شماره تماس

۰۲۱ - ۲۲۷۴۲۲۶۳

نشانی

ایران - تهران - خ ولیعصر سه راه زعفرانیه - ساختمان پزشکان زعفرانیه - طبقه ۲ - واحد ۱۰

دکتر اعظم السادات مهدوی » برنامه غذایی دوران بارداری

0 / 5. 0

۴ دقیقه
برنامه-غذایی-دوران-بارداری

برنامه غذایی دوران بارداری

آنچه می خوانید...

برنامه غذایی دوران بارداری

آیا می دانستید تغذیه در بارداری در سلامت جنین مهم می باشد ؟ آیا تغذیه در بارداری برای زیبایی کودک موثر می باشد ؟ در اینجا به تغذیه دوران بارداری در سه ماهه اول ، تغذیه دوران بارداری در سه ماهه دوم ، تغذیه دوران بارداری در سه ماهه سوم می پردازیم.

برنامه-غذایی-دوران-بارداری
برنامه-غذایی-دوران-بارداری

در بارداری چه بخوریم ؟

مادران در دوران بارداری نیاز به تغذیه بهتر و دریافت انرزی بیشتری دارند . توجه مادران باردار به تغذیه صحیح ، علاوه بر بعد حفظ سلامت مادر در دوران بارداری و پس از آن شیر دهی ، از نظر تامین مواد مغذی مورد نیاز جنین نیز اهمیت دارد . در طول بارداری حتی اگر مادر به اندازه کافی از مواد غذایی مناسب استفاده نکند ، جنین بخشی از مواد مورد نیاز خود را از ذخایر بدن مادر تامین می کند و سلامتی خود مادر نیز به مخاطره خواهد افتاد . بنابراین اگر مادر باردار تغذیه مناسبی نداشته باشد ، هم به خود و هم به جنین صدمه زده است.

توجه مادران باردار به تغذیه صحیح ، علاوه بر بعد حفظ سلامت مادر در دوران بارداری و پس از آن شیر دهی ، از نظر تامین مواد مغذی مورد نیاز جنین نیز اهمیت دارد .دکتر اعظم مهدوی متخصص زنان و فلوشیپ لاپاراسکوپی این تست را در مطب انجام می دهد. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 22742263 – 22706370 تماس بگیرید برای ارتباط با دکتر به آدرس  اینستاگرام مراجعه کنید .

تغذیه دوران بارداری در سه ماهه اول

لازم است مادر باردار در طی سه ماهه دوم و سوم هر روز 300 کالری بیشتر از زمان قبل  از بارداری مصرف کند . آنچه که در تغذیه مادر باردار اهمیت دارد رعایت تنوع و تعادل در مصرف مواد غذایی می باشد . نکته مهم اینست که مادر باردار هرگز  نباید در دوران بارداری رژِم لاغری بگیرد . گاهی تا چند دقیقه تا چند ساعت پس از خوردن شیر توسط مادری که فرزندش را با شیر خود تغذیه می کند موجب می شود کودک دچار نفخ شکم ، دل درد ، بی قراری ، ضایعات پوستی و اسهال شود . برای اطمینان از این موضوع لازم است مادر شیرده به مدت دو هفته هیچ محصول لبنی را مصرف نکند و سپس یکی یکی انواع محصولات لبنی را استفاده و واکنش کودک را مشاهده کند و در صورت واکنش کودک لازم است مادر ماده غذایی را مصرف ننماید .

برنامه غذایی دوران بارداری

زنان باردار هم باید مانند سایر افراد خانواده هر روز از 4 گروه اصلی مواد غذایی استفاده کنند .

چهار گروه اصلی مواد غذایی عبارتند از :

  • نان و غلات
  • میوه ها و سبزی ها
  • شیر و لبنیات
  • گوشت ، تخم مرغ ، حبوبات و مغزها

در دوران بارداری باید مصرف غذاهای چرب ف شیرین ، شور ، محدود شود و روزانه 6-8 لیوان مایعات مصرف شود . مصرف مایعات و سبزیجات به مقدار زیاد در طول بارداری سبب پیشگیری از عوارض شایعی همچون یبوست خواهد شد .

تغذیه دوران بارداری ماه به ماه

انواع نان، برنج ، ماکارونی ، رشته ، گنذم ، جو و ذرت از این گروه می باشند . مقدار توصیه شده از مواد غذایی این گروه 7-11 سهم در روز است . که هر سهم معادل ، یک برش نان سنگک ، تافتون یا بربری به اندازه یک کف دست  ( حدود 10*10 سانتی متر یا حدود 30 گرم ) یا 4 برش نان لواش ، یک لیوان غلات پخته مانند برنج یا ماکارونی یا نصف لیوان غلات خام می باشد . غلات منابع خوب تولید انرژی هستند  و به سرعت در بدن مصرف شده و انرژی لازم را تامین می کنند . همچنین غلات سبوس نگرفته سرشار از فیبر هستند . فیبر در تنظیم حرکات روده ها و پیشگیری از یبوست که در دوران بارداری شایع است ، نقش دارد .

پروتئین ، آهن و ویتامین های گروه B از دیگر ترکیبات موجود در این گروه مواد غذایی هستند . نقش این ترکیبات در بدن ، رشد و سلامت سیستم عصبی می باشد .

توصیه هایی به مادران باردار

به مادران باردار و شیر ده توصیه می شود :

  • از غلات پرفیبر و نان سبوس دار مانند سنگک، تافون و بربری استفاده کنند .
  • می توانند از غلات حجیم شده مانند شیرین گندمک به همراه شیر استفاده کنند .
  • بهتر است برنج را به همراه حبوبات مصرف کنند .
  • بطور کلی مخلوط غلات و حبوبات مانند عدس پلو ، لوبیا پلو ، عدسی با نان و خوراک لوبیا با نان ، پروتئین مطلوبی را برای بدن مادر باردار و شیر ده تامین می کند .

ماه دوم بارداری چه میوه ای بخوریم

سبزی ها و میوه های خام تامین کننده ویتامین C و ویتامین A و انواع ویتامین های گروه B و مقداری آهن مورد نیاز بدن هستند . هرچه یک ماده غذایی گیاهی رنگ تیره تری داشته باشد ( اعم از سبز ، نارنجی ، یا قرمز ) از نظر ویتامین A غنی تر است .

مطالب مرتبط با این مقاله :

مراقبت های دوران بارداری 

زایمان سزارین 

زایمان در آب

زایمان طبیعی 

دکتر اعظم السادات مهدوی

دکتر اعظم السادات مهدوی

متخصص زنان، زایمان و نازایی ، جراح زیبایی زنان درسابقه كاري ايشان خدماتي مانند مدرس مركز اندومتريوز ابن سينا براي آموزش جراحي لاپاراسكوپي اندومتريوز ومسئول آموزش لاپاراسكوپي دربيمارستان ميلاد تهران ديده مي شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *