02 آگوست

بیماری های شایع زنان

بیماری های زنان و شناخت انواع آنها افراد را در جهت درمان به موقع و جلوگیری از بروز مشکلات آن کمک می کند. برخی از بیماری های زنان در صورتی که در زمان مناسب خود درمان نشوند باعث ناباروری آنان می شود. در صورتی که علائمی از بیماری در فرد وجود داشته باشد برای تشخیص درست باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کرد تا برای درمان آن اقداماتی صورت بگیرد. دکتر اعظم السادات مهدوی در اینجا به بررسی انواع بیماری های شایع زنان می پردازد.

بیماری-های-شایع-زنان

انواع بیماری های شایع زنان

1. تومورهای بدخیم

به طور طبیعی در رحم زنان توده هایی رشد می کنند که برخی از آنها خوش خیم بوده و به طور خودکار بهبود می یابد و برخی از آنها بدخیم بوده و خطرناک می باشند. در صورتی که تومورها دارای علائمی نظیر ذیل باشد باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کرد:

• مشاهده خونریزی زیاد و ترشحات غیر طبیعی مخصوصا در دوره یائسگی و پریود
  • احساس درد در زمان ادرار
  • داشتن درد در رابطه جنسی
  • احساس درد در قسمت لگن

2 . رحم واژگون

این بیماری دارای علائم خاصی نبوده و در مواردی فرد در قسمت کمر دردهایی را احساس می کند. همچنین فرد در قسمت پایین لگن خاصره نیز احساس سنگینی می کند. این بیماری خطرناک نبوده و در مواردی نیاز به درمان ندارد.

1. بیماری آندومتریت

نوعی از عفونت در قسمت مخاط رحم می باشد این بیماری را باید درمان کرد. علائم آندومتریت شامل :

• مشاهده خونریزیز های نامرتب
  • خروج ترشحات از مهبل
  • احساس درد در ناحیه تحتانی شکم
  • احساس تب و ضعف عضلانی
  • مشکلات در ادرار
  1. پولیپ مخاط رحم

این بیماری در ناحیه مخاط رحم ایجاد می شود. از علائم آن می توان به گرفتگی عضلات در زمان پریود، مشاهده خونریزی کم یا زیاد در طول پریود و ترشحات مهبلی اشاره کرد.

1. سرطان رحم

این سرطان در ناحیه تناسلی زن به وجود می آید و از نوع سرطان های رایج در بین زنان می باشد. سرطان رحم کمتر از سرطان دهانه رحم در افراد دیده شده و بیشتر در زنان بالای 50 سال مشاهده می شود. سرطان رحم دارای علائمی به شرح ذیل می باشد:

• بزرگ شدن رحم
  • مشاهده خونریزی نامنظم در افرادی که پریود منظم دارد.
  • مشاهده خونریزی بعد از یائسگی
  1. چسبندگی رحم

نزدیک به نیمی از زنان مبتلا به چسبندگی رحم می باشند. این بیماری در اثر نازایی، نامنظم بودن پریود ( کاهش یا قطع خونریزی ، دردهای مکرر در ناحیه لگن، سقط جنین های متعدد به وجود می آید.

با تشکر مدیریت سایت دکتر اعظم السادات مهدوی ، جراح و متخصص زنان و زایمان

نوزده + 11 =