ایران - تهران - خ ولیعصر سه راه زعفرانیه - ساختمان پزشکان زعفرانیه - طبقه 2 - واحد 25

0 / 5. 0

تنبلی تخمدان

یکی از مسائلی که امروزه به شدت مورد توجه افراد می باشد، مسئله مربوط به باروری است. شناخت موانع بارداری مخصوصا در خانم ها برای پیشگیری از ناباروری موثر می باشد.به نظر دکتر اعظم السادات مهدوی  یکی از علل بروز ناباروری، بیماری تنبلی تخمدان یا پلی کیستیک می باشد.این بیماری در اثر برهم خوردن سیستم هورمونی بدن می باشد. این عدم تعادل غالبا به دلیل افزایش وزن و چاقی در افراد می باشد که این مسئله در روند تخمک گذاری تاثیر گذاشته و باعث عدم تخمک گذاری می شود. این بیماری در خانم ها بسیار شایع می باشد و برای درمان و پیشگیری از بیماری لازم است با علائم و علل این بیماری آشنا شوید.

علائم بیماری تنبلی تخمدان

1. ایجاد اختلال در زمان های قاعدگی :

به طور میانگین افراد فاصله بین اولین دوره قاعدگی تا دوره قاعدگی بعدی زمان 21 تا 35 روز است. در صورتی که این زمان بیش تر از 35 روز شود باید حتما نگران بود و به پزشک متخصص زنان مراجعه کرد. علت این مسئله تغییر در  فرآیند تخمک گذاری است که در صورتی که تخمک گذاری کم باشد یا تخمک گذاری به طور پراکنده و نامنظم انجام شود و یا اصلا تخمک گذاری انجام نشود زمینه های ابتلا به بیماری پلی کیستیک را فراهم می کند. امکان بروز این مشکل در همه رده سنی حتی در سنین نوجوانی و جوانی وجود دارد .

1. رویش زیاد موهای زائد با علائم مردانه از علائم شایع در این بیماری می باشد. علت رشد این موها به دلیل افزایش هورمون های مردانه است. این موها معمولا در نواحی قسمت بالای لب و چانه رشد می کنند.در برخی موارد ممکن است افزایش مو اتفاق بیفتد اما دارای ویژگی مردانه مانند ضخامت و تیرگی رنگ، نباشد. طبق آمار میزان 70 درصد افراد با این علائم به بیماری تنبلی تخمدان مبتلا هستند.
  2. در صورتی که تاخیر در دوران قاعدگی در افرادی که تازه به سن بلوغ رسیده اند با افزایش رشد مو همراه باشد زمینه ابتلا به بیماری تنبلی تخمدان را فراهم می کند. افزایش وزن و مشاهده جوش های صورت در سنین بلوغ هم از نشانه های این بیماری است.
  3. مقاومت در روش درمانی انسولین از جمله داروها از دیگر نشانه های ابتلا به این بیماری است.
  4. مشاهده کیست های بسیار در تخمدان ها از مهم ترین علائم بروز بیماری پلی کیستیک می باشد.این کیست ها غالبا بین 2 تا 9 میلیمتر می باشد و در طی زمان 2 تا 3 ماه بهبود نمی یابند. بزرگ شدن اندازه تخمدان ها نیز از دیگر نشانه های این بیماری است.

برخی  از خدمات دکتر اعظم السادات مهدوی ، جراح و متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ نازایی

با تشکر مدیریت سایت دکتر اعظم السادات مهدوی ، جراح و متخصص زنان و زایمان

لوگو دکتر اعظم السادات مهدوی