08 آوریل

اندومتریوز و لاپاروسکوپی پیشرفته

اندومتریوز :

اندومتریوز لگنی یکی از بیماریهای شایع با علت نه چندان شناخته شده در گروه بیماریهای زنان  و مامایی است که حدود 5-10 درصد از زنان سنین باروری را مبتلا می کند. این بیماری عموما با دردهای مزمن لگنی ، درد حین قاعدگی  یا مقاربت، قاعدگی غیر طبیعی و ناباروری همراه است. علت آن حضور بافت جدار داخلی رحم در جایی غیر از رحم و معمولا در حفره لگن است. این بافت نابجا مانند بافت طبیعی خود درجدار رحم در هنگام عادت ماهیانه خونریزی می کند و خونریزیهای مکرر حفره شکم و لگن موجب ایجاد بافت جوشگاهی و چسبندگی های گاهی شدید این مناطق می شود.

به نظر می رسد شروع این بیماری در دهه دوم و ابتدای دهه سوم زندگی اتفاق می افتد و ممکن است به طور پیشرونده در لگن بیمار گسترش پیدا کند و تخمدانها ، روده ها ، مثانه و سایر اعضای داخل لگن را درگیر کند.این فرم پیشرفته بیماری میتواند با ایجاد دردهای ناتوان کننده حین قاعدگی و نیز ناباروری موجب کاهش چشمگیر در کیفیت زندگی مبتلایان شود به طوری که 30-50درصد زنان نابارور به  درجاتی از اندومتریوز مبتلا هستند.

تشخیص قطعی این بیماری دیدن مستقیم ضایعه و نمونه برداری از طریق جراحی لاپاروسکوپی است . با این حال در مواردی مانند کیستهای تخمدان ، تشخیصهای سونوگرافی از دقت قابل قبولی برخوردار هستند. با  توجه به ناشناخته بودن بیماری و نیاز به اعمال جراحی پیشرفته لاپاروسکوپی ، تشخیص و درمان اندومتریوز در حال حاضر در همه کشورهای دنیا توسط  تیمهای فوق تخصصی اندومتریوز و  در مراکز مجهز صورت می گیرد.

اندومتریوز-و-لاپاروسکوپی-پیشرفته

درمانهای اندومتریوز معمولا به صورت درمان جراحی به ویژه در موارد پیشرفته و دردناک و در مواردی به صورت درمانهای دارویی  صورت می گیرد . تصمیم گیری در مورد نحوه درمان باید به عهده پزشکان آشنا با این بیماری صورت پذیرد.با توجه به ماهیت پیشرونده بودن بیماری ، شناسایی به موقع و تعیین نوع درمان بیماری اعم از درمانهای دارویی یا جراحی و نیز  بررسی وضعیت باروری بیمار و پیشنهاد راهکارهای مناسب در زمینه بارداری ، می تواند نقش موثری در جلوگیری از عوارض این بیماری اعم از درد و ناباروری داشته باشد.با توجه به جمعیت بالای بیماران و نیاز به تشخیص زودهنگام بیماری  تشکیل کلینیک فوق تخصصی با حضور متخصصان رشته های مختلف برای تشخیص و درمان اندومتریوز به عنوان یکی از بیماریهای ناشناخته زنان ، از نیازهای مهم حوزه بهداشت و سلامت زنان به شمار می رود .

لاپاروسکوپی

لاپاروسکوپی، نوعی جراحی از طریق ایجاد سوراخ های کوچک در سطح شکم است. از طریق این سوراخ ها، لوله های حاوی ابزار جراحی، دوربین و نور مناسب به داخل فضای شکم و لگن فرستاده می شود و بعد از پایان جراحی، تنها زخمی کوچک در آن محل باقی خواهد ماند. از مزایای دیگر روش لاپاروسکوپی در مقایسه با عمل جراحی به روش باز، عوارض کمتر بعد از عمل، برگشت سریع تر به زندگی روزمره و احتمال کمتر چسبندگی، عفونت و درد بعد از عمل است.

لاپاروسکوپی یک روش مناسب و کم عارضه برای بسیاری از جراحیهای حوزه زنان و زایمان مانند جراحیهای کیست تخمدان ، برداشتن رحم ( هیسترکتومی ) ،برداشتن میومها (فیبرومها) ،  حاملگیهای نابجا (EP) و نیز اندومتریوز است .به کمک قدرت بزرگ نمایی دوربین و نور مناسب در لاپاروسکوپی، ضایعه های اندومتریوزی لگن و شکم به خوبی مشاهده و معمولاً طی همان جراحی برداشته می شوند. برداشتن این ضایعه ها با بهبود علایم بیمار و فراهم شدن زمینه باروری همراه است. ویزیت مجدد بعد از عمل برای بررسی پاسخ به درمان و ویزیت های پیگیری، برای کنترل احتمال بازگشت بیماری ضروری است.

شش + یازده =