19 آوریل

مراقبت های پس از انجام لاپاراسکوپی

لاپاروسکوپی نوعی عمل جراحی است که طی آن لوله ی باریکی که مجهز به دوربین می باشد،ازطریق برشی در شکم وارد بدن بیمار می شود.

از لاپاراسکوپی بیشتر برای بیماری های ناحیه لگن در خانم هااستفاده می کنند.

لاپاراسکوپی نوعی عمل جراحی است که به جراح این امکان را می دهد تا با کمترین برش به داخل شکم و لگن فرد دسترسی پیدا کند. حتی جراح در این روش  می تواند نمونه ای از بافت از بدن بیمار را بردارد و مورد بررسی قرار دهد.

لاپاروسکوپی با کمترین  مشکلات انجام می گیرد و در بسیاری از موارد می توان به جای عمل جراحی باز که با برش بزرگ‌ تری در شکم انجام می گیرد، از لاپاراسکوپی استفاده کرد.

بعداز انجام لاپاراسکوپی چه اقداماتی انجام دهیم؟

• رژیم غذایی را شروع کنیم.
  • اولین وعده بعد از عمل باید غذای سبکی باشد و سعی کنید حداکثر از مایعات  استفاده کنید . یک روز بعد از عمل رژیم معمولی داشته باشید.
  • از روز بعد از عمل راه بروید و فعالیت داشته باشید.
  • دو روز بعد ازعمل پانسمان خود را بردارید و استحمام کنید.
  • بروز تورم و خون مردگی در محل سوراخ ها و اطراف آن ها امری طبیعی است و به تدریج از بین می رود.
  • از فعالیت های شدید مثل برداشتن وزنه های سنگین خودداری کنید.
  • بیمارانی که از بخیه های جذبی استفاده نکرده اند حتما باید یک هفته بعد از عمل ،بخیه ها کشیده شوند.
  • احتمال خون ریزی از7-10 روز پس از جراحی به میزان کم وجود دارد.
  • درد در نواحی کتف ،شکم و قفسه سینه امری کاملا طبیعی است.علت آن بیشتر گازی است که در حین عمل لاپاراسکوپی وارد شکم شده است.برای از بین بردن این گاز بیمار معمولا از مسکن هایی که پزشکان پیشنهاد می کنند استفاده می کنند.
  • در مواقعی که از محلول حاجب استفاده شده باشد تغییر رنگ ادرار به رنگ سبز در ساعات بعد از عمل طبیعی است و جای نگرانی ندارد.
  • ممکن است گاهی به علت استفاده از لولۀ راه هوایی در ناحیۀ نای و در طی بیهوشی، گلودرد در بیمار به وجود آید. مصرف آب‌نبات و یا قرص‌های گلو می‌تواند به کاهش این درد کمک کنند.

با تشکر مدیریت سایت دکتر اعظم السادات مهدوی متخصص زنان

5 + هفده =