16 مه

پولیپ رحم

پولیپ رحم از بیماری های شایعی است که در بسیاری از خانم ها دیده می شود. پولیپ رحم در اثر رشد بیش از حد سلول های دیواره رحم ، ایجاد می شود که به آن پولیپ آندومتر گفته می شود. در بیشتر موارد ، پولیپ رحم غیر سرطانی است ولی در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع تبدیل به غدد سرطانی خواهند شد. پولیپ رحم توسط یک پایه باریک به دیواره رحم می چسبد و قطر آن از چند میلی متر تا چند سانتیمتر متفاوت است. این پولیپ ها معمولا در خود رحم باقی می مانند ولی در صورت پیشرفت بیماری ممکن است که به گردن رحم نیز منتقل شود.

پولیپ رحم

علائم پولیپ رحم

علائم بیماری پولیپ رحم در افراد مختلف متفاوت است ولی بهتر است که با مشاهده علائمی مانند قاعدگی شدید ، خونریزی شدید بعد از قاعدگی ، خونریزی میان قاعدگی ها و نامنظم بودن خونریزی ها سریعا به متخصص خود مراجعه نمایند.

علت پولیپ رحم

دلیل ایجاد پولیپ رحم هنوز کاملا شناخته شده نیست ولی در بیشترموارد عوامل هورمونی باعث ایجاد پولیپ رحم می شود. هورمون استروژن با حساس کردن دیواره رحم باعث ایجاد پولیپ های رحمی می شود. عواملی مانند اضافه وزن ، داشتن فشار خون بالا ، بالا رفتن سن و نزدیک شدن بانوان به سن یائسگی و مصرف برخی از داروها نظیر تاموکسیفن که برای درمان سرطان سینه در خانم ها استفاده می شود ، خطر ابتلا به پولیپ رحم را افزایش می دهد. مصرف بعضی از داروهای هورمونی در کنترل و کوچک شدن پولیپ مفید است ولی باید دانست که اثر این داروها کوتاه مدت است.

عوارض پولیپ رحم

در اکثر موارد پولیپ رحم خوش خیم بوده و در صورت تشخیص به موقع قابل درمان است. اما اگر این بیماری به موقع تشخیص داده نشود ممکن است باعث ایجاد نازایی شود و یا در خانم هایی که برای بارداری از روش لقاح خارج رحمی IVF استفاده کرده اند می تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد.

درمان پولیپ رحم

بیشتر پولیپ های رحم که هیچ گونه علائمی ندارند ، معمولا خود به خود درمان می شوند و نیاز به روش درمانی خاصی ندارند. ولی برای یک سری از پولیپ های رحم روش های درمانی خاصی مورد نیاز است.

1ـ مصرف دارو : با مصرف یک سری از داروهای هورمونی می توان علائم پولیپ رحم را کاهش داد ولی در بیشتر مواقع اثر دارو ثابت نبوده و ممکن است بعد از مدتی دوباره علائم بیماری باز گردد.

2ـ کورتاژ کردن : در بعضی از موارد پزشک با استفاده از یک وسیله بلند فلزی دیواره رحم را می تراشد که در اصطلاح به این کار کورتاژ دیواره رحم گفته می شود. با استفاده از این روش علاوه براینکه پولیپ رحم برداشته می شود ، پزشک از رحم نمونه برداری می کند تا بررسی گردد . گاهی ممکن است این عمل توسط هیستروسکوپ انجام شود.

3ـ عمل جراحی  : گاهی برای برداشتن پولیپ رحم پزشک باید از روش جراحی استفاده نماید که در این روش با استفاده از آندوسکوپی رحم یا هیستروسکوپی انجام می گیرد ، پولیپ برداشته شده برای اینکه تشخیص داده شود سرطانی است یا خیر به آزمایشگاه فرستاده می شود تا بررسی گردد.

صحبت های دکتر مهدوی در رابطه با پولیپ رحم

با تشکر مدیریت سایت دکتر اعظم السادات مهدوی ، جراح و متخصص زنان و زایمان