شماره تماس

۰۲۱ - ۲۲۷۴۲۲۶۳

نشانی

ایران - تهران - خ ولیعصر سه راه زعفرانیه - ساختمان پزشکان زعفرانیه - طبقه ۲ - واحد ۱۰

۳ دقیقه
تزريق اسپرم داخل تخمك

تزریق اسپرم داخل تخمک

آنچه می خوانید...

تزریق اسپرم داخل تخمک یا میکرواینجکشن زمانی که اسپرم های مرد از نظر تعداد، تحرک، شکل و کیفیت در سطح خوب و قابل قبولی نباشد و انجام چندین لقاح خارج رحمی IVF  نتیجه ای برای بارداری نداشته باشد ، کاربرد خواهد داشت.

مراحل انجام تزریق اسپرم داخل تخمک

برای عمل تزریق اسپرم داخل تخمک یک اسپرم گرفته شده از مرد داخل تخمک گرفته شده از زن تزریق می شود که زمینه ساز لقاح و تشکیل جنین است. در عمل تزریق اسپرم داخل تخمک مانند تکنیک IVF مراحل تحریک تخمدان،‌ تخمک گیری، تزریق اسپرم داخل تخمک و لقاح و انتقال جنین را خواهیم داشت. در ابتدا از داروهای هورمونی برای تحریک تخمک ها استفاده می شود که برای این منظور از تزریق عضلانی آمپول HMG برای رشد فولیکول و از تزریق عضلانی آمپول HCG برای بلوغ تخمک ها و انجام تخمک گذاری استفاده می شود.

سپس در مرحله دوم از طریق لاپاراسکوپی و یا واژینال (با مشاهدات سونوگرافی) عمل تخمک گیری از مادر انجام می شود. در مرحله بعدی سلول های دور تخمک از آن جدا شده و سپس عمل تزریق اسپرم انجام می گیرد. برای افزایش درصد موفقیت تکنیک میکرواینجکشن معمولا تعداد تخمک های کشت شده بیشتر از یک عدد است که در صورت ایجاد جنین ها اگر این جنین ها کیفیت خوبی داشته باشند بعضی از آن ها با مشورت زوجین منجمد و نگهداری می شود. به همین دلیل نیاز در بارداری های بعدی از این جنین ها استفاده شود. در مرحله آخر جنین به وسیله یک کانتر به داخل رحم مادرمنتقل می شود. در این مرحله مادر به بیهوشی نیاز نداشته و ۱ الی ۲ ساعت بعد از انتقال جنین مرخص خواهد شد.

مزایا و محدودیت های تزریق اسپرم داخل تخمک

اولین مزیت عمل تزریق اسپرم داخل تخمک این است که در صورت وجود حتی یک اسپرم سالم از مرد ، امکان انجام این عمل وجود دارد. حتی در صورت عدم وجود لوله های رحمی در مادر نیز می توان این عمل را انجام داد. تنها محدودیت این عمل آن است که در زنان بالای ۴۰ سال چون کیفیت تخمک ها پایین است ، احتمال بارداری کاهش می باید.

مراقبت های پس از عمل تزریق اسپرم داخل تخمک

معمولا ۱ تا ۲ ساعت بعد از انتقال جنین، مادر از بیمارستان مرخص می شود. بهتر است که مادر در ۳ الی ۴ روز بعد از عمل ، از انجام فعالیت هایی که او را خسته می کند خودداری نماید. از ملزومات موفقیت عمل تزریق اسپرم داخل تخمک این است که مادر آرامش روحی و روانی داشته و دچار تنش یا اضطراب نشود. ۱۰ الی ۱۲ روز بعد از انجام عمل، بیمار با مراجعه با آزمایشگاه و انجام آزمایش خون ‌BHCG می تواند از بارداری خود اطمینان حاصل نماید.

عکس دکتر مهدوی1

دکتر اعظم السادات مهدوی

متخصص زنان، زایمان و نازایی ، جراح زیبایی زنان درسابقه كاري ايشان خدماتي مانند مدرس مركز اندومتريوز ابن سينا براي آموزش جراحي لاپاراسكوپي اندومتريوز ومسئول آموزش لاپاراسكوپي دربيمارستان ميلاد تهران ديده مي شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *