10 جولای

برنامه غذایی دوران بارداری

برنامه غذایی دوران بارداری

آیا می دانستید تغذیه در بارداری در سلامت جنین مهم می باشد ؟ آیا تغذیه در بارداری برای زیبایی کودک موثر می باشد ؟ در اینجا به تغذیه دوران بارداری در سه ماهه اول ، تغذیه دوران بارداری در سه ماهه دوم ، تغذیه دوران بارداری در سه ماهه سوم می پردازیم.

برنامه-غذایی-دوران-بارداری

برنامه-غذایی-دوران-بارداری

در بارداری چه بخوریم ؟

مادران در دوران بارداری نیاز به تغذیه بهتر و دریافت انرزی بیشتری دارند . توجه مادران باردار به تغذیه صحیح ، علاوه بر بعد حفظ سلامت مادر در دوران بارداری و پس از آن شیر دهی ، از نظر تامین مواد مغذی مورد نیاز جنین نیز اهمیت دارد . در طول بارداری حتی اگر مادر به اندازه کافی از مواد غذایی مناسب استفاده نکند ، جنین بخشی از مواد مورد نیاز خود را از ذخایر بدن مادر تامین می کند و سلامتی خود مادر نیز به مخاطره خواهد افتاد . بنابراین اگر مادر باردار تغذیه مناسبی نداشته باشد ، هم به خود و هم به جنین صدمه زده است.

توجه مادران باردار به تغذیه صحیح ، علاوه بر بعد حفظ سلامت مادر در دوران بارداری و پس از آن شیر دهی ، از نظر تامین مواد مغذی مورد نیاز جنین نیز اهمیت دارد .دکتر اعظم مهدوی متخصص زنان و فلوشیپ لاپاراسکوپی این تست را در مطب انجام می دهد. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 22742263 – 22706370 تماس بگیرید برای ارتباط با دکتر به آدرس  اینستاگرام مراجعه کنید .

تغذیه دوران بارداری در سه ماهه اول

لازم است مادر باردار در طی سه ماهه دوم و سوم هر روز 300 کالری بیشتر از زمان قبل  از بارداری مصرف کند . آنچه که در تغذیه مادر باردار اهمیت دارد رعایت تنوع و تعادل در مصرف مواد غذایی می باشد . نکته مهم اینست که مادر باردار هرگز  نباید در دوران بارداری رژِم لاغری بگیرد . گاهی تا چند دقیقه تا چند ساعت پس از خوردن شیر توسط مادری که فرزندش را با شیر خود تغذیه می کند موجب می شود کودک دچار نفخ شکم ، دل درد ، بی قراری ، ضایعات پوستی و اسهال شود . برای اطمینان از این موضوع لازم است مادر شیرده به مدت دو هفته هیچ محصول لبنی را مصرف نکند و سپس یکی یکی انواع محصولات لبنی را استفاده و واکنش کودک را مشاهده کند و در صورت واکنش کودک لازم است مادر ماده غذایی را مصرف ننماید .

برنامه غذایی دوران بارداری

زنان باردار هم باید مانند سایر افراد خانواده هر روز از 4 گروه اصلی مواد غذایی استفاده کنند .

چهار گروه اصلی مواد غذایی عبارتند از :

  • نان و غلات
  • میوه ها و سبزی ها
  • شیر و لبنیات
  • گوشت ، تخم مرغ ، حبوبات و مغزها

در دوران بارداری باید مصرف غذاهای چرب ف شیرین ، شور ، محدود شود و روزانه 6-8 لیوان مایعات مصرف شود . مصرف مایعات و سبزیجات به مقدار زیاد در طول بارداری سبب پیشگیری از عوارض شایعی همچون یبوست خواهد شد .

تغذیه دوران بارداری ماه به ماه

انواع نان، برنج ، ماکارونی ، رشته ، گنذم ، جو و ذرت از این گروه می باشند . مقدار توصیه شده از مواد غذایی این گروه 7-11 سهم در روز است . که هر سهم معادل ، یک برش نان سنگک ، تافتون یا بربری به اندازه یک کف دست  ( حدود 10*10 سانتی متر یا حدود 30 گرم ) یا 4 برش نان لواش ، یک لیوان غلات پخته مانند برنج یا ماکارونی یا نصف لیوان غلات خام می باشد . غلات منابع خوب تولید انرژی هستند  و به سرعت در بدن مصرف شده و انرژی لازم را تامین می کنند . همچنین غلات سبوس نگرفته سرشار از فیبر هستند . فیبر در تنظیم حرکات روده ها و پیشگیری از یبوست که در دوران بارداری شایع است ، نقش دارد .

پروتئین ، آهن و ویتامین های گروه B از دیگر ترکیبات موجود در این گروه مواد غذایی هستند . نقش این ترکیبات در بدن ، رشد و سلامت سیستم عصبی می باشد .

توصیه هایی به مادران باردار

به مادران باردار و شیر ده توصیه می شود :

  • از غلات پرفیبر و نان سبوس دار مانند سنگک، تافون و بربری استفاده کنند .
  • می توانند از غلات حجیم شده مانند شیرین گندمک به همراه شیر استفاده کنند .
  • بهتر است برنج را به همراه حبوبات مصرف کنند .
  • بطور کلی مخلوط غلات و حبوبات مانند عدس پلو ، لوبیا پلو ، عدسی با نان و خوراک لوبیا با نان ، پروتئین مطلوبی را برای بدن مادر باردار و شیر ده تامین می کند .

ماه دوم بارداری چه میوه ای بخوریم

سبزی ها و میوه های خام تامین کننده ویتامین C و ویتامین A و انواع ویتامین های گروه B و مقداری آهن مورد نیاز بدن هستند . هرچه یک ماده غذایی گیاهی رنگ تیره تری داشته باشد ( اعم از سبز ، نارنجی ، یا قرمز ) از نظر ویتامین A غنی تر است .

مطالب مرتبط با این مقاله :

مراقبت های دوران بارداری 

زایمان سزارین 

زایمان در آب

زایمان طبیعی 

پاسخ

14 + دو =