09 آگوست

چسبندگی رحم و نازایی

از بیماری های اورژانسی زنان که باید سریع تشخیص و درمان شود چسبندگی رحم می باشد. این بیماری در اثر عوامل زیادی مانند عفونت به وجود می آید. دلیل عمده به وجود آمدن این بیماری از بین رفتن مخاط آندومتر در داخل رحم می باشد که در این صورت بافت های رحم به هم می چسبند که به آن نشانگان آشرمن می گویند. این اتفاق به ندرت اتفاق می افتد زیرا  به طور طبیعی پوشش داخلی رحم ( مخاط آندومتر) در رحم می ریزد که همان خونریزی های دوران قاعدگی می با شد. در صورتی که این ریزش اتفاق نیافتد امکان ابتلا به چسبندگی در داخل رحم وجود دارد. اهمیت درمان این بیماری به گونه ایست که در صورتی که اقدامی برای تشخیص آن صورت نگیرد امکان ابتلا به نازایی را فراهم می کند. همچنین چسبندگی رحم باعث ایجاد سقط های مکرر در دوران بارداری می شود. برای تشخیص این بیماری باید به متخصص زنان مراجعه کرد.

چسبندگی-رحم-و-نازایی

علل ایجاد چسبندگی رحم

1. عفونت های حاد و مداوم باعث بروز چسبندگی رحم می شود . عفونت هایی که باعث از بین رفتن آندومتر داخل رحم می باشد از بیماری های خطرناکی مثل سل و جذام ایجاد می شود.
  2. کورتاژ سخت : این کورتاژ برای بیرون آوردن جنینی که در داخل رحم مرده و به رحم چسبیده می باشد ( سقط فراموش شده) که به راحتی از آن جدا نمی شود . با انجام این کورتاژ بافتهای آندومتر صدمه می بیند.
  3. جراحی هایی که در اعضای شکمی از جمله داخل لگن انجام می شود می تواند باعث چسبندگی رحم شود . این جراحی ها شامل جراحی آپاندیست، جراحی کیست تخمدان، فیبروم رحمی می باشد. البته می توان با استفاده از روش های مناسب برای درمان و مصرف آنتی بیوتیک ها از چسبندگی رحم جلوگیری کرد.

چسبندگی رحم عامل نازایی

به طور طبیعی پوشش بافت های رحمی محلی مناسب برای قرار گرفتن جنین می باشد. در صورتی که این بافتها صدمه ببیند دیگر جنین موقعیتی برای لانه گزینی نداشته و در نتیجه نازایی ایجاد می شود. همچنین ممکن است فرد دچار سقط های فراوان شود و در این صورت احساس درد زیاد در ناحیه تحتانی شکم می کند.

درمان چسبندگی رحم

با توجه به این که این بیماری علائم مشخصی ندارد در صورتی که خللی در قاعدگی ایجاد شود ( قطع شدن یا کاهش خونریزی و خونریزیز غیر طبیعی و نامنظم) فرد باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کند. در صورتی که این بیماری تشخیص داده شود برای درمان آن ابزار مخصوصی داخل رحم کرده تا چسبندگی های رحمی رفع شده و هورمون ها جایگذاری شوند تا از بروز مجدد چسبندگی جلوگیری به عمل آید.

برخی  از خدمات دکتر اعظم السادات مهدوی ، جراح و متخصص زنان  و زایمان و فلوشیپ نازایی

• لاپاراسکوپی
  • درمان های نازایی