09 مه

مراقبت های دوران بارداری

مراقبت های دوران بارداری از جمله مهم ترین مواردی است که یک مادر در دوران بارداری خود باید به آن توجه داشته باشد. بارداری یک پدیده فیزیولوژیک بوده و مستلزم این است که با مراقب و دقت زیاد و با توصیه های یک پزشک متخصص زنان و زایمان ، بدون ایجاد بیماری یا مشکل خاصی این زمان سپری شود.

با کمک یک پزشک متخصص می توانید سلامت خود و جنین خود را در طول زمان بارداری تضمین نموده و در صورت بروز مشکل اقدامات لازم را انجام دهید. هدف از مراقبت های دوران بارداری تولد فرزندی سالم با حفظ سلامت مادر می باشد. مراقبت های دوران بارداری شامل تعیین نمودن وضعیت سلامت جنین و مادر ، تعیین نمودن سن تقریبی جنین و سن حاملگی و شروع نمودن طرحی برای ادامه مراقبت های دوران بارداری می باشد.

مراقبت های دوران بارداری

مراقبت های اولیه

بعد از اینکه مادر از بارداری خود اطمینان حاصل نمود ، مواقبت های اولیه بارداری توسط مراکز مخصوص و پزشکان ماما آغاز می شود. در اولین جلسه مادر باردار تحت معاینه از لحاظ وزن و فشارخون قرار می گیرد و در صورت نیاز آزمایش هایی انجام می شود . در این مرحله کامل بودن برنامه واکسیناسیون مادر باردار چک می شود و در صورتی که کامل نباشد ، برنامه واکسیناسیون او تکمیل می گردد. مادرها باید توجه داشته باشند که این مراقبت های اولیه بسیار ضروری است و نباید از آن ها غافل شوند.

نکات مهم مراقبت های دوران بارداری

زنان باردار باید در طی 9 ماه بارداری خود حتما به موارد زیر توجه داشته و توصیه های پزشک متخصص خود را در رابطه با این موارد جدی بگیرند. این موارد شامل تغذیه ، آرامش خواب ، اجابت نمودن مزاج ، ورزش ، استحمام ، نوع لباس پوشیدن ، تفریحات ، مصرف داورهای مخصوص این دوران و تعیین نمودن روزهای مراجعه به پزشک جهت چکاب می باشد.

همچنین مادران باید توجه داشته باشند که در صورت وجود علائم خونریزی در بخش دهانه رحم ، تورم صورت و انگشتان ، تاری دید ، تب یا لرز ، درد در ناحیه شکم ، دفع ادرا به صورت دردناک ، خارج شدن مایع از ناحیه مهبل و تغییرات زیاد در تعداد حرکات جنین باید سریعا به پزشک مراجعه نمایند.

با تشکر مدیریت سایت دکتر اعظم السادات مهدوی ،  جراح و متخصص زنان و زایمان

ده + پنج =