شماره تماس

۰۲۱ - ۲۲۷۴۲۲۶۳

نشانی

ایران - تهران - خ ولیعصر سه راه زعفرانیه - ساختمان پزشکان زعفرانیه - طبقه ۲ - واحد ۱۰

دکتر اعظم السادات مهدوی / درمان ناباروری / تلقيح داخل رحمی IUI؛ راحت ترین و به صرفه ترین روش برای درمان باروری
۷ دقیقه
تلقیح داخل رحمی

تلقیح داخل رحمی IUI؛ راحت ترین و به صرفه ترین روش برای درمان باروری

آنچه می خوانید...

در گذشته، یکی از بزرگ ترین و پر دغدغه ترین مشکلات زوجین، عدم بارداری و نداشتن فرزند بود. اما خوشبختانه امروز شاهد اتفاقات خوبی هستیم که سبب شده تا حد زیادی این مشکل برای افرادی که به طور طبیعی قادر به باردار شدن نیستند، حس مادری و پدری را بتوانند تجربه کنند. روش های مختلفی برای درمان ناباروی و باردار شدن وجود دارد. از ساده ترین و امن ترین این روش ها می توان به روش IUI اشاره کرد. IUI در واقع روشی ساده ای است که در درمان ناباروری با عللی از جمله کم تحرکی اسپرم، زیاد بودن تعداد اسپرم های غیر طبیعی (با اشکال غیر طبیعی) کمی مخاط دهانه رحم که در نتیجه اثبات تست پس از مقاربت، وجود آنتی بادی ضد اسپرم در زن یا مرد و … به کار میرود. اگر درباره چگونگی و مراحل این روش سوالاتی در ذهن خود دارید که غیر قابل حل هستند، با ما همراه باشید.

نحوه‌ انجام عمل IUI چگونه است؟

این روش همانطور که گفته شد، روشی بدون درد و بیهوشی است که در آن مایع منی را با روش خاصی شست و شو می دهند و این اسپرم های شست و شو داده شده را با استفاده از یک لوله باریکی  به نام کاتتر داخل رحم زن میریزند.

هدف از این روش آن است که شانس بارداری را با استفاده از داروهای تحریک کننده تخمدان افزایش دهد. با این کار، در هر سیکل، تعداد تخمک های آزاد شده به ۲ یا ۴ تخمک افزایش پیدا می کند. این داروها باید با تجویز پزشک و با دوز مناسب و در زمان تعیین شده مصرف شود.

با استفاده از سونوگرافی و ارزیابی تخمدان ها و مشاهده فولیکول ها به لحاظ نرمال بودن، با تزریق داروی HCG ، تحریک تخمک گذاری آغاز می شود. عمل IUI معمولا بعد از ۲ یا ۳ روز پس از تزریق انجام پذیر است. گاهی اوقات مشاهده می شود که با یک بار عمل IUI نمی توان نتیجه مورد نظر را گرفت. به همین دلیل است که دو بار عملIUI انجام می گیرد آن همه به فاصله یک روز از هم.

هنگامی که زمان دقیق جراحی مشخص شد و به طرفین اطلاع داده شد، باید تا ۲ الی ۵ روز از نزدیکی و خروج منی خودداری نماید. اما صبح روز عمل باید اسپرم را تحولی آزمایشگاه دهد. اسپرم باید تازه بوده و از روش خود ارضایی و یا کاندوم هایی که عاری از هر نوع ماده کشنده هستند، در ظروف استریل شده تحویل آزمایشگاه داده شوند.

البته باید این نکته ذکر شود که اگر اسپرم در آزمایشگاه تهیه شود بهتر است که در آنجا نیز بلافاصله اسپرم ها را با روش خاص و شست و شو از مایع منی جدا می کنند تا آماده تزریق به رحم شوند.

هزینه IUI

روش های زیادی برای کمک به باروری وجود دارد که می تواند هزینه های زیادی را در برداشته باشد. روش IVF و IUI روش هایی هستند که برای باروری به کار می روند. اما IUi به نسبت IVF هزینه های کم تر و مقرون به صرفه تری دارد. اما باید برای همین مورد هم در نظر داشت که هزینه IUI هم می تواند در مراکز مختلف، متفاوت باشد.

برای موفقیت هر چه بیش تر روش IUI ، باید به پزشک و کادر تخصص مجرب تر مراجعه نمود که مجهز به پیشرفته ترین و به روز ترین ابزار است. داشتن پیشرفته ترین دستگاه ها از جمله دستگاه تهویه همچون Clean Room  (اتاق تمیز)، Building Management System یا BMS که به آن سیستم مدیریت هوشمند می گویند، از جمله خدماتی است که یک مرکز معتبر باروری می تواند داشته باشد.

یک مرکز ناباروری خوب باید قادر به انجام سونوگرافی و تمامی آزمایش های ضروری مورد نیاز باشد، چرا که سبب صرفه جویی در وقت و هزینه فرد بیمار می گردد. همچنین با مشاهده نتایج آزمایش در سایت و اینترنت و به صورت آنلاین نیز یکی از مهم ترین ویژگی یک مرکز ناباروری خوب است.

از مهم ترین عوامل می توان به رفتار پزشک و پرسنل و کادر پزشکی اشاره نمود که می توانند با حوصله و صبری که به خرج می دهتد تمام نیازهای بیمار اعم از روحی و جسمی را بطرف نمایند.

سوالات متداول

عکس دکتر مهدوی1

دکتر اعظم السادات مهدوی

متخصص زنان، زایمان و نازایی ، جراح زیبایی زنان درسابقه كاري ايشان خدماتي مانند مدرس مركز اندومتريوز ابن سينا براي آموزش جراحي لاپاراسكوپي اندومتريوز ومسئول آموزش لاپاراسكوپي دربيمارستان ميلاد تهران ديده مي شود.

2 پاسخ
  1. سلام من ۱۱ سال هست که نازا هستم دیگه هر کاری بود رو انجام دادم واقعا امیدم رو از دست دادم . شما چه روشی رو به من پیشنهاد می کنید ؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *