21 آوریل

تنگ کردن واژن

یکی از مواردی که منجر به تاثیرات منفی در زنان مخصوصا بعد از زایمان و یائسگی می شود تغییرات در ظاهر واژن می باشد . یکی از این تغییرات گشاد شدن واژن می باشد . امروزه درمان های متعددی برای این مشکل وجود دارد . جالب است بدانید که لاپاراسکوپی که روش نوینی برای درمان بیماری های زنان استفاده می شود برای در زیبایی واژن نیز استفاده می شود.

جدیدترین روش تنگ کردن واژن ، که بدون خونریزی و برش می باشد لاپاراسکوپی است .دکتر اعظم مهدوی متخصص زنان و فلوشیپ لاپاراسکوپی برای اولین بار در ایران از این روش جراحی برای تنگ کردن واژن استفاده می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 22742263 – 22706370 تماس بگیرید برای ارتباط با دکتر به آدرس تلگرام و اینستاگرام مراجعه کنید .

تنگ کردن واژن با لاپاراسکوپی لگن

دکتر اعظم السادات مهدوی متخصص زنان و فلوشیب لاپاراسکوپی می گوید : افتادگی رحم ، افتادگی مثانه( شلی دیواره بین مثانه و واژن ) ، افتادگی روده ها یا رکتوم که به علت ضعف عضلات دیواره بین واژن و روده را می توان با لاپاراسکوپی برطرف کرد . افتادگی روده ها باعث خروج توده ای از واژن می باشد که منجر به گشادی واژن و افتادگی رحم می شود . درمان معمول برای تنگ کردن واژن برش قسمتی از مخاط در این ناحیه می باشد که بعد از برداشتن قسمتی از مخاط مجدد بهم بخیه زده می شود . این روش باعث کوتاه شدن واژن می شود . و در آینده فرد را دچار مشکلات جدی می کند .

تنگ-کردن-واژن

لاپاراسکوپی چیست ؟

روش جدید عمل جراحی می باشد . با پیشرفت تکنولوژی در طب شکاف های بزرگی در ناحیه شکم یا سایر اعضای بدن ایجاد نمی شود. در لاپاراسکوپی شکافهای کوچکی به اندازه 1 الی 2 سانتی در پوست ایجاد می شود. از ابزارهای ظریفی در این عمل استفاده می شود . این ابزارها مجهز به لنزی می باشد که تصاویری از درون اعضای بدن به مانیتور انتقال داده می شود . با استفاده ازتصاویر دقیقی که به مانیتور منتقل می شود می توان ابزارها را وارد شکاف کوچک کرد و جراحی را انجام داد . تعداد شکاف ها بین 2 تا 4 شکاف می باشد .

نحوه تنگ کردن واژن با لاپاراسکوپی

در تنگ کردن واژن با لاپاراسکوپی دیواره خلفی واژن با استفاده از ابزار ظریفی به نام مش بالا آورده می شود و به استخوان پشت لگن به نام ساکروم متصل می شود . از مزایای این جراحی اینست که قسمتهایی از واژن بریده نمی شود و واژن بلندی برای بیمار ایجاد می شود که نه تنها عوارض کمتری برای بیمار دارد بلکه تا مدت زمان بیشتری ماندگاری دارد . برای افرادی که دارای افتادگی رحم هستن نیز این روش مورد استفاده قرار می گیرد .

علت انجام لاپاراسکوپی

از مزایای لاپاراسکوپی اینست که شکافهای بزرگی روی پوست ایجاد نمی شود . شکافها بسیار کوچک هستند. از مزایای این شکافها اینست که دستهای جراح با درون اعضای بدن تماسی ندارد و داخل بدن در معرض هوای خارج قرار نمی گیرد. به همین جهت امکان عفونت وجود ندارد.

از آنجائیکه جراحی میکروسکوپی می باشد و با دقت و حوصله انجام می شود خونریزی کمتر از عمل باز می باشد . در نتیجه خونریزی کمتر امکان ابتلا به چسبندگی وجود ندارد . مخصوصا افرادی که در سن باروری هستند امکان مشکلات باروری برخلاف جراحی باز وجود ندارد . همچنین امکان بزرگنمایی تصاویر با این عمل باعث شده است که جراح با دقت بیشتری عمل را انجام دهد و امکان موفقیت را بیشتر می کند.

مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی

• بعد از جراحی لاپاراسکوپی مانند عمل هایی که شکم باز می شود مانند لاپاراتومی بیمار باید 8 تا 12 ساعت بیمار باید ناشتا باشد و چیزی نخورد .
  • بعد از گذشت 12 ساعت نوشیدن مایعات ساده بلامانع می باشد .
  • به تدریج بعد از گذشت 12 ساعت ابتدا غذاهای نرم و سبک و سپس غذای سفت میل شود.
  • بعد از عمل تا 2 الی 3 روز باید فرد مراقب حرارت بدن باشد در صورتی که دچار تب و لرز شود حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کند . زیرا احتمال عفونت وجود دارد .
  • درد بعد از لاپاراسکوپی خیلی کم می باشد که در صورت ناراحتی فرد می تواند با مشورت پزشک خود از داروهای مسکن به صورت خوراکی یا وریدی استفاده کند.

عوارض احتمالی لاپاراسکوپی

• برای پیشگیری از آمبولی بیمار باید بعد از 12 ساعت راه برود .
  • به علت جمع شدن گاز لاپاراسکوپی در بدن ممکن است فرد ممکن است دچار احساس درد خفیفی در ناحیه شانه ، قفسه سینه ، کبد شود که با راه رفتن بیمار برطرف می شود.
  • بعد از این جراحی مخصوصا در عمل لگن نامنظم شدن دوران قاعدگی ممکن است ایجاد شود . تاخیر یا عقب افتادن پریود در برخی خانم ها مشاهده می شود .
  • در برخی موارد خون مردگی هایی در اطراف ناحیه جراحی دیده می شود که جای نگرانی نیست و بعد از چند روز برطرف می شود .
  • در لاپاراسکوپی لگن از مواد رنگی برای بهتر دیدن لایه ها استفاده می شود که باعث می شود ادرار بیمار بعد از عمل رنگی باشد که طبیعی است و جای نگرانی نیست .
  • بعد از عمل امکان عفونت وجود دارد که در صورت مشاهده هرگونه علائمی نظیر تب به پزشک مراجعه شود . البته این عفونت نادر بوده و نسبت به جراحی باز کمتر می باشد .