۳۰ تیر

آیا اندومتریوز خطرناک است ؟

حتما شنیده اید که اندومتریوز سرطان بوده یا منجر به ناباروری می شود. اما آیا این بیماری خطرناک است و قابل درمان است ؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به این موضوع بپردازیم.

اندومتریوز خطری جدی برای لوله های رحمی

اندومتریوز می تواند در  لوله های رحمی رشد کرده و منجر به انسداد آن شود . در برخی موارد حتی باعث تخریب این عضو مهم می شود . در این حالت در تصاویر سونوگرافی لوله ها گشاد دیده می شود . در این وضعیت باید لوله ها از بدن خارج شود . زیرا اگر بیمار بخواهد ivf انجام دهد ، این لوله مانع ایمپلنتیشن یا جایگزینی خوب جنین می شود . بنابراین باید یا لوله ها برداشته شود یا بسته شود . این برداشتن با عمل لاپاراسکوپی انجام می شود .

تصاویری از اندومتریوز

آیا عمل لاپاراسکوپی عمل سختی است ؟

بسیاری از افراد می پرسندکه لاپاراسکوپی عمل پیچیده و سختی است پس چرا باید آن را انجام بدهیم ؟ واقعیت اینست که این عمل برای جراحان و تیم پزشکی سخت است نه برای بیمار . زیرا با سوراخ های کوچکی که بر روی پوست بیمار ایجاد شده مانیتور را مشاهده می کند . این وضعیت مانند خیاطی است که برای دوختن به پارچه نگاه نمی کند بلکه به آینه نگاه می کند . برای بیمار بسیار راحت است زیرا دردی را احساس نمی کند و برشی بر روی پوست بر جای نمی گذارد . از آنجائیکه تشخیص و درمان این بیماری سخت است و شیوع آن در بین افراد زیاد است در کشورهای پیشرفته مراکز آندومتریوز وجود دارد . در کشور ما نیز مراکزی برای این درمان وجود دارد . بهتر است در انتخاب جراح خود دقت لازم را داشته باشید . زیرا اگر عمل به درستی انجام نشود نه تنها درمان صورت نمی گیرد بلکه باعث تشدید بیماری می شود و نیاز به عمل مجدد و هزینه بیشتری دارد .

اندومتریوز بعد از زایمان سزارین

جالب است بدانید بعد از زایمان سزارین اندومتریوز از نوع جدار در افرادی که این زایمان را انجام داده اند مشاهده شده است . بیماران بعد از سزارین از وجود توده ای در جدار شکم خود اطلاع می دهند . این افراد در هنگام قاعدگی درد زیادی را تحمل می کنند. اگر مشکلات زیادی ایجاد کند باید این ضایعه با لاپاراسکوپی برداشته شود.

جهت مشاوره و تعیین وقت قبلی با دکتر اعظم مهدوی متخصص زنان و فلوشیپ لاپاراسکوپی و نازازیی از فرانسه  با شماره های ۲۲۷۴۲۲۶۳ – ۲۲۷۰۶۳۷۰ تماس بگیرید برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید .

تشخیص قطعی اندومتریوز

لازم به توضیح است سونوگرافی معمولی نمی تواند اندومتریوز را تشخیص دهد و باید سونوگرافی واژینال انجام شود . البته برای دختران که نمی توانند سونوگرافی واژینال انجام دهند آزمایش تومورمارکر تجویز می شود.

آیا درد شدید در قاعدگی نشانه اندومتریوز است ؟

در صورتی که فرد در روزهای اول پریود درد شدید داشته باشد و با داروهای مسکن بهبود یابد نشانه ای از اندومتریوز نیست . ولی اگر پریود شما نامنظم باشد و درد شدید تا روزهای آخر قاعدگی ادامه داشته باشد نیاز به بررسی و تشخیص می باشد .

اندومتریوز در دختران باکره

درمان اندومتریوز در دختران باکره مشکل می باشد . زیرا در صورتی ضایعات و کیست های اندومتریوز برداشته شود ذخیره تخمک ها ممکن است کم شود و اگر درمان صورت نگیرد ضایعات به سایر قسمت های اطراف رحم متاستاز کرده و منجر به مشکلات زیادی می شود . در این موارد به این افراد توصیه می شود حتما برای فریز کردن تخمک خود اقدام کنند . و با روش هایی نظیر ivf می توان از این تخمک ها برای لقاح استفاده کرد . زیرا این فرد در آینده ممکن است دچار ناباروری شود . قدم بعدی برای این افراد درمان دارویی است . داروهای دانازول و قرص های هورمونی است که به بیمار تجویز می شود . در فرآیند درمان باید بررسی انجام شود تا داروها باعث بزرگ شدن کیست نشود . در این صورت تنها راه درمان ، انجام جراحی است .

هشت + 8 =