۱۹ فروردین

اندومتریوز باعث ناباروری می شود !

اندومتریوز باعث ناباروری می شود!

در گذشته در مورد بیماری اندومتریوز کمتر صحبت می شد و کمتر راهی برای تشخیص و درمان آن وجود داشت . از آنجائیکه علائم این بیماری با علائم سایر بیماری ها مشترک می باشد ، تشخیص آن دشوار است و باید پزشک متخصص که فلوشیپ لاپاراسکوپی دارد مراجعه کنید . حال سوال اینجاست این بیماری چگونه منجر به ناباروری می شود ؟ با ما در ادامه همراه باشید .

اندومتریوز چیست ؟

رحم دارای بافت اندومتر می باشد که در زمان قاعدگی از دیواره رحم ریزش کرده و موجب خونریزی می شود . در صورتی که این بافت از رحم خارج شود و در قسمت های نزدیک رحم از جمله  لگن ، لوله های رحمی شروع به رشد کند این بافت در تمامی قسمت های بدن به جز طحال ایجاد می شود اما بهتر است بدانید که این بیماری اغلب در لگن ایجاد می شود . در صورتی که بافت داخلی رحم به رشد خود ادامه دهد این امر بافت های اطراف خود را تحریک کرده و در نتیجه در بافت ها چسبندگی ایجاد می کند که در نهایت باعث بروز بیماری اندومتریوز می شود .

اندومتریوز در چه سنی شیوع دارد ؟

این بیماری در سنین باروری خانم ها بین ۲۵-۴۰ سالگی می باشد و در سنین پایین تر نیز مشاهده می شود. طبق بررسی های انجام شده این بیماری ۱۰ درصد در بین زنان گزارش شده است . در ۱۵ درصد موارد اندومتریوز باعث نازایی می شود. به همین دلیل توجه به این بیماری و درمان آن افزایش یافته است .

جهت مشاوره و تعیین وقت قبلی با دکتر اعظم مهدوی متخصص زنان و فلوشیپ لاپاراسکوپی و نازازیی از فرانسه  با شماره های ۲۲۷۴۲۲۶۳ – ۲۲۷۰۶۳۷۰ تماس بگیرید برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید .

علل اندومتریوز

1. بازگشت خون پریود

شایع ترین علل ایجاد اندومتریوز برگشت خون ناشی از قاعدگی در حفره لگنی است. خون پریود حاوی سلول های اندومتر می باشد که باید از بدن خارج شود در صورتی که به حفره لگنی بازگردد،  به جداره لگن چسبیده و در این قسمت شروع به رشد سریع می کند. در نتیجه باعث ایجاد چسبندگی در این ناحیه می شود .

1. رشد سلول های جنینی

زمانی که جنین در دوران بارداری رشد می کند سلول هایی در قسمتهایی از شکم ایجاد می شود که شروع به رشد می کند  که اندومتریوز ایجاد می کند و ممکن است به سایر نواحی بدن مادر شروع به رشد می کند.

1. سابقه جراحی رحم

سلول های اندومتریوز بعد از جراحی هایی که بر روی رحم انجام می شود مانند هیسترکتومی و سزارین در محل زخم رشد می کند.

علائم اندومتریوز

علائم اندومتریوز در همه ی افراد علائم این بیماری یکسان نمی باشد. در برخی از افراد علائم شدید در برخی متوسط و در مواردی خفیف می باشد . بیشتر افراد تصور می کنند که شدت درد نشان دهنده شدت بیماری می باشد در صورتی که اینطور نیست.در مواردی نیز فرد هیچ گونه علائمی ولی شایع ترین نشانه های آن شامل موارد ذیل می باشد :

1. احساس درد درناحیه لگن
  2. پریود همراه با درد زیاد دیسمنوره گفته می شود .
  3. احساس درد زیاد در زیر شکم در زمان پریود و در قبل از آن
  4. داشتن درد در ناحیه شکم در زمان نزدیک شدن به پریود ( یک یا دوهفته)
  5. خونریزی غیر طبیعی در زمان پریود
  6. احساس درد بعد از نزدیکی
  7. احساس درد در هنگام ادرار

در صورت مشاهده این علائم حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید تا تشخیص دقیق آن انجام شود.

تشخيص آندومتریوز

1. در ابتدا معاینه بالینی بیمار صور می گیرد و در مورد علائم از بیمار سوالاتی پرسیده می شود .
  2. در صورت مشکوک بودن به اندومتریوز یا توده های لگنی سونوگرافی انجام می شود .
  3. اگر توده هایی حاوی خون در تصویربرداری مشاهده شد برای بررسی دقیق تر MRI انجام می شود .
  4. تشخیص قطعی این بیماری تنها با نمونه برداری ضایعات انجام می شود که امروزه با لاپاراسکوپی قابل انجام است . در ادامه درباره این روش می پردازیم.
تصاویری-از-اندومتریوز

اندومتریوز باعث ناباروری می شود ؟

همان طور که گفتیم بافت های اندومتر در خارج از رحم رشد کرده و باعث چسبندگی هایی در ناحیه لوله های رحمی و لگن می شود . این چسبندگی ها موجب انسداد لوله های رحمی می شود.تخمک بعد از رها شدن در لوله های رحمی قرار می گیرد و در زمان نزدیکی اسپرم در این قسمت در مجاورت تخمک قرار می گیرد و عمل لقاح صورت می گیرد . در صورتی که لوله های رحمی مسدود شده باشد اسپرم و تخمک در مجاورت یکدیگر قرار نمی گیرد در نتیجه لقاح صورت نمی گیرد . در صورتی که اندومتریوز درمان نشود و چسبندگی ها از لوله های رحمی برطرف نشود فرد نابارور می شود .

عوارض اندمتریوز در صورتی که درمان نشود

در صورتی که اندومتریوز درمان نشود فرد دچار عوارضی به شرح ذیل می شود:

• اندومتریوز به سایر اعضای بدن نظیر لگن ، مثانه یا آپاندیست پیشرفت می کند و باعث اختلال در عملکرد این اندام ها می شود .
  • درصد موفقیت درمان در صورتی که اندومتریوز پیشرفته باشد کمتر است.
  • به دلیل رشد اندومتریوز در لوله های رحمی مجاری تنگ تر شده و باعث نازایی می شود.
  • مشکلات دستگاه ادراری
  • چسبندگی لگنی
  • ایجاد و رشد کیست ها و توده های لگنی به نام اندومتریوما در اثر پیشرفت اندمتریوز در تخمدان

صحبت های دکتر مهدوی متخصص زنان و زایمان ، فلوشیپ نازایی و لاپاراسکوپی از فرانسه در رابطه با آندومترویز را بشنوید :

درمان اندومتریوز

با توجه به شدت اندومتریوز درمان به روش های ذیل صورت می گیرد :

1. دارو درمانی

در صورتی که فرد مشکوک به این بیماری باشد از داروهای خوراکي ترکيبي پيشگيري از بارداري با دوره گسترده (مثلا ۱۲ هفته)، داروهاي ضدالتهابي غيراستروييدي (NSAIDs) و داروهاي آگونيست هورمون آزاد کننده گنادوتروپين (GnRH) استفاده کرد . استفاده از سيستم درون رحمي(IUD) آزاد کننده لوونورژسترول سبب کاهش درد لگني همراه با آندومتريوز مي‌گردد هر چند که عوارض جانبي آن (مانند خونريزي نامنظم، افزايش وزن) شايع است.در صورتی که بیماری وجود داشته باشد امکان عود مجدد و تشدید بیماری وجود دارد.

1. جراحی

درمان جراحي در زناني که تمايلي به حفظ باروري ندارند و همچنين در زناني که درمان محافظه کارانه طبي و جراحي ناموفق داشته اند توصيه مي‌گردد. عموما هيسترکتومي و سالپنگواووفورکتومي دوطرفه درمان قطعي به شمار مي‌آيد. با اين حال در زناني که تخمدان‌هاي طبيعي دارند هيسترکتومي با حفظ تخمدان و برداشتن ضايعات آندومتريومي را بايد مد نظر داشت. در يک مطالعه بر روي ۱۲۰ بيمار که براي برداشتن آندومتريوم‌ها تحت هيسترکتومي با يا بدون اووفورکتومي قرار گرفته بودند، بيشتر بيماران حتي با وجود کارکرد طبيعي تخمدان نياز به جراحي دوباره نداشتند.

1. لاپاراسکوپی

بهترین و موثرترین روش درمان اندومتریوز لاپاراسکوپی است . در این روش برشی بر روی شکم ایجاد نمی شود تنها با چند سوراخ به اندازه یک سانتیمتر این جراحی انجام می شود . در این روش لوله هایی که مجهز به دوربین هستند داخل حفره های شکم شده و تصاویری از داخل شکم به مانیتور منتقل می کند . در صورتی که چسبندگی و ضایعات در لگن یا لوله های رحمی وجود داشته باشد آن را خارج می کند . بنابراین روش تشخیصی و درمانی موثر برای این بیماری می باشد. افرادی که مي‌خواهند باروري خود را حفظ نمايند با این روش و برداشتن ضايعات، درد به صورت قابل توجهي در کوتاه مدت بهبود مي‌يابد.

نکته : در صورتی که اندومتریوز بزرگ شده باشد و حتی تا مقعد پیشرفت کرده باشد درمان با لاپاراسکوپی مشکل می شود.

نحوه خارج کردن اندومتریوز با لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی برای خارج کردن اندومتریوز مشکل بوده و نیاز به دقت زیاد دارد . در ابتدا فرد تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرد . سپس بافتهای اندومتریوز جدا می شود . برای کاهش درد ناشی از این اختلال عصب های اندومتریوز قطع می شود . باید جراح دقت داشته باشد تمام ضایعات را به طور کامل بردارد. در این جراحی ممکن است اندومتریوز تا سایر ارگان ها مانند مثانه ، آپاندیست پیشرفت کرده باشد که از درمان دیگری به همراه این جراحی استفاده می شود. اگر آپاندیست درگیر شود از روش آپاندکتومی استفاده می شود. برای این جراحی ، پزشک باید تخصص و مهارت کافی در این زمینه داشته باشد . بنابراین به پزشکی مراجعه کنید که علاوه بر تخصص در زنان ، فلوشیپ لاپاراسکوپی داشته باشد .برای درک بهتر این فیلم را ببنید :

با وجود آندومتریوز می توان باردار شد ؟

با توجه به نظر و پیشنهادات پزشکان ، خانم هایی که دچار بیماری اندرومتریوز هستند لازم است که هر چه سریع تر نسبت به بارداری اقدام نمایند .خانم هایی که به بیماری اندومتریوز شدیدی مبتلا هستند لازم است که زیر نظر پزشک نسبت به خارج کردن رحم و تخمدان خود اقدام نمایند .

چه زمان بعد از لاپاراسکوپی می توان باردار شد ؟

دکتر مهدوی متخصص زنان و زایمان،فلوشیپ نازایی و لاپاراسکوپی از فرانسه در این باره می گوید : معمولا بعد از گذشت یک سال از جراحی لاپاراسکوپی می توان باردار شد .

در صورتی که بعد از لاپاراسکوپی باردار نشویم چه کنیم ؟

در صورت ناموفق بودن جراحي اوليه براي درمان آندومتريوز، باروری از طریق لقاح خارج رحمی (IVF) بر جراحي دوباره ترجيح داده مي‌شود مگر آن که درد همچنان باقي مانده باشد البته جراحي دوباره تخمدان بر روي پيامدهاي IVF تاثير نامطلوب قابل توجهي  دارد. برای بارور شدن و از بین بردن اندومتریوز از روش لقاح مصنوعی IVF استفاده می شود که نسبت به سایر جراحی ها موثر و مناسب تر است .

انجام ورزش بعد از لاپاراسکوپی

برای کاهش درد ناشی از اندومتریوز انجام فعالیت های ورزشی ، پیاده روی به بهبود آن کمک می کند. زیرا انجام فعالیت رشد اندومتریوز را کم می کند.

2 thoughts on “اندومتریوز باعث ناباروری می شود !

1. مانا - مرداد ۲۱, ۱۳۹۷ در ۶:۵۸ ب.ظ

سلام . من ۳۰ سالمه و هنوز مجردم. چند سال پیش زمان پریودی دل درد های شدید داشتم دکتر رفتم سونوگرافی کردم و هیج کیست یا فیبرومی مشاهده نشد. دردام خیلی کم شد در حد سالی یک بار. چند ماه پیش دل درد شدید گرفتم و بعد سونوگرافی گفتن کیست اندومتریوز دارم سمت تخمدان چپم به اندازه ۱۵ و ترکیده و در جا عمل لاپاراسکوپی شدم.
    دکتر بهم قرص ضد بارداری داده و گفته همیشه باید باخورم
    میخواستم ببینم باتوجه به اینکه مجردم و ممکنه چند سال طول بکشه برای اقدام به بارداری آیا باردار میشم. به خدا افسرده شدم تمام فکر و ذهنم شده این مریضی.این قرص ها خیلی روم تاثیر گذاشته

• drmahdavi - مرداد ۲۵, ۱۳۹۷ در ۸:۴۸ ق.ظ

خیر نباید مداوم و برای همیشه استفاده بشه,نیاز به ویزیت هست