۱۶ تیر

چگونه اندومتریوز باعث نازایی می شود؟

می دانستید ۱۵۰ میلیون نفر در جهان از بیماری اندومتریوز رنج می برند که دو میلیون نفر آن در ایران به آن مبتلا هستند . حال این بیماری منجر به نازایی می شود ؟ در این صورت چه باید کرد ؟ با ما در ادامه همراه باشید تا به این موضوع بپردازیم.

اندومتریوز چیست و چگونه ایجاد می شود ؟

در رحم سلول هایی به نام اندومتر رشد می کنند که در هر سیکل قاعدگی شروع به ریزش از دیواره رحم می کنند و خونریزی قاعدگی را ایجاد می کند . این بافت ها باید از بدن خارج شود . در صورتی که خون قاعدگی برگردد،  به شکم و اعضای لگنی وارد می شود که باعث بروز ضایعاتی به نام اندومتریوماز بر روی تخمدان ها می شود . در نتیجه باعث بروز ضایعاتی در کف لگن می شود که به آن اندومتریوز می گویند که باعث بروز عوارضی می شود.

تصاویری از اندومتریوز

شیوع اندومتریوز

در زنانی که در سن باروری هستند شیوع اندومتریوز حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد می باشد که روز به روز بر تعداد افراد مبتلا به این بیماری افزوده می شود.

بیماری اندومتریوز از چه سنی شروع می شود ؟

از آنجائیکه بیماری اندومتریوز بر اثر برگشت خون قاعدگی ایجاد می شود در سنین باروری و از زمانی که قاعدگی فرد شروع می شود این بیماری ایجاد می شود. در سنین یائسگی حتی اگر این بیماری وجود داشته باشد خود به خود از بین می رود .

جهت مشاوره و تعیین وقت قبلی با دکتر اعظم مهدوی متخصص زنان و فلوشیپ لاپاراسکوپی و نازازیی از فرانسه  با شماره های ۲۲۷۴۲۲۶۳ – ۲۲۷۰۶۳۷۰ تماس بگیرید برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید .

علت اندومتریوز چیست ؟

علت این بیماری به طور قطع مشخص نیست اما علتهایی که برای این بیماری مطرح می کنند شامل موارد ذیل است :

• آلودگی های محیطی
  • قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی
  • ژنتیک : سابقه اندومتریوز در افراد خانواده
  • ناهنجاری های رحم مانند رحم تک شاخ یا دو شاخ

علائم هشداردهنده اندومتریوز

مشکل شایع این بیماری درد شدید در هنگام قاعگی می باشد . معمولا خانم ها تصور می کنند درد در قاعدگی طبیعی است اما زمانی غیرطبیعی محسوب می شود که درد فرد به صورتی شدید است که فرد را از زندگی روزمره بازمی دارد . در صورتی که در تمام روزهای قاعدگی درد داشته باشید بخصوص زمانی که قبلا سابقه این درد را نداشته اید حتما جدی بگیرید و به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید .

• در صورتی که درد در هنگام دفع ادرار در زمان قاعدگی دارید ممکن است اندومتریوز روده یا مثانه داشته باشید .
  • در صورتی که درد به صورتی باشد که فرد توانایی نشستن نداشته باشد ضایعه در کف لگن می باشد .

تشخیص اندومتریوز

تشخیص زودهنگام این بیماری به درمان بیماری کمک می کند . در صورتی که علائمی بخصوص درد در هنگام دفع ادرار در قاعدگی داشتید حتما برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید . زیرا ممکن است ضایعه کوچک اندومتریوز نزدیک به روده باشد و قبل از گسترش آن بتوان با جراحی از بدن بیمار خارج کرد . اگر ضایعه به روده برسد تنها راه درمان برداشتن خود روه می باشد . بنابراین این بیماری را جدی بگیرید .

آیا اندومتریوز درمان قطعی دارد ؟

از آنجائیکه اندومتریوز رو به پیشرفت است باید درمان هرچه سریعتر انجام شود زیرا ممکن است ضایعه بزرگتر شود و به اعضای اطراف لگن مانند روده و کلیه وارد شود و باعث تخریب این اعضا شوند . درمان این بیماری دارای مراحل ذیل است :

• درمان دارویی

در ابتدا درمان دارویی برای بیمار استفاده می شود تا رشد ضایعه متوقف شود . با مواردی از جمله سونوگرافی و ام آر آی می توان میزان رشد یا متوقف شدن ضایعه اندومتریوز را بررسی کرد .

• جراحی

در صورتی که بیماری به درمان دارویی پاسخ نداد از درمان جراحی استفاده می شود . جراحی لاپاراسکوپی درمان انتخابی برای این بیماری می باشد . در این جراحی سوراخ کوچکی در ناف ایجاد کرده و وسایل کوچکی که مجهز به دوربین پیشرفته می باشد ، وارد شکم و لگن می شود . تصاویری با بزرگنمایی بالا به مانیتور منتقل می شود تا بتوان چسبندگی های موجود را براحتی آزاد کرد . البته این جراحی نیاز به تخصص و تیم جراحی متبحر دارد . زیرا همان طور که اشاره کردیم اندومتریوز ممکن است اعضایی همچون روده ، کلیه و مثانه را درگیر کند .جراح اورولوژیست ، کورلکتال ، جراح زنان در این تیم قرار دارد . اگر ضایعه پیشرفت کرده باشد و به اعضای اطراف لگن سرایت کند نیاز به خارج کردن عضو درگیر می باشد .

چگونه اندومتریوز باعث نازایی می شود؟

ضایعات اندومتریوز می تواند به سایر اعضای اطراف رحم مانند روده و مثانه وارد شده و در آنجا شروع به رشد کند . از آنجائیکه این ضایعات حالت چسبندگی دارد می تواند منجر به نازایی شود . علاوه بر اینکه چسبندگی ها باعث مسدود شدن لوله رحمی می شود ، ممکن است باعث مشکلاتی در تخمک گذاری شود . همچنین ممکن است جایگزینی جنین دچار اختلال شود. بنابراین این بیماری منجر به نازایی می شود .

شانزده − شش =