14 نوامبر

چسبندگی لوله های رحم

دلایل چسبندگی لوله های رحم

لوله های رحم یکی از مهم ترین اعضای بدن زن می باشد که در لگن قرار گرفته است . نقش این عضو دریافت تخمک و رساندن آن به رحم می باشد . مهم ترین نقش لوله های رحمی اینست که لقاح در این عضو انجام میشود . چسبندگی لوله های رحم عاملی برای ایجاد نازایی در زنان می باشد به همین دلیل تشخیص و درمان آن از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

چسبندگی-لوله-های-رحم

آناتومی لوله های رحمی

2 عدد لوله در لگن وجود دارد که به نام لوله های رحمی با لوله های فالوپ می باشد . طول این لوله ها 10 سانتی متر می باشد که از تنه رحم شروع شده و به شکل شیپوری روی تخمدان ها قرار می گیرد. لوله های رحم دارای چهار قسمت به شرح ذیل می باشد :

1. بخش داخلی که در جداره رحم قرار دارد.
  2. تنگه یا ایسموس قسمتی که لوله به رحم متصل می شود.
  3. آمپول مهم ترین بخش لوله های رحمی می باشد که لقاح در آن صورت گرفته و بیشترین قسمت را تشکیل داده است.
  4. اینفاندیبولوم یا قسمت شیپوری که تخمک را از تخمدان دریافت می کند.

علل چسبندگی لوله های رحمی

1. عفونت

عفونت در اثر ورود میکروب به به بدن ایجاد می شود .در صورتی که درمانی برای آن صورت نگیرد زیاد شده و در نهایت موجب التهاب و چسبندگی لوله های رحم می شود . در صورتی که اقدامی برای درمان این اختلال صورت نگیرد باعث نازایی می شود.

1. جراحی

برخی از جراحی ها منجر به چسبندگی لوله های رحم می شود.

• جراحی آپاندیست

این جراحی بخصوص در زمانی که آپاندیست پاره شود و باعث ایجاد عفونت و تورم در لگن می شود که در این موارد چسبندگی لوله های رحم منجر به ناباروری می شود .

این جراحی به همراه جراحی فیبروم رحمی و جراحی های داخل لگن منجر به عفونت و چسبندگی لوله های رحم می شود.

1. اندومتریوز

اندومتریوز بافتی در رحم می باشد که در صورتی که از محل خود خارج شود باعث ایجاد چسبندگی لوله های رحمی می شود. این بافت معمولا در روی تخمدان ، پشت رحم ، حفره لگنی و روی جداره روده به وجود می آید.

علائم چسبندگی لوله های رحم

1. احساس درد در لگن در دوران قاعدگی
  2. لکه بینی قبل از شروع قاعدگی
  3. احساس درد در هنگام رابطه جنسی