ایران - تهران - خ ولیعصر سه راه زعفرانیه - ساختمان پزشکان زعفرانیه - طبقه ۲ - واحد ۱۰

دکتر اعظم السادات مهدوی / لاپاراسکوپی / جراحی برداشتن رحم با لاپاراسکوپی
جراحی خارج کردن رحم با لاپاراسکوپی

جراحی برداشتن رحم با لاپاراسکوپی

هیسترکتومی-لاپاراسکوپی

یکی از مهم ترین و حساس ترین عضو در بانوان، رحم است. در طول بارداری جنین در رحم نگه داشته می شود. این عضو بانوان ممکن است دچار بیماری هایی شود که می توان آن را با لاپاراسکوپی برطرف کرد. جراحی برداشتن رحم به روش لاپاراسکوپی نوعی عمل کم تهاجمی است که با کم ترین برش و شکاف از آن برای خارج کردن رحم استفاده می کنند. مهم ترین عللی که در آن پزشک جراحی خارج کردن رحم را امری ضروری می داند می توان به فیبروم های رحمی، خونریزی و عفونت و … اشاره کرد. این عمل که لاپاراسکوپی هیسترکتومی نام دارد، باید تحت نظر یک پزشک متخصص صورت گیرد تا کم ترین عارضه را به همراه داشته باشد.

انواع هیسترکتومی لاپاراسکوپی

انواع مختلفی از هیسترکتومی وجود دارد. که بر مبنای بافت هایی که برداشته می شوند، تعریف می شوند.

هیسترکتومی کامل

شایع ترین نوع این عمل جراحی بوده و در آن رحم و دهانه رحم برداشته می شوند. این جراحی با برش بر روی شکم و یا واژن انجام می شود. دوره نقاهت نیز کوتاه خواهد بود.

هیسترکتومی جزئی

نوعی از جراحی هیسترکتومی که دو سوم رحم در آن برداشته می شود و نه کل آن را هیسترکتومی جزئی و یا ساب توتال می نامند. این جراحی با استفاده از لاپاراسکوپی انجام می شود و دهانه رحم برداشته نمی شود.

هیسترکتومی رادیکالی

زمانی که سرطان رحم گسترش یابد و اعضای بیشتری را درگیر کند، این نوع جراحی الزام آور خواهد شد. در جراحی هیسترکتومی گسترده قسمت بالایی واژن و بافت کناری آن مضاف بر رحم و دهانه رحم برداشته خواهد شد.

کاربرد خارج کردن رحم با لاپاراسکوپی

بیش از یک پنجم تمام زنان در طول عمر خود عمل هیسترکتومی را انجام می دهند و می توان گفت که این عمل بسیار شایع است. هیسترکتومی تقریبا در تمام موارد سرطان رحم و یا سرطان دهانه رحم الزامی است و معمولا در سرطان تخمدان نیز توصیه می شود. با این حال بیشتر عمل های هیسترکتومی در زنانی انجام می شود که سرطان نداشته اما به علت خونریزی و درد شدید در رحم ترجیح می دهند رحم خود را بردارند و عمل هیسترکتومی را انجام می دهند.
این گونه عمل های جراحی برای زنانی مناسب است که تمایلی به بارداری در آینده نداشته باشند. هیسترکتومی معمولا یکی از گزینه های درمانی در زنان مبتلا به فیبروئید، اندومتریوز، بیماری التهابی لگن و یا دوره های سنگین قاعدگی می باشد. زنانی که به پرولاپس رحم نیز مبتلا هستند، ممکن است پزشک برای ترمیم پرولاپس از هیسترکتومی استفاده کند.

هیسترکتومی لاپاراسکوپی چگونه انجام می شود؟

هیسترکتومی یک عمل ماژور بوده و تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. علاوه بر انواع مختلف هیسترکتومی، روش های مختلفی نیز برای انجام این عمل وجود دارد. انتخاب روش انجام عمل هیسترکتومی به عواملی مانند اندازه رحم، تجربه و تخصص جراح بستگی دارد. هیسترکتومی شکمی رایج ترین روش است که در آن یک برش تقریبا ۶ اینچی ایجاد شده و از طریق این برش عمل انجام می شود.
هیسترکتومی واژینال که عمل جراحی از طریق واژن انجام می شود. در این نوع از هیسترکتومی هیچ اثری از انجام عمل جراحی بر روی بدن فرد باقی نمی ماند.هیسترکتومی واژینال به کمک لاپاروسکوپی که در آن پزشک از طریق یک برش بسیار کوچک و به کمک لاپاروسکوپی و همچنین از طریق واژن عمل را انجام می دهد.

امروزه بسیاری از اعمال جراحی از جمله برداشتن رحم، با لاپاراسکوپی رحم انجام می شود. علت استفاده از اینم روش، مزایای بسیار زیاد آن است. در این روش با ایجاد چند برش کوچک روی شکم (معمولا ۴ برش ۰٫۵ و ۱ سانتی) با دوربین ها و وسایل تخصصی و پیشرفته جراحی انجام می شود. به همین علت و بدلیل بزرگنمایی دوربین های تخصصی عمل جراحی با دقت بیشتری انجام می شود.

عمل-برداشتن-رحم-با-لاپاراسکوپی

مراقبت های بعد از برداشتن رحم با لاپاراسکوپی

1. استحمام بعد از جراحی در صورتی مجاز می باشد که پانسمان ضد آب باشد و زمان کوتاهی را فرد در حمام باشد درغیر اینصورت تا ۳ روز نباید حمام رفت.
  2. بعد از سه روز پانسمان را برداشته و به صورت روزانه زخم خود را با شامپو بچه شستشو دهید و با سشوار خشک کنید.
  3. بعد از گذشت یک هفته از جراحی به پزشک متخصص خود مراجعه کنید .
  4. در صورتی که علائمی مانند تب ، تورم ، ترشح و کبودی ، خونریزی واژینال در محل جراحی مشاهده کردید پزشک خود را در جریان بگذارید .
  5. برای چند روز بعد از عمل جراحی مسکن های قوی تجویز می شود. اغلب زنان برای یک تا دو روز بعد از عمل جراحی در بیمارستان نگهداری می شوند. دوره نقاهت عمل هیسترکتومی تا رسیدن به بهبودی کامل معمولا ۴ تا ۶ هفته طول می کشد. هیسترکتومی واژینال و هیسترکتومی لاپاروسکوپی دوره نقاهت کوتاه تر و هیسترکتومی رادیکال دوره نقاهت طولانی تری دارد.
  6. از انجام فعالیت های سنگین اجتناب شود.
  7. از برقراری هر گونه رابطه جنسی و نزدیکی تا ۲ ماه پس از لاپاراسکوپی هیسترکتومی باید خودداری شود.

مزایا و عوارض جراحی برداشتن رحم با لاپاراسکوپی

مزایا

• دوره نقاهت کوتاه تری دارد.
  • احتمال عفونت بسیار کم تر است.
  • به دلیل برش های کوچک، درد کم تری دارد.
  • دردهای لگنی در روش لاپارسکوپی بسیار کم تر است.
  • در دوره کوتاه تری می توان به انجام فعالیت های روزمره خود بازگشت.
  • امکان چسبندگی در برداشتن رحم با لاپاراسکوپی نسبت به جراحی باز کم تر است.

• عفونت های لگنی حاد که منجر به آبسه در تخمدان می شود.
  • لیومیوم رحمی یا توده های گوشتی
  • درد محل های برش
  • درد گردن و شانه
  • سرگیجه و تهوع
  • آندومتریوز

آندومتریوز

ورود این بافت ها به دیواره رحم  باعث ضخیم شدن آن می شود که در پی آن فرد دچار عوارضی مانند خونریزی زیاد، درد در ناحیه لگن، سقطهای جنین و چسبندگی لوله های رحم می شود . در صورتی که این بافتها درمان نشوند باعث ایجاد نازایی و به وجود آمدن کیست تخمدان می شوند. در این صورت باید با جراحی هیستروکتومی رحم را از بدن خارج کرد.

در فیلم زیر رضایت بیمار از انجام جراحی رفع آندومتریوز با لاپاراسکوپی توسط دکتر مهدوی را می توانید مشاهده کنید :

لیومیوم رحمی یا توده های گوشتی

این بافت ها که به نام فیبروم شناخته شده است به علل نامعلومی در درون رحم به وجود می آید در اکثر موارد این بافت ها خوش خیم می باشند. در صورتی بیماری تلقی می شوند که اندازه آنها بزرگ شود و عملکرد دستگاه ادراری را دچار مشکل کند. در این صورت زن دچار خونریزی زیاد شده و نیاز به مراقبت و درمان دارد.

انتخاب جراح برای برداشتن رحم به روش لاپاراسکوپی

اولین معیار در انتخاب بهترین جراح لاپاراسکوپی برای برداشتن رحم می تواند مشاوره هایی باشد که باید به طور دقیق و صادقانه به بیمار داده شود.

پس از آن چیزی که مهم است علائم بیماری است که باید توسط پزشک متخصص بررسی شود و بهترین راه حل درمان آن با توجه به دانش و تجربه پزشک انتخاب شود. در صورت صلاحدید پزشک برای جراحی، باید مراقبت های لازم انجام شود.

دکتر مهدوی بهترین متخصص زنان

انتخاب پزشک متبحر و با تجربه از اهمیت ویژه ای برخوردار است، چرا که در صورت انتخاب جراح لاپاراسکوپی بی تجربه می تواند عوارض جبران ناپذیری را برای فرد ایجاد کند.

کلام آخر

جراحی لاپاراسکوپی کلمه ای است که شاید بیش تر افراد آن را شنیده باشند، اما اطلاعات دقیقی در این باره نداشته باشند .لاپاراسکوپی نوعی شیوه درمان و تشخیص برای بیماری های مختلف است. امروزه بیش تر بیماری های زنان با کمک این روش تشخیص و درمان می شوند.

لاپاراسکوپی روش جراحی نوین است و مورد استفاده اکثریت پزشکان می باشد. در این نوع جراحی ،با کمک یک دوربین  که طی آن ،بدون باز کردن شکم ،حفره ی داخل شکم و لگن کاملا برای جراح روشن و نمایان می شود .

در لاپاراسکوپی به کمک تلسکوپی که قابلیت بزرگنمایی دارد ،جراح دید بهتری خواهد داشت و از این طریق می توانیم بیماری های مختلفی را تشخیص داد و آنها را درمان کرد .

البته ذکر این نکته ضروری است که همیشه لاپاراسکوپی برای درمان مناسب نیست و حتی گاهی خطرناک نیز می باشد .تشخیص انجام لاپاراسکوپی بر عهده جراح می باشد و یک جراح خوب بر حسب موقعیت و شرایط بیمار این روش درمان را انتخاب یا ممنوع می کند.

عکس دکتر مهدوی1