03 ژوئن

بارداری سالم در ماه رمضان

بارداری سالم در ماه رمضان

پزشکان هنوز به یک پاسخ قطعی برای این مساله که آیا روزه گرفتن مشکلی برای یک خانم باردار و جنین او ایجاد می کند یا خیر دست نیافته اند. بنابراین به خانم های باردار توصیه می شود که اگر از شرایط خود اطمینان کافی ندارند برای بارداری سالم در ماه رمضان  و روزه گرفتن یا نگرفتن حتما با پزشک متخصص زنان خود مشورت نمایند.

بارداری سالم در ماه رمضان

سحری برای خانم های باردار

در ماه رمضان سحری مهم ترین وعده غذایی محسوب می شود چرا که انرژی لازم در طول روز شما از این وعده غذایی تامین خواهد شد. از آنجایی که سحری منبع اصلی سوخت بدن بوده و می تواند موجب کاهش احساس گرسنگی ، سردرد و خواب ‌آلودگی شود ، به هیچ عنوان نباید این وعده غذایی مهم را از دست بدهید. برای وعده سحری خود باید یک وعده غذایی کامل و تأمین‌کننده انرژی برای ساعت‌های طولانی روز خود تدارک ببینید که می تواند ترکیبی از غذاهایی با میزان فیبر بالا و کربوهیدرات‌های پیچیده مانند غلات سبوس‌دار و حبوبات باشد چرا که این مواد برای هضم شدن به زمان بیشتری نیاز دارند و مدت بیشتری در سیستم گوارش شما مانده و شما دیرتر احساس گرسنگی می نمایید.

افطار کردن در ماه رمضان برای خانم های باردار

برای آنکه مدام گرسنه نباشید به جای خوردن دو وعده افطار و سحر ، می توانید تعداد وعده های خود را افزایش دهید تا علاوه بر اینکه احساس گرسنگی نداشته باشید ، دچار یبوست، سردرد، سوءهاضمه و بی‌حالی نشوید. برای وعده افطار می توانید ، با سه عدد خرما، آبمیوه و شیر ، سالاد یا سبزیجات فصل تازه ، سوپ رقیق مرغ یا سوپ سبزیجات و حلیم شروع نموده و برای غذای اصلی از یک وعده غذایی متعادل مانند پروتئین (مرغ ، گوشت ، ماهی یا حبوبات) ، کربوهیدرات‌ها (برنج قهوه‌ای، پاستا با غله کامل و نان کامل ) و ترکیبی از سبزیجات استفاده نمایید.

رژیم مناسب برای  بارداری سالم در ماه رمضان

اگر تصمیم دارید که در ماه رمضان ، روزه بگیرید ، به عنوان یک خانم باردار باید بدانید که در این دوران سطح فعالیت های شما کاهش می یابد و بیشتر از زمان های عادی احساس خستگی می نمایید. ضروری است که برای حفظ سلامتی خود به موارد فوق توجه داشته باشید. هرچقدر که مصرف شیرینیجات را کاهش دهید و حتی به یک بار درهفته محدود نمایید بهتر است. بعد از صرف افطار کمی استراحت نمایید و سپس کارهای خود را نجام دهید. از خوردن غذاهای سنگین قبل از خواب بپرهیزید . به هیچ عنوان وعده سحری را از دست ندهید. در فاصله میان افطار تا سحر مقدار کافی آب بنوشید تا بدنتان دچار کمبود آب نشود. در مورد تغذیه متناسب خود ، حتما با ید پزشک متخصص مشورت نمایید.

با تشکر مدیریت سایت دکتر اعظم السادات مهدوی ، جراح و متخصص زنان و زایمان

در ادامه بخوانید ….

لاپاراسکوپی ، فیبروم رحم ، تخمدان پلی کیستیک ، درمان نازایی

پاسخ

یک × چهار =