۲۶ خرداد

کم کاری تیروئید در بارداری و درمان آن

کم کاری تیروئید در بارداری در مقایسه با پرکاری تیروئید شیوع کمتری دارد (۳/۱ در هر ۱۰۰۰ حاملگی ) . هیپوتیروئیدی غالبا با مشکلات قاعدگی و زایایی ارتباط دارد و سبب افزایش سقط می گردد .

علت کم کاری تیروئید

این اختلال معمولا به علت تخریب غده توسط اتو آنتی بادی ها ایجاد می شود که معمولا به علت تیروئیدیت هاشیموتو است .

علائم کم کاری تیروئید در بارداری

·       افزایش وزن

·       خستگی

·       عدم تحمل سرما

·       یبوست

·       پوست سرد و خشن

·       ضعف عضلانی

کم-کاری-تیروئید-در-بارداری

تشخیص کم کاری تیروئید در بارداری

یافته های آزمایشگاهی در بارداری شامل T3 , T4 پایین یا پایین نرمال و افزایش TSHاست .

عوارض کم کاری تیروئید در بارداری

فرد حامله با هیپوتیروئید درمان نشده در معرض خطرات ذیل می باشد :

·       پره اکلامپسی ( فشار خون بالا )

·       دکولمان جفت

·       مرده زایی جنین

·       نوزادی که با این اختلال مادر متولد می شود ممکن است که کاهش وزن هنگام تولد داشته باشد . به همین علت در صورتی که مادر قبل از لقاح یا در اوایل بارداری درمان شوند ، نوزادان آنها بدون هیچ شواهدی از عملکرد نامطلوب تیروئید ، سالم خواهند بود .

جهت مشاوره و تعیین وقت قبلی با دکتر اعظم مهدوی متخصص زنان و فلوشیپ لاپاراسکوپی و نازازیی از فرانسه  با شماره های ۲۲۷۴۲۲۶۳ – ۲۲۷۰۶۳۷۰ تماس بگیرید برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید .

درمان کم کاری تیروئید در بارداری

مکمل های هورمون تیروئید برای درمان کم کاری تیروئید مورد استفاده قرار می گیرند. . لووتیروکسین غالبا در طول حاملگی تجویز می شود . دوز معمول ابتدایی شامل ۱۵/. -۱/. میلی گرم در هر روز است که با ۵۰-۲۵ میکروگرم هر ۶-۴ هفته با توجه به سطح TSH مادری سازگاری دارد . هدف از درمان نگه داشتن سطح TSH مادر در پایین ترین سطح نرمال در یک زن حامله است . ر مقابل زنانی که قبل از حاملگی تحت درمان با مکمل های تیروئید هستند ، معمولا ۲۵-۵۰ درصد باید در طول بارداری افزایش دوز دارو وجود داشته باشد . جنین تا هفته ۱۲ حاملگی وابسته به هورمون تیروئید مادر است و سپس خود شروع به تولید آن می کند . کاهش سطح T4 در طول سه ماهه دوم منجر به نقایص دائمی عصبی نوزادی خواهد شد . پایش دقیق وضعیت تیروئید نوزاد برای تشخیص هر گونه آبنورمالیتی دارای اهمیت است .

مراقبت های پرستاری

آموزش به فرد حامله ای که دارای نقص در عملکرد تیروئید است به بهبود درمان کمک می کند . با فرد و خانواده وی در مورد بیماری و اثری که بیماری بر روی فرد و خانواده و جنین می گذارد و همچنین در مورد اهمیت رعایت رژیم درمانی ، ادامه آن ، عوارض جانبی مرتبط با آن و اهمیت پذیرش این درمان باید صحبت گردد .

زنان غالبا نیازمند کمک پرستار در سازگاری با ناراحتی و ناامیدی مرتبط با این بیماری هستند . مثلا فردی که مبتلا به پرکاری تیروئید است و عصبی و با فعالیت بیش از حد می باشد که منجر به ضعف و خستگی بیش از حد می شود ، لازم است که از فعالیت های مختلفی مانند مطالعه یا کار با دست ( صنایع دستی ) استفاده نماید .

ناراحتی های مرتبط یا حساسیت به گرما ( پرکاری تیروئید ) یا عدم تحمل سرما ( کم کاری تیروئید ) را می توان با پوشش لباس مناسب و تنظیم دمای محیط و اجتناب از دمای زیاد اتاق کاهش داد.

سه + 17 =