ایران - تهران - خ ولیعصر سه راه زعفرانیه - ساختمان پزشکان زعفرانیه - طبقه ۲ - واحد ۱۰

دکتر اعظم السادات مهدوی » مهم ترین علت سقط مکرر در ماههای اول بارداری

0 / 5. 0

عکس-سقط-مکرر

مهم ترین علت سقط مکرر در ماههای اول بارداری

مهم ترین علت سقط مکرر در ماههای اول بارداری

سقط مکرر یا سقط راجعه به 3 یا بیشتر از 3 حاملگی متوالی گفته می شود که قبل از هفته 20 باردای به آنها خاتمه داده شود . حال علت چیست و چگونه تشخیص داده می شود با ما در ادامه همراه باشید.

علت سقط مکرر چیست ؟

علت سقط مکرر معمولا نامشخص است اما به نظر می آید که ماهیت آن چند علتی باشد . آنتی بادی های آنتی فسفولیپیدی ، به عنوان عاملی برای سقط راجعه هستند . فردی که سابقه سقط عادی دارد ، در معرض خطر زایمان پره ترم ، جفت سرراهی ، انومالیهای جنینی در بارداری بعدی است . سقط می تواند عفونی شود گرچه اتفاق شایعی نیست .

عکس-سقط-مکرر

علائم سقط مکرر

• تندرنس شکمی
  • خونریزی واژینال که ممکن است مقدار آن کم تا زیاد باشد و معمولا همراه با بوی بد است

در این موارد نیاز به تخلیه به وسیله جراحی است .

تشخیص سقط مکرر

زمانی که خانمی خونریزی واژینال در اوایل بارداری دارد ، باید مورد ارزیابی قرار گیرد . اطلاعاتی که جمع آوری می شود ، باید شامل درد ، خونریزی ، دانستن آخرین قاعدگی (LNMP) برای مشخص کردن تقریبی سن بارداری است. در ابتدا باید علائم حیاتی فرد ( دمای بالاتر از 38 درجه می تواند دال بر عفونت باشد ) بارداری های قبلی و سقط های قبلی ، نوع و محل درد ، ماهیت و مقدار خونریزی ، آلرژی و وضعیت عاطفی فرد باید مورد بررسی قرار گیرد . در مواردی که چه اتفاقی برای خود و بارداری وی روی دهد ، مضطرب و نگران باشد .

جهت مشاوره و تعیین وقت قبلی با دکتر اعظم مهدوی متخصص زنان و فلوشیپ لاپاراسکوپی و نازازیی از فرانسه  با شماره های 22742263 – 22706370 تماس بگیرید برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید .

روش های تشخیص سقط مکرر

تست های آزمایشگاهی مختلف وجود دارد که دال بر سقط هستند ، ارزیابی گنادوتروپین انسانی HCG برای تشخیص حاملگی و سقط مورد استفاده قرار می گیرد . HCG توسط سنسشیوتروفوبلاست تولید می شود و B-HCG می توانددر پلاسما و ادرار مادر 8-6 روز بعد از تخمک گذاری ، در صورتی که فرد حامله باشد ، آشکار گردد . در اوایل بارداری غلظت B-HCG می تواند هر 2-4/1 روز تا روزهای 70-60 بارداری دوبرابر شود . قبل از هفته 8 بارداری اگر مشکوک به سقط باشیم ، اندازه گیری دونمونه B-HCG سرمی با فاصله 48 ساعت توصیه می شود . اگر بارداری نرمال باشد ، سطح B-HCG در این زمان دو برابر می شود و سونوگرافی می تواند در تشخیص ساک حاملگی کمک کند . در صورت خونریزی قابل ملاحظه ، آنمی بوجود می آید . هموگلوبین 11gr/dl اگر عفونتی وجود داشته باشد گلبول های سفید از  mm000/12 بالاتر می روند .

درمان سقط مکرر

درمان دارویی به نوع سقط و علائم و نشانه های آن وابسته است . معمولا در مورد تهدید به سقط جنین ، استراحت در بستر و مراقبتهای نگهدارنده توصیه می شود . درمانهای بعدی بسته به اینکه آیا تهدید به سقط پیشرفت نماید و به سقط واقعی بینجامد ، یا اینکه علائم آن تضعیف شود و حاملگی ادامه یابد ، انجام می گیرد . دیلاتاسیون و کورتاژ یک روش جراحی است که در آن سرویکس دیلاتاسیون پیدا می کند و توسط یک کورت دیواره های رحم تراشیده شده و محتویات رحم خارج می گردد . دیلاتاسیون و کورتاژ معمولا برای درمان سقط اجتناب ناپذیر و سقط ناکامل استفاده می شود و پرستار باید به سوالات و نگرانیهای فرد پاسخ دهد و وی را برای جراحی آماده نماید .