18 آوریل

لاپاراسکوپی کیسه صفرا

لاپاراسکوپی کیسه صفرا ،به جراحان کمک می کند که بدون باز کردن شکم ،حفره ی داخل شکم ولگن به وسیله یک ابزار کاملا روشن ونمایان شوند.تلسکوپ همه چیز را در بدن بیمار بزرگ نمایی می کند تا جراح بتواند بیماری های مختلف را تشخیص و درمان کند.

عمل جراحی کیسه صفرا به طور کلی به دو روش باز ولاپاراسکوپی کیسه صفرا انجام می شود.

در روش باز با برش پوست زیر دنده ها در سمت راست ،کیسه ی صفرا و سنگ ها را خارج می کنند.

در روش لاپاراسکوپی چند سوراخ کوچک در پوست شکم ایجاد می کنند و عمل جراحی از این طریق انجام می شود.لازم به ذکر است که جراحی کیسه ی صفرا بیشتر در خانم ها شایع است و نسبت به جراحی باز عوارض بسیار کمتری دارد.

لاپاراسکوپی کیسه صفرا

مزایای  لاپاراسکوپی کیسه صفرا

• پس از عمل جراحی به روش باز ممکن است چسبندگی برای بیمار ایجاد شود ،اما در لاپاراسکوپی چون شکم باز نمی شود و در معرض هوای محیط قرار نمی گیرد و بافت بدن با لوازم جراحی تماس ندارد ،احتمال چسبندگی خیلی کمتر است.
  • یکی دیگر از فواید لاپاراسکوپی کوچک بودن جای زخم است،که هم از نظر زیبایی به نفع بیمار است و هم کمک می کند به بیمار که پس از جراحی خیلی زودتر به زندگی روزمره خود باز گردد.
  • احتمال عفونت در این روش بسیار کم است و چون اعضای بدن روی هم قرار دارند ممکن است خیلی از بافت ها به طور کامل دیده نشوند که این مشکل به کمک لاپاراسکوپی رفع شده است.

علل انجام لاپاراسکوپی کیسه صفرا

کیسه صفرا از جمله اعضای بدن می باشد که نقش هضم غذا با تجزیه سلول های چربی و ذخیره سازی مایع صفراوی را دارد.این اندام در نزدکی کبد قرار دارد. در صورتی که کیسه صفرا دچار عفونت یا بیماری شود می توان با عمل آن را خارج کرد .  از روش های درمان موثر برای برداشتن کیسه صفرا لاپاراسکوپی کیسه صفرا می باشد.

علل استفاده از لاپاراسکوپی کیسه صفرا

در صورتی که کیسه صفرا دارای مشکلاتی به شرح ذیل باشد از جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا استفاده می شود:

1. عدم تخلیه درست کیسه صفرا یا پرشدن آن به علت اختلال در عملکرد آن
  2. انسداد در مجاری کیسه صفرا به علت اینکه سنگ صفرا مانعی در این مسیر شده و مایع صفرا به روده کوچک نمی رشد و در نتیجه صفرا تخلیه نمی شود.
  3. نوعی از التهاب در کیسه صفرا به نام کله سیستیت
  4. نوعی از التهاب در لوزالمعده به پانکریت نام دارد.

نکته قابل توجه اینست که برداشتن کیسه صفرا به دو روش باز و لاپاراسکوپی استفاده می شود. که روش لاپاراسکوپی کیسه صفرا به باز برتری دارد . دلیل آن اینست که برشی در بدن ایجاد نمی کند و تنها با ایجاد چند سوراخ صفرا را می توان از بدن خارج کرد. همچنین عوارض ناشی از جراحی باز که شامل عفونت ، خونریزی می باشد در لاپاراسکوپی وجود ندارد و به همین جهت فرد بعد از مدت کوتاهی بهبود می یابد و می تواند به کارهای روزمره خود بازگردد.

اقدامات قبل از لاپاراسکوپی کیسه صفرا

برای آماده کردن فرد برای این جراحی لاپاراسکوپی آزمایشاتی به شرح ذیل از فرد گرفته می شود:

1. آزمایش خون
  2. عکس برداری از کیسه صفرا
  3. معاینه بالینی پزشک متخصص زنان
  4. بررسی سوابق بیماری و مشکلات قبلی بیمار

نحوه انجام لاپاراسکوپی کیسه صفرا

در ابتدا فرد را تحت بیهوشی عمومی قرار داده و چهار شکاف در شکم فرد ایجاد می شود برای مشاهده تصاویری از درون شکم لوله ای که سر آن مجهز به دوربین است وارد شکم می شود. برای اینکه فضای کافی در اختیار پزشک باید شکم را از گازهایی مخصوص پر کرد. سپس کیسه صفرا از شکم خارج می شود.

لاپاراسکوپی-کیسه-صفرا

ذکر این نکته ضروری است که دمیدن گاز داخل شکم که در روش لاپاراسکوپی انجام می شود برای برخی از افراد خطرناک است،بنابراین افرادی که زمینه ی بیماری های قلبی یا تنفسی دارند نباید از این روش درمان استفاده کنند.

همچنین عمل جراحی به کمک روش لاپاراسکوپی در سنین بالای 60 سال توصیه نمی شود .البته پزشکی که عمل لاپاراسکوپی را انجام می‌دهد، حتما باید دوره‌های خاصی را گذرانده و در این زمینه مهارت کافی داشته باشد، چون این عمل بر خلاف این‌ که برای بیمار راحت و به نفع اوست، برای جراح کاری نسبتا دشوار است پس در انتخاب جراح مناسب باید دقت کافی داشته باشیم.

با تشکر مدیریت سایت دکتراعظم السادات  مهدوی جراح و متخصص زنان و زایمان

چهار × سه =