شماره تماس

۰۲۱ - ۲۲۷۴۲۲۶۳

نشانی

ایران - تهران - خ ولیعصر سه راه زعفرانیه - ساختمان پزشکان زعفرانیه - طبقه ۲ - واحد ۱۰

دکتر اعظم السادات مهدوی / لاپاراسکوپی / زمان مناسب لاپاراسکوپی
۴ دقیقه

زمان مناسب لاپاراسکوپی

آنچه می خوانید...

زمان مناسب لاپاراسکوپی بسته به نوع عمل جراحی و وضعیت پزشکی شما متفاوت است. در بیشتر موارد، لاپاراسکوپی می‌تواند در هر زمانی انجام شود، اما در برخی موارد، ممکن است توصیه شود که جراحی در زمان خاصی انجام شود. در زیر، به برخی از عواملی که ممکن است در تعیین زمان مناسب لاپاراسکوپی تأثیرگذار باشند، اشاره می‌کنم:

  1. شرایط طبی: وضعیت پزشکی شما باید ارزیابی شود تا ببینید آیا شما برای جراحی آماده هستید یا خیر. اگر دارای مشکلات طبی مانند عفونت، بیماری قلبی، مشکلات خونریزی و یا مشکلات تنفسی هستید، پزشک شما ممکن است توصیه کند تا این مشکلات درمان شوند قبل از انجام جراحی لاپاراسکوپی.
  2. اورژانس: در برخی موار

بهترین زمان برای انجام جراحی لاپاراسکوپی چه زمانی است؟

  1. نوع عمل جراحی: نوع عمل جراحی مورد نیاز شما می‌تواند تأثیری در زمان مناسب انجام لاپاراسکوپی داشته باشد. برخی از عمل‌های جراحی مانند لاپاراسکوپی سیستکتومی (بیضه‌ها)، لاپاراسکوپی کیستکتومی (تخمدان) و لاپاراسکوپی هیسترکتومی (رحم)، به صورت معمول با استفاده از لاپاراسکوپی انجام می‌شوند.
  2. وضعیت پزشکی: وضعیت سلامتی شما برای تعیین بهترین زمان انجام جراحی لاپاراسکوپی بسیار مهم است. پزشک شما باید وضعیت سلامتی شما را ارزیابی کرده و تشخیص دهد که آیا شما برای انجام جراحی لاپاراسکوپی آماده هستید یا نه. اگر وضعیت سلامتی شما بهبود یابد یا بهبود یافته باشد، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که جراحی را انجام دهید.
  3. شرایط فردی: شرایط فردی شما مانند سن، حالت عمومی، تاریخچه بیماری و سایر عوامل ممکن است در تعیین بهترین زمان برای انجام جراحی لاپاراسکوپی نقش داشته باشند. برخی از شرایط فردی ممکن است موجب تأثیر در زمان مناسب انجام جراحی شود.

به طور کلی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و ویژگی‌های شخصی شما و وضعیت پزشکی خود را به او بیان کنید تا بهترین زمان برای انجام جراحی لاپاراسکوپی را بررسی کنید.

لاپاراسکوپی با تشخیص و درمان اندومتریوز و کیست های رحمی به درمان ناباروی کمک می کند. همچنین با تشخیص علل نازایی مانند تخریب لوله ها، اندومتریوز، چسبندگی لوله های رحمی و سل نازایی درمان می شود. این جراحی با کمترین برش در ناحیه تحتانی شکم از امکان عفونت و بیماری در بدن فرد جلوگیری به عمل می آورد.

زمان مناسب لاپاراسکوپی

پزشک زمانی که به بررسی علل نازایی در زن می پردازد در صورتی که با روش های معمول مانند سونوگرافی نتواند پی به اختلالات ببرد از جراحی لاپاراسکوپی استفاده می کند. در واقع به طور معمول بعد از استفاده از روش های تشخیصی دیگر ازلاپاراسکوپی استفاده می شود. تنها در مواردی که فرد دارای اختلالات خاصی می باشد یا دارای سابقه جراحی دارد باید قبل از استفاده از هر روشی از لاپاراسکوپی استفاده کرد.

زمان جراحی لاپاراسکوپی

معمولا این جراحی را پیش از پریود زن ( هفته قبل از پریود بعدی) انجام می شود. در برخی موارد کورتاژ رحم با انجام لاپاراسکوپی اطلاعاتی را درباره عملکرد تخمک گذاری در حین عمل نشان می دهد. دربرخی موارد لاپاراسکوپی را زمانی که تخمک ها به وسیله سونوگرافی به رشد و بلوغ رسیده اند انجام می دهند. این کار برای این می باید تا بتوانند به طور مستقیم رشد فولیکول را مشاهده کنند.

اقدامات قبل از جراحی لاپاراسکوپی

  1. عدم مصرف غذا و نوشیدنی ها تا چند ساعت قبل از لاپاراسکوپی
  2. برای افرادی که سابقه بیماری دارند یا مسن می باشند انجام آزمایشات قبل از جراحی ضروری می باشد.
  3. انجام هیستروسالینگوگرافی قبل از انجام لاپاراسکوپی در برخی موارد و با تجویز پزشک متخصص

این جراحی را به صورت سرپایی و تحت بیهوشی عمومی می توان انجام داد.

نحوه انجام جراحی لاپاراسکوپی

در ابتدا فرد را برای جراحی آماده می کنند. از بیمار خواسته می شود ناحیه شکم را فاقد لباس کند. این ناحیه را با بتادین ضدعفونی می کنند و با پارچه استریل پوشانده می شود. ابزاری مخصوص که لوله مانند بوده و مجهز به دوربین تلسکوپی می باشد را از راه واژن به رحم وارد می کنند. سوزن نازکی را به قسمت تحتانی شکم وارد کرده و میزان گاز حاوی دی اکسید کربن یا اکسیدنیتر یا هوا را وارد شکم فرد می کنند. این کار برای اینست که روده ها به سمت بالا سوق داده شود و از لگن دور باشد . به این صورت امکان مشاهده اعضای تناسلی لگن قابل مشاهده می شود.

عکس دکتر مهدوی1

دکتر اعظم السادات مهدوی

متخصص زنان، زایمان و نازایی ، جراح زیبایی زنان درسابقه كاري ايشان خدماتي مانند مدرس مركز اندومتريوز ابن سينا براي آموزش جراحي لاپاراسكوپي اندومتريوز ومسئول آموزش لاپاراسكوپي دربيمارستان ميلاد تهران ديده مي شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *