۲۲ اردیبهشت

لاپاراسکوپی منجر به درمان ناباروری می شود ؟

می دانستید میزان حاملگی در زنان نابارور بعد از لاپاراسکوپی افزایش یافته است ؟ آیا از لاپاراسکوپی به عنوان درمان اصلی نازایی استفاده می شود ؟ در ادامه با ما همراه باشید .

لاپاراسکوپی چیست ؟

در جراحی لاپاراسکوپی به جای اینکه شکم بیمار باز شود و شکاف بزرگی در شکم ایجاد شود با استفاده از دوربین احشاء شکم دیده می شود و ابزار جراحی از طریق سوراخ هایی ( یک سانتیمتر ) که در شکم ایجاد می شود وارد بدن می شود . با بزرگنمایی دوربینی که در داخل شکم قرار دارد و به مانیتور منتقل می کند جراحی به درستی انجام می شود . در واقع این روش در بسیاری از موارد که نیاز به جراحی باز داشت ، شد .

لاپاراسکوپی-منجر-به-درمان-ناباروری-می-شود-؟

نقش لاپاراسکوپی در درمان نازایی

عوامل مختلفی در خانم ها باعث ناباروری می شود . برخی از آنها درمان جراحی دارد :

• یکی از این موارد چسبندگی های داخل لگن است . لوله های رحمی که تخمک را به داخل رحم می برد و اسپرم را وارد لوله ها می کند تا لقاح صورت بگیرد می تواند دچار چسبندگی شود . با لاپاراسکوپی می توان چسبندگی ها را از این قسمت ها جدا کرده و از بدنه خارج کرد و ترمیم کرد .
  • اندومتریوز یکی از مشکلاتی است که ممکن است منجر به ناباروری شود . درمان اصلی این بیماری لاپاراسکوپی است . طبق آمار جهانی ۹ تا ۱۰% خانم ها به این بیماری مبتلا هستند. این بیماری معمولا در سنین باروری گریبانگیر آنها می شود . شایع ترین علائم آن درد در هنگام قاعدگی ، دفع مدفوع یا دردهای مزمن ناحیه لگن باشد . جالب است بدانید تشخیص قطعی این بیماری با لاپاراسکوپی است . استفاده از ام آر آی و سونوگرافی نمی توانند ضایعات کوچک اندومتریوز را نشان دهند بنابراین روش تشخیصی دقیقی نیست. در مواردی که بیماری خفیف باشد برای کاهش علائم از هورمون درمانی استفاده می شود اما در مراحل پیشرفت تر تنها راه درمان قطعی لاپاراسکوپی است . با این روش ضایعات شناخته شده و از بدن خارج می شود . البته موفقیت آن به جراح بستگی دارد . بنابراین پزشکی را انتخاب کنید که در این زمینه تخصص و تبحر کافی را داشته باشد .

اگر درد در هنگام پریود به گونه ایست که نمی توانید در محل کار خود بنشید یا به کارهای روزمره خود بپردازید حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید .

• کیست تخمدان در بسیاری از کشورهای دنیا با لاپاراسکوپی درمان می شود . با این روش حتی می توان کیست های بزرگ را از بدن خارج کرد .
 جهت مشاوره و تعیین وقت قبلی با دکتر اعظم مهدوی متخصص زنان و فلوشیپ لاپاراسکوپی و نازازیی از فرانسه  با شماره های ۲۲۷۴۲۲۶۳ – ۲۲۷۰۶۳۷۰ تماس بگیرید برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید .

لاپاراسکوپی بهتر است یا جراحی باز ؟

امروزه در بسیاری از موارد لاپاراسکوپی جایگزین جراحی باز شده است زیرا :

• برشی در پوست ایجاد نمی شود و سوراخ های کوچیکی در پوست ایجاد می شود .
  • به دلیل اینکه برشی در پوست ایجاد نمی شود اسکار و جای برش در پوست باقی نمی ماند .
  • به دلیل اینکه شکاف بزرگی در شکم ایجاد نمی شود امکن ایجاد عفونت و عوارض بعد از عمل وجود ندارد .
  • دوره نقاهت بعد از لاپاراسکوپی بسیار کوتاه است و فرد می تواند یک روز بعد از عمل به محل کار خود بازگردد. در صورتی که در جراحی های باز و لاپاراتومی فرد حداقل باید ۱۰ تا ۱۵ روز استراحت کند .

نتیجه:

لاپاراسکوپی با درمان بیماری هایی که ممکن است منجر به ناباروری فرد شود می تواند  کمک فراوانی کند . بیماری هایی که با جراحی قابل درمان هستند از طریق لاپاراسکوپی درمان می شوند . نکته ای که در این خصوص وجود دارد اینست که حتما برای انجام این روش به پزشکی که متخصص بود و دارای فلوشیپ لاپاراسکوپی است مراجعه کنید .