ایران - تهران - خ ولیعصر سه راه زعفرانیه - ساختمان پزشکان زعفرانیه - طبقه ۲ - واحد ۱۰

دکتر اعظم السادات مهدوی » لاپاراسکوپی » اقداماتی که پس از لاپاراسکوپی باید انجام دهید

0 / 5. 0

اقدامات پس از لاپاراسکوپی

اقداماتی که پس از لاپاراسکوپی باید انجام دهید

لاپاروسکوپی نوعی عمل جراحی است که طی آن لوله ی باریکی که مجهز به دوربین می باشد،ازطریق برشی در شکم وارد بدن بیمار می شود.از لاپاراسکوپی بیشتر برای بیماری های ناحیه لگن در خانم هااستفاده می کنند.

لاپاراسکوپی نوعی عمل جراحی است که به جراح این امکان را می دهد تا با کمترین برش به داخل شکم و لگن فرد دسترسی پیدا کند. حتی جراح در این روش  می تواند نمونه ای از بافت از بدن بیمار را بردارد و مورد بررسی قرار دهد.

لاپاروسکوپی با کمترین  مشکلات انجام می گیرد و در بسیاری از موارد می توان به جای عمل جراحی باز که با برش بزرگ‌ تری در شکم انجام می گیرد، از لاپاراسکوپی استفاده کرد.

مراقبت های بعد از جراحی به مانند اقدامات پیش از لاپاراسکوپی بسیار مهم می باشد ، به تمامی اشخاصی که قصد انجام لاپاراسکوپی را دارند توصیه می کنیم حتما این مقاله را مطالعه نمایند .

تعذیه بعد از عمل لاپاراسکوپی

اشخاصی که قصد انجام لاپاراسکوپی را دارند باید حتما از وعده های غذای سبک استفاده نمایند ، توصیه می شود این اشخاص تا جای که امکان دارد حتما مصرف مایعات را افزایش دهند ، پس از لاپاراسکوپی این اشخاص باید رژیم معمولی را داشته باشند .

دیگر نکات:

• پس از لاپاراسکوپی توصیه می شود حتما پس از 24 ساعت راه بروید و فعالیت داشته باشید .
  • استحمام پس از لاپاراسکوپی باید پس از 48 ساعت انجام شود .48 ساعت پس از لاپاراسکوپی شخص با استحمام کردن می تواند پانسمان ها را بردارد .
  • شخص باید از انجام فعالیت های سنگین ورزشی اجتناب نمایید ، هم چنین این اشخاص نباید فعالیت شدید ورزشی داشته و  نباید اجسام یا وزن های سنگین را بردارند .
  • بروز تورم و خون مردگی در محل سوراخ ها و اطراف آن ها امری طبیعی است و به تدریج از بین می رود.
  • از فعالیت های شدید مثل برداشتن وزنه های سنگین خودداری کنید.
  • بیمارانی که از بخیه های جذبی استفاده نکرده اند حتما باید یک هفته بعد از عمل ،بخیه ها کشیده شوند.
  • احتمال خون ریزی از7-10 روز پس از جراحی به میزان کم وجود دارد.
  • درد در نواحی کتف ،شکم و قفسه سینه امری کاملا طبیعی است.علت آن بیشتر گازی است که در حین عمل لاپاراسکوپی وارد شکم شده است.برای از بین بردن این گاز بیمار معمولا از مسکن هایی که پزشکان پیشنهاد می کنند استفاده می کنند.
  • در مواقعی که از محلول حاجب استفاده شده باشد تغییر رنگ ادرار به رنگ سبز در ساعات بعد از عمل طبیعی است و جای نگرانی ندارد.
  • ممکن است گاهی به علت استفاده از لولۀ راه هوایی در ناحیۀ نای و در طی بیهوشی، گلودرد در بیمار به وجود آید. مصرف آب‌نبات و یا قرص‌های گلو می‌تواند به کاهش این درد کمک کنند.

دکتر مهدوی به تمامی اشخاصی که لاپاراسکوپی را انجام می دهند توصیه می کند حتما تمامی موارد بالا را انجام دهند تا بهبودی سریع تر حاصل شود .