ایران - تهران - خ ولیعصر سه راه زعفرانیه - ساختمان پزشکان زعفرانیه - طبقه 2 - واحد 25

5 / 5. 1

عکس زخم-دهانه-رحم

زخم دهانه رحم

زخم دهانه رحم

دهانه رحم در انتهای رحم بالاترین ناحیه واژن قرار گرفته . یعنی از قسمت خارجی دستگاه تناسلی زنان عمیق ترین قسمت است و از داخل پایین ترین قسمت است . در واقع دهانه رحم مرز بین قسمت داخلی و خارجی دستگاه تناسلی زن می باشد . این ناحیه بافت صورتی کم رنگ دارد که دارای سوراخی در وسط می باشد و به رحم راه دارد . این بافت در حالت غیر طبیعی به علت تغییرات هورمونی مانند بارداری ، شیردهی ، مصرف قرص های ضد بارداری از رنگ صورتی به رنگ قرمز پررنگ در می آیند . در این وضعیت مخاط داخلی دهانه رحم به سمت بیرون برمی گردد که به آن اکتروپیون می گویند . در این مورد سوراخهای این ناحیه قرمز شده که به آن زخم دهانه رحم می گویند .

زخم دهانه رحم یکی از معضلات و نگران کننده برای بسیاری از خانم ها می باشد . انجام معاینات دوره ای برای خانم ها توصیه می شود . جالب است بدانید این نوع زخم تنها با معاینه تشخیص داده می شود . .برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با دکتر اعظم مهدوی متخصص زنان و فلوشیپ لاپاراسکوپی با شماره های 22742263 – 22706370 تماس بگیرید برای ارتباط با دکتر به آدرس  اینستاگرام مراجعه کنید .

علائم زخم دهانه رحم

این زخم لزوما علامت مشخصی ندارد . در برخی موارد هیچ علامتی ندارد . در برخی موارد با معاینات مشخص میشود  اکتروپیون می باشد پدیده فیزیولوژیکی است که به کرات در خانم ها دیده می شود و نیازی به درمان ندارد زیرا خود به خود بهبود می یابد . در این موارد زخم عفونی نیست و جای نگرانی نیست . این پدیده بخصوص در زنان باردار و شیرده به کرات دیده میشود . که پزشک باید افتراق بدهد از زخم عفونی واقعی .

عکس زخم-دهانه-رحم

درمان زخم دهانه رحم

زخم دهانه رحم زمانی نیاز به درمان دارد که دارای ترشح ، عفونت و التهاب باشد . یا شکل ضایعه غیر طبیعی باشد . همچنین در صورتی که این زخم به دنبال علائمی مانند لکه بینی در هنگام رابطه جنسی مشاهده شود و این مورد تکرار شود .

علت زخم دهانه رحم

• عفونت

به طور کلی عفونت های دهانه رحم ( سرویکس) در صورتی که درمان نشوند به زخم های عفونی تبدیل می شود . یکی از راههای تشخیص عفونت توجه به ترشحات خارج شده از واژن می باشد . غده هایی که در واژن وجود دارند مسئول تولید ترشحات برای مرطوب نگه داشتن این ناحیه می باشند . این غدد دارای عملکرد فیزیولوژیک و نرمالی می باشند . فرد عادی باید ترشحات طبیعی در بدن داشته باشد . برخی افراد دارای ترشحات زیادی هستند و نگران کننده نیست . همچنین با تغییر در هورمون ها ممکن است در افراد باردار یا دیابتی ترشحات زیاد از حد طبیعی مشاهده شود . در صورتی که ترشحات همراه با بوی بد ، رنگ سبز یا زرد باشد مشکوک به عفونت می باشد .

• تغییرات هورمونی

همان طور که اشاره شد تغییرات هورمونی باعث ایجاد زخم می شود . از جمله این موارد مصرف داروها می باشد .

پیشگیری از زخم دهانه رحم

توصیه می شود هر خانمی سالی یکبار تست پاپ اسمیر یا تست دهانه رحم انجام دهد که از سلامت این بافت اطمینان حاصل شود .