22 آوریل

تخمدان پلی کیستیک

تخمدان پلی کیستیک  PCO که به آن سندرم هیپر آندروژنیک مزمن هم گفته می شود ، یکی از مهم ترین دلایل ناباروری در خانم ها است و در 5 تا 10 درصد از خانم ها دیده می شود.

علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک

از علائم بیماری تخمدان پلی کیستیک  می توان به چاقی یا اضافه وزن،  آمنوره یا قاعدگی نامنظم ، پرمویی شدید ، پوست چرب و شوره ، ناباروری و بزرگی دوطرفه تخمدان های پر از کیست اشاره نمود. البته این علائم فقط در نیمی از بیماران دیده می شود. تعداد بسیار بالایی از زنانی که دارای اضافه وزن هستند به این عارضه دچارند.

علت تخمدان پلی کیستیک

بیماری تخمدان پلی کیستیک به دلیلی مشخصی ایجاد نمی شود ولی بیشتر جنبه ارثی و ژنتیکی دارد. به این صورت که در یک خانواده ممکن است خواهر و مادر بیمار نیز به این بیماری مبتلا باشد یا در دوقلو ها درهر دو قل دیده می شود. افزایش هورمون های مردانه (آندروژن ها) ، مهم ترین اختلال در تخمدان پلی کیستیک است که ممکن است دلیل آن اختلال ترشح هورمون های محرک از هیپوتالاموس در مغز باشد که دلیل آن می تواند استرس های روحی ، تغییرات وزن ، تغییرات تولید یا اثر انسولین و یا اختلال ژنتیکی باشد.در بیمارانی که مبتلا به تخمدان پلی کیستیک هستند ، تخمدان ها مرتبا هورمون مردانه آندروژن ترشح می کنند. گاهی نیز غدد فوق کلیوی دچار اختلال می شوند که باعث ایجاد هیرسوتیسم یا پرمویی می شود.معمولا روند رشد هیرسوتیسم است و لی اگر خشن شدن موها بسیار شدید باشد و یا تغییراتی نیز در کلفت شدن صدا داشته باشیم ، بیمار مشکوک به داشتن تومورهای مولد آندروژن است.

تخمدان پلی کیستیک

خطرات طولانی مدت تخمدان پلی کیستیک

در بیمارانی که مبتلا به عدم تخمک گذاری به صورت مزمن هستند ، ممکن است افزایش طولانی مدت استروژن که توسط هورمون پروژسترون مقابله نمی شود ، باعث ایجاد سرطان رحم شود. همچنین در این حالت احتمال ایجاد سرطان تخمدان و سرطان سینه نیز افزایش می یابد.

ایجاد اختلال تخمدان پلی کیستیک در چرخه قاعدگی

در زنانی که دچار سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند ، تخمدان ها همه هورمون هایی که برای رشد کامل تخمک لازم است را تولید نمی کنند. با رشد سریع فولیکول و تولید ماده سیال ، تخمک گذاری اتفاق نیفتاده و فولیکول ها به شکل کیست باقی می مانند. بدین صورت تخمک گذاری اتفاق نیفتاده و هورمون پروژسترون تولید نمی شود.نبود پروژسترون باعث ایجاد اختلال در چرخه قاعدگی و یا قطع قاعدگی می گردد . همچنین تخمدان زنانی که دچار عارضه تخمدان پلی کیستیک هستند و هورمون مردانه آن ها زیاد است ، اصلا قادر به تخمک گذاری نیست.

صحبت های دکتر مهدوی در رابطه با کیست تخمدان

با تشکر مدیریت سایت دکتر اعظم السادات مهدوی ، جراح و متخصص زنان و زایمان