ایران - تهران - خ ولیعصر سه راه زعفرانیه - ساختمان پزشکان زعفرانیه - طبقه ۲ - واحد ۱۰

دکتر اعظم السادات مهدوی / بیماری های زنان / اندومتریوز باعث ناباروری می شود !
تصاویری-از-اندومتریوز

اندومتریوز باعث ناباروری می شود !

آیا می دانستید ۱۵۰ میلیون نفر در جهان از بیماری اندومتریوز رنج می برند که دو میلیون نفر آن در ایران به آن مبتلا هستند. و در گذشته برای این بیماری کمتر راهی برای تشخیص و درمان آن وجود داشت. از آنجائیکه علائم این بیماری با علائم سایر بیماری ها مشترک است، تشخیص آن دشوار است و باید پزشک به متخصص مراجعه کرد. حال سوال اینجاست این بیماری چگونه منجر به ناباروری می شود؟ با ما در ادامه همراه باشید تا به این موضوع بپردازیم.

اندومتریوز چیست ؟

رحم دارای بافت اندومتر می باشد که در زمان قاعدگی از دیواره رحم ریزش کرده و موجب خونریزی می شود . در صورتی که این بافت از رحم خارج شود و در قسمت های نزدیک رحم از جمله  لگن ، لوله های رحمی شروع به رشد کند این بافت در تمامی قسمت های بدن به جز طحال ایجاد می شود اما بهتر است بدانید که این بیماری اغلب در لگن ایجاد می شود . در صورتی که بافت داخلی رحم به رشد خود ادامه دهد این امر بافت های اطراف خود را تحریک کرده و در نتیجه در بافت ها چسبندگی ایجاد می کند که در نهایت باعث بروز بیماری اندومتریوز می شود .

علل اندومتریوز

بازگشت خون پریود

شایع ترین علل ایجاد اندومتریوز برگشت خون ناشی از قاعدگی در حفره لگنی است. خون پریود حاوی سلول های اندومتر می باشد که باید از بدن خارج شود در صورتی که به حفره لگنی بازگردد،  به جداره لگن چسبیده و در این قسمت شروع به رشد سریع می کند. در نتیجه باعث ایجاد چسبندگی در این ناحیه می شود .

رشد سلول های جنینی

زمانی که جنین در دوران بارداری رشد می کند سلول هایی در قسمت هایی از شکم ایجاد می شود که شروع به رشد می کند  که اندومتریوز ایجاد می کند و ممکن است به سایر نواحی بدن مادر شروع به رشد می کند.

سابقه جراحی رحم

سلول های اندومتریوز بعد از جراحی هایی که بر روی رحم انجام می شود مانند هیسترکتومی و سزارین در محل زخم رشد می کند.

علائم اندومتریوز

علائم اندومتریوز در همه ی افراد علائم این بیماری یکسان نمی باشد. در برخی از افراد علائم شدید در برخی متوسط و در مواردی خفیف می باشد . بیشتر افراد تصور می کنند که شدت درد نشان دهنده شدت بیماری می باشد در صورتی که اینطور نیست.در مواردی نیز فرد هیچ گونه علائمی ولی شایع ترین نشانه های آن شامل موارد ذیل می باشد :

1. احساس درد درناحیه لگن
  2. پریود همراه با درد زیاد دیسمنوره گفته می شود .
  3. احساس درد زیاد در زیر شکم در زمان پریود و در قبل از آن
  4. داشتن درد در ناحیه شکم در زمان نزدیک شدن به پریود ( یک یا دوهفته)
  5. خونریزی غیر طبیعی در زمان پریود
  6. احساس درد بعد از نزدیکی
  7. احساس درد در هنگام ادرار

در صورت مشاهده این علائم حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید تا تشخیص دقیق آن انجام شود.

تشخیص آندومتریوز

1. در ابتدا معاینه بالینی بیمار صور می گیرد و در مورد علائم از بیمار سوالاتی پرسیده می شود .
  2. در صورت مشکوک بودن به اندومتریوز یا توده های لگنی سونوگرافی انجام می شود .
  3. اگر توده هایی حاوی خون در تصویربرداری مشاهده شد برای بررسی دقیق تر MRI انجام می شود .
  4. تشخیص قطعی این بیماری تنها با نمونه برداری ضایعات انجام می شود که امروزه با لاپاراسکوپی قابل انجام است.

چگونه اندومتریوز باعث ناباروری می شود؟

همان طور که گفتیم بافت های اندومتر در خارج از رحم رشد کرده و باعث چسبندگی های لوله های رحمی و لگن می شود . این چسبندگی ها موجب انسداد لوله های رحمی می شود. تخمک بعد از رها شدن در لوله های رحمی قرار می گیرد و در زمان نزدیکی اسپرم در این قسمت در مجاورت تخمک قرار می گیرد و عمل لقاح صورت می گیرد . در صورتی که لوله های رحمی مسدود شده باشد اسپرم و تخمک در مجاورت یکدیگر قرار نمی گیرد در نتیجه لقاح صورت نمی گیرد . در صورتی که اندومتریوز درمان نشود و چسبندگی ها از لوله های رحمی برطرف نشود فرد نابارور می شود.

اندومتریوز-و-باروری

اندومتریوز در چه سنی شیوع دارد ؟

این بیماری در سنین باروری خانم ها بین ۲۵-۴۰ سالگی می باشد و در سنین پایین تر نیز مشاهده می شود. طبق بررسی های انجام شده این بیماری ۱۰ درصد در بین زنان گزارش شده است. در ۱۵ درصد موارد اندومتریوز باعث نازایی می شود. به همین دلیل توجه به این بیماری و درمان آن افزایش یافته است.

درمان اندومتریوز

با توجه به شدت اندومتریوز درمان به روش های ذیل صورت می گیرد :

دارو درمانی

در صورتی که فرد مشکوک به این بیماری باشد از داروهای خوراکی ترکیبی پیشگیری از بارداری با دوره گسترده (مثلا ۱۲ هفته)، داروهای ضدالتهابی غیراستروییدی (NSAIDs) و داروهای آگونیست هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH) استفاده کرد . استفاده از سیستم درون رحمی(IUD) آزاد کننده لوونورژسترول سبب کاهش درد لگنی همراه با آندومتریوز می‌گردد هر چند که عوارض جانبی آن (مانند خونریزی نامنظم، افزایش وزن) شایع است.در صورتی که بیماری وجود داشته باشد امکان عود مجدد و تشدید بیماری وجود دارد.

جراحی

درمان جراحی در زنانی که تمایلی به حفظ باروری ندارند و همچنین در زنانی که درمان محافظه کارانه طبی و جراحی ناموفق داشته اند توصیه می‌گردد. عموما هیسترکتومی و سالپنگواووفورکتومی دوطرفه درمان قطعی به شمار می‌آید. با این حال در زنانی که تخمدان‌های طبیعی دارند هیسترکتومی با حفظ تخمدان و برداشتن ضایعات آندومتریومی را باید مد نظر داشت. در یک مطالعه بر روی ۱۲۰ بیمار که برای برداشتن آندومتریوم‌ها تحت هیسترکتومی با یا بدون اووفورکتومی قرار گرفته بودند، بیشتر بیماران حتی با وجود کارکرد طبیعی تخمدان نیاز به جراحی دوباره نداشتند.

لاپاراسکوپی

بهترین و موثرترین روش درمان اندومتریوز لاپاراسکوپی است. در لاپاراسکوپی اندومتریوز برشی بر روی شکم ایجاد نمی شود تنها با چند سوراخ به اندازه یک سانتیمتر این جراحی انجام می شود . در این روش لوله هایی که مجهز به دوربین هستند داخل حفره های شکم شده و تصاویری از داخل شکم به مانیتور منتقل می کند . در صورتی که چسبندگی و ضایعات در لگن یا لوله های رحمی وجود داشته باشد آن را خارج می کند . بنابراین روش تشخیصی و درمانی موثر برای این بیماری می باشد. افرادی که می‌خواهند باروری خود را حفظ نمایند با این روش و برداشتن ضایعات، درد به صورت قابل توجهی در کوتاه مدت بهبود می‌یابد.

عوارض اندمتریوز در صورتی که درمان نشود

در صورتی که اندومتریوز درمان نشود فرد دچار عوارضی می شود. عوارض اندومتریوز عبارت است از :

• اندومتریوز به سایر اعضای بدن نظیر لگن ، مثانه یا آپاندیست پیشرفت می کند و باعث اختلال در عملکرد این اندام ها می شود .
  • درصد موفقیت درمان در صورتی که اندومتریوز پیشرفته باشد کمتر است.
  • به دلیل رشد اندومتریوز در لوله های رحمی مجاری تنگ تر شده و باعث نازایی می شود.
  • مشکلات دستگاه ادراری
  • چسبندگی لگنی
  • ایجاد و رشد کیست ها و توده های لگنی به نام اندومتریوما در اثر پیشرفت اندمتریوز در تخمدان

صحبت های دکتر مهدوی متخصص زنان و زایمان ، فلوشیپ نازایی و لاپاراسکوپی از فرانسه در رابطه با آندومترویز را بشنوید :

عکس دکتر مهدوی1

2 پاسخ
  1. سلام . من ۳۰ سالمه و هنوز مجردم. چند سال پیش زمان پریودی دل درد های شدید داشتم دکتر رفتم سونوگرافی کردم و هیج کیست یا فیبرومی مشاهده نشد. دردام خیلی کم شد در حد سالی یک بار. چند ماه پیش دل درد شدید گرفتم و بعد سونوگرافی گفتن کیست اندومتریوز دارم سمت تخمدان چپم به اندازه ۱۵ و ترکیده و در جا عمل لاپاراسکوپی شدم.
    دکتر بهم قرص ضد بارداری داده و گفته همیشه باید باخورم
    میخواستم ببینم باتوجه به اینکه مجردم و ممکنه چند سال طول بکشه برای اقدام به بارداری آیا باردار میشم. به خدا افسرده شدم تمام فکر و ذهنم شده این مریضی.این قرص ها خیلی روم تاثیر گذاشته