۱۲ خرداد

بیماران مبتلا به اندومتریوز شدید با لاپاراسکوپی درمان می شوند !

می دانستید حدود ۴۰-۵۰ میلیون نفر در جهان مبتلا به بیماری اندومتریوز هستند که در ایران ۲ میلیون نفر به آن مبتلا هستند . اندومتریوز نوعی بیماری خوش خیم اما بسیار شایع است که باعث درد شدید در زنان می شود. مهم تر از همه اینکه این بیماری باعث نازایی می شود . این بیماری درمان قطعی دارد ؟ با ما در ادامه همراه باشید تا به این موضوع بپردازیم.

سن شیوع اندومتریوز

بیماری اندومتریوز معمولا در سنین باروری بین ۱۵ تا ۵۰ سال شیوع دارند . ۱۰ % زنان در سنین باروری به این بیماری مبتلا می شوند .

هر ماه در دوره قاعدگی سلول هایی که در داخل رحم هستند ریزش کرده و منجر به خون قاعدگی می شود . در صورتی که این سلول ها در خارج از رحم رشد کنند منجر به ایجاد اندومتریوز می شوند . این سلول ها می توانند در روی تخمدان ، روده ها ، سطح داخلی لگن رشد کنند و باعث درد شوند . همچنین باعث ایجاد التهاب و چسبندگی می شود و باعث ایجاد کیست های اندومتریوز در تخمدان می شود .

تصاویر-اندومتریوز

علائم اندومتریوز

علامت اصلی اندومتریوز درد می باشد :

• دردهای شدید قاعدگی به صورتی که فرد در انجام کارهای روزمره دچار مشکل می شود.
  • درد در هنگام نزدیکی
  • درد در هنگام اجابت مزاج

چه عاملی باعث ایجاد یا تشدید اندومتریوز می شود ؟

هنوز به طور قطع مشخص نیست اندومتریوز با چه عاملی ایجاد می شود اما احتمال علتهایی نظیر ژنتیک ، عوامل محیطی ، ایمونولوژی بر ایجاد یا تشدید آن موثر است .

عوارض اندومتریوز

اندومتریوز باعث ناباروری و زایمان سخت می شود .

جهت مشاوره و تعیین وقت قبلی با دکتر اعظم مهدوی متخصص زنان و فلوشیپ لاپاراسکوپی و نازازیی از فرانسه  با شماره های ۲۲۷۴۲۲۶۳ – ۲۲۷۰۶۳۷۰ تماس بگیرید برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید .

تشخیص اندومتریوز

تشخیص به موقع این بیماری از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا در صورتی که اندومتریوز از نوع پیشرفته باشد امکان پیشرونده بودن آن زیاد است و به سایر اعضایی که درگیر می کند آسیب می زند و حتی منجر به از دست رفتن و خارج کردن عضو درگیر می شود .

درمان اندومتریوز

در برخی از خانم ها نیاز به درمان خاصی نیست و بیماری خود به خود درمان می شود . اما به طور کلی درمان اندومتریوز به دو صورت انجام می شود :

درمان دارویی اندومتریوز

در صورتی که درد بیمار با مصرف دارو تسکین می یابد معمولا پزشک نیاز به استفاده از جراحی نمی باشد .

درمان جراحی اندومتریوز

در مواردی که اندومتریوز با دارو درمان نشود و دردها ادامه پیدا می کند ، جراحی توصیه می شود . درمان اندومتریوز با روش هیستروکتومی و خارج کردن رحم انجام نمی شود . در مواردی که نیاز به جراحی برای درمان این بیماری است همیشه لاپاراسکوپی توصیه می شود .

در این روش وسیله ای لوله مانند که مجهر به دوربین می باشد از طریق سوراخ در ناف وارد شکم می شود. سپس با دو یا سه سوراخی که در شکم ایجاد می شود ابزاری وارد شکم می شود تا عمل انجام شود .

نکته بسیار مهم در لاپاراسکوپی اینست که با توجه به بزرگنمایی و دقتی که به جراح می دهد ، جراح می تواند ضایعه را از اطراف احشاء شکم جدا کرده و از بدن خارج بکند . فیلم جراحی لاپاراسکوپی اندومتریوز شدید را توسط دکتر اعظم السادات مهدوی  متخصص زنان و فلوشیپ لاپاراسکوپی و نازازیی از فرانسه را در این خصوص ببینید :

سوزاندن اندومتریوز یا لیزر درمان های قدیمی است که امروزه ثابت شده است که این درمان ها باعث عود مجدد بیمار می شود .

آیا کسی که مبتلا به اندومتریوز می باشد نابارور می شود ؟

اندومتریوز مساوی با ناباروری نیست می تواند یکی از علت های ناباروری باشد اما در بسیاری از موارد با وجود این بیماری امکان باروری وجود دارد .

2 × چهار =