08 آوریل

چسبندگي هاي لگني

عوامل زيادي مي‌توانند باعث  چسبندگي‌های لگنی شوند. يکي از عواملي که باعث چسبندگي و انسداد لوله‌هاي رحمي مي‌شود، عفونت‌ است. عفونت‌ به واسطه ميکروب‌هاي مختلف مي‌تواند باعث التهاب لوله‌ها شود و افرادي که مبتلا به عفونت‌هاي مکرر و شديد لوله‌هاي رحمي مي‌شوند و به موقع مراجعه به پزشک ندارند و تحت درمان قرار نمي‌گيرند، ممکن است دچار چسبندگي و به دنبال آن ناباروری شوند. ‪.

يکي از ديگر از عواملي که مي‌تواند سبب چسبندگي لوله‌ها شود، جراحي‌ها هستند.

از شايع‌ترين جراحي‌ها مي‌توان از آپانديسيت نام برد. عمل جراحي آپانديسيت به خصوص در کساني که آپانديسيت پاره مي‌شود و تورم و عفونت شديد در لگن ايجاد مي‌شود، ممکن است باعث ايجاد چسبندگي‌ شود. اين چسبندگي ممکن است دو طرفه باشد يا يکطرفه، يعني در همان سمتي که آپانديسيت قرار گرفته است.

چسبندگی های لگنی

در اين صورت چسبندگي لوله‌ها مي‌تواند به نازايي ختم شود‪.

يکي ديگر از جراحي‌هايي که ممکن است باعث چسبندگي شود جراحي کيست تخمدان، فيبروم رحم و جراحي‌هايي است که داخل لگن انجام مي‌شود. در اين موارد بايد با انتخاب صحيح بيمار و اجراي تکنيک‌هاي مناسب جراحي و تجويز آنتي‌بيوتيک به ميزان کافي از بروز عفونت و چسبندگي جلوگيري کرد‪.از علل ديگر بروز چسبندگي که امروزه يکي از بيماري‌هاي شايع در سراسر دنيا ميان زنان است و در ايران هم ميزان شيوع آن افزايش يافته، بيماري آندومتريوز است‪.با بالا رفتن سن ازدواج و عدم تمايل به بارداري احتمال اين بيماري افزايش مي‌يابد. ابتلا به چنين بيماري‌اي مي‌تواند از عوامل مهم چسبندگي و نازايي باشد. در آندومتريوز، بافت‌ مشابه‌ پوشش‌ داخلي‌ رحم‌ در نقاطي‌ غيرمعمول‌ در قسمت‌ پاييني‌ شکم‌ ظاهر مي‌شود. اين‌ بافت‌ ممکن‌ است‌ روي‌ سطح‌ تخمدان‌، پشت‌ رحم‌ و در حفره‌ لگني‌، روي‌ ديواره‌ روده و ندرتا در نقاطي‌ دورتر به‌ وجود آيد‪.

علایم چسبندگی رحمی:‪

علايم ممکن‌ است‌ به‌ طور ناگهاني‌ ظاهر شوند يا طي‌ چند‌ سال‌ به‌ وجود آيند؛ درد لگني‌ فزاينده‌ هنگام‌ عادت‌ ماهانه‌، خصوصا روزهاي‌ آخر، گاهي‌ درد لگني‌ ممکن‌ است‌ در هر زماني‌ رخ‌ دهد، درد هنگام‌ مقاربت‌ جنسي‌، لکه‌بيني‌ قبل‌ از عادت‌ ماهانه‌، گاهي‌ وجود خون‌ در ادرار يا مدفوع‌، کمردرد و درد همراه‌ با انقباضات‌ روده‌اي‌ می باشد.

‪

آيا انجام سزارين هم مي‌تواند سبب چسبندگي لوله‌هاي رحمي شود؟

‪سزارين هم به دليل اينكه نوعي عمل جراحي است، مي‌تواند چنين عارضه‌اي را داشته باشد. در برخي از خانم‌ها بعد از يک بار سزارين چسبندگي‌هاي شکمي ديده مي‌شود اما چسبندگي‌هاي شکمي کمتر در محل لوله‌هاي رحمي است و بيشتر در قسمت مثانه ديده مي‌شود. اما اگر روش سزارين به صورت اصولي و صحيح انجام شود حتي در خانم‌هايي که چند بار هم سزارين شدهاند اين مشکل به وجود نمي‌آيد

پيشگيري:

براي پيشگيري از ابتلا به اين مشکل و مشکلات پس از آن از جمله نازايي و عواقب آن که هزينه‌هاي گزافي هم دارد، توصيه مي‌شود که خانم‌ها بلافاصله پس از مشاهده هرگونه علامت عفونت و ترشح به پزشک مراجعه کنند. بهتر است به طور مرتب حداقل يکي، دو بار در سال به پزشک زنان مراجعه کنند و چکاپ شوند و در صورتي که عفونت لگني وجود دارد تحت درمان قرار گيرند. به محض اينکه دچار ترشحات بدبو شدند و احساس سوزش و خارش داشتند بايد سريع به پزشک مراجعه کنند و به طور کامل تحت درمان قرار گيرند. همچنين به طور ساليانه براي پاپ اسمير مراجعه کنند. در صورت ازدواج هم پيشگيري از بارداري به مدت طولاني توصيه نمي‌شود.

برخي خانم‌ها هم دير ازدواج مي‌کنند و هم 7 يا 10 سال بعد از ازدواج تمايل به بارداري ندارند. اين امر، خطر ايجاد آندومتريوز و عوارض آن که چسبندگي باشد را افزايش مي‌دهد. نکته ديگر اينکه بعد از ازدواج خانم‌ها بيشتر مستعد عفونت هستند. عفونت تناسلي و التهاب لوله بيشتر ديده مي‌شود بنابراين اگر شرايط اجازه ‌مي‌دهد بهتر است يکي، دو سال بعد از ازدواج بارداري اول را داشته باشند تا دچار عوارض نازايي نشوند‪. ‪

درمان:

‪با روش هيستروسكوپي که يك روش آندوسكوپي تشخيصي داخل رحمي است تحت شرايط بيهوشي عمومي و با وسيله تلسكوپ مانندي كه از طريق دهانه رحم وارد حفره مي‌شود، رحم از نظر وجود انواع چسبندگي‌هاي داخل رحمي بررسي مي‌شود. اين روش همچنين كاربرد درماني دارد. با هيستروسكوپي از بين بردن چسبندگي‌ها، برداشتن پوليپ رحم و انجام بيوپسي‌هاي متعدد ميسر مي‌شود. همچنين با روش هيستروسونوگرافي، بازبودن يا انسداد لوله‌هاي رحمي مورد بررسي قرار مي‌گيرد. در اين روش هم با قراردادن لوله باريكي در دهانه لوله رحم و تزريق سرم نرمال سالين و همزمان انجام سونوگرافي مي‌توان از عبور مايع از لوله‌هاي رحمي و رها شدن آنها در حفره لگن كه دليل بازبودن لوله‌هاست اطلاع حاصل كرد‪.اگر چسبندگي در اطراف لوله باشد با عمل جراحي يا لاپاراسکوپي مي‌توان آن را باز کرد. برخي خانم‌ها بعد از باز کردن چسبندگي‌ها باردار مي‌شوند. کساني که چسبندگي اطراف و داخل لوله دارند و دچار آندومتريوز مي‌شوند، در معرض بارداري خارج رحمي به خصوص بارداري داخل لوله‌هاي رحمي هستند که يکي از اورژانس‌هاي مامايي است و خطراتي ايجاد مي‌کند. ‪▪ بیماری هایی که می تواند ابتلا به چسبندگی رحم را زیاد کنند، کدامند؟‪یکی از بیماری هایی که می تواند احتمال ابتلا به چسبندگی رحم را زیاد کند آندومتریوز است که در این بیماری بافت داخل رحم بیرون از رحم کاشته می شود و می تواند چسبندگی های زیادی را داخل لگن ایجاد کند یا عفونت های ناشی از بیماری سل و نیز در کسانی که آپاندیسیت کهنه دارند و دیر به آن رسیدگی شده یا سوراخ شده، همچنین در زنانی که اعمال جراحی شکمی داشته اند یا به عنوان نمونه روده شان مورد جراحی قرار گرفته ممکن است چسبندگی در لگن و شکم ایجاد شود. ایجاد بیماری های شکمی مانند آپاندیسیت در افراد اجتناب ناپذیر است و هیچ کس نمی تواند جلوی آن را بگیرد ولی توصیه می کنیم که برای هر نوع بیماری هر چقدر زودتر اقدام شود و از پیشرفت آن جلو گیری شود‪.

علائم چسبندگی رحم چیست؟

‪برای چسبندگی داخل رحم هیچ علامت خاصی وجود ندارد. ممکن است در بیماران خون ریزی قاعدگی کم یا قطع شود یا قاعدگی دردناک، نازایی و سقط مکرر داشته باشند و وقتی بیمار با این علائم به دکتر مراجعه می کند احتمال ابتلا به چسبندگی رحم قوت می گیرد‪.

برای درمان چه اقداماتی انجام می شود؟

‪وسیله ای داخل رحم قرار داده می شود تا این چسبندگی ها آزاد شود و سپس هورمون جایگذاری می شود تا مجددا چسبندگی ایجاد نشود. درمان این عارضه صددرصد نیست ولی روش های درمانی از جمله روشی که ذکر شد روش های خوبی هستند. که با روش های کمکی دیگر به کار گرفته می شود یک تا ۲ ماه برای ترمیم زمان لازم است تا بیمار قاعدگی اش از سر گرفته شود و بافت داخل رحم خود را ترمیم کند. اگر با این شیوه درمان صورت بگیرد معمولا بازگشت اتفاق نمی افتد و مشکلی پیش نخواهد آمد. ولی بهتر است که اصلا نگذاریم این چسبندگی به وجود بیاید و درواقع پیشگیری از آن بهترین اقدام است‪. روشهای تشخیص :

هيستروسكوپي:هيستروسكوپي يك روش آندوسكوپي تشخيصي داخل رحمي است. اين عمل تحت شرايط بيهوشي عمومي و با وسيله تلسكوپ مانندي كه از طريق دهانه رحم وارد حفره مي شود صورت مي گيرد. از طريق هيستروسكوپي بررسي مستقيم رحم از نظر وجود انواع چسبندگي هاي داخل رحمي، پوليپ يا فيبروم و ديواره هاي رحمي امكان پذير است. هيستروسكوپي نيز كاربرد درماني دارد. با هيستروسكوپي از بين بردن چسبندگي ها برداشتن پوليپ و انجام بيوپسي هاي متعدد ميسر مي شود.

هيستروسونوگرافي(عکس برداری از داخل رحم): بررسي بازبودن يا انسداد لوله هاي رحمي است. در اين روش با قراردادن لوله باريكي در دهانه لوله رحم و تزريق سرم نرمال سالين و همزمان انجام سونوگرافي مي توان از عبور مايع از لوله هاي رحمي و رها شدن آنها در حفره لگن كه دليل بازبودن لوله ها است اطلاع حاصل كرد.

با تشکر مدیریت سایت دکتر اعظم السادات مهدوی ، جراح و متخصص زنان و زایمان

در ادامه بخوانید ….