12 سپتامبر

کیست های رحم

به طور طبیعی در اکثر خانم ها ضایعاتی دررحم وجود دارد که برخی از آنها خوش خیم بوده و برخی بدخیم می باشد که به آن کیست می گویند. در مواردی ضایعات خوش خیم  به مرور تبدیل به کیست های بدخیم می شود. ضایعات چسبنده ای که در اطراف رحم وجود دارد که جزوی کیست ها نمی باشد. این ضایعات روی رباط ها وجود دارد و تشخیص آنها با لاپاراسکوپی می باشد. این ضایعات به ویژه وقتی عمیق باشد باید با جراحی برداشته شوند. این ضایعات باعث  درد در ناحیه لگن خانم ها می کند و به تدریج به بدخیم تبدیل می شود. تشخیص به موقع این بیماری از پیشرفت بیماری جلوگیری کرده و به درمان به موقع آن کمک می کند.

امکان بازگشت کیست وجود دارد؟

در برخی موارد کیست در رحم با جراحی خارج می شود ولی بعد از مدتی از گذشت جراحی علائمی مانند نامنظم بودن سیکل قاعدگی و لکه بینی مشاهده می شود که در این موارد باید به پزشک متخصص مراجعه کرد. پزشک از معاینات و سونوگرافی برای بررسی دقیق استفاده می کند. امکان ابتلا به PVOیا پلی کیستیک یا آندومتریوز یا هر دو کیست ممکن است در فرد مشاهده شود.

آیا عفونت های مکرر رحم منجر به سرطان رحم می شود؟

عفونت های دهانه ی رحم مربوط به عدم رعایت بهداشت می باشد. یکی دیگر از عفونت های رحم، عفونت زگیل تناسلی می باشد که در مواردی در صورت عدم درمان تبدیل به سرطان دهانه رحم می شود. علت اصلی سرطان رحم زگیل تناسلی می باشد.

انواع کیست رحم

1. کیست های فالوپ

این کیست ها در لوله های رحم ایجاد شده و خوش خیم می باشند.

1. کیست های انسدادی : دارای منشا پارامزونیک هستند و به صورت دو طرفه می باشند.
  2. کیست های لیگامان پهن : غالبا خوش خیم بوده و در صورتی که بیشتر از 8 الی 10 سانتی متر باشد با جراحی از رحم خارج می شود.
  3. کیست جسم زرد: این کیست ها در دوران تولید مثل ایجاد می شود و در دوران بارداری رشد می کنند و ممکن است در دوران قاعدگی از بین بروند.

برخی از خدمات دکتر اعظم السادات مهدوی

لاپاراسکوپی

نازایی

اندومتریوزیس