ایران - تهران - خ ولیعصر سه راه زعفرانیه - ساختمان پزشکان زعفرانیه - طبقه ۲ - واحد ۱۰

درباره عوارض هیستروسکوپی

عوارض هیستروسکوپی

عواارض هیستروسکوپی

عوارض هیستروسکوپی حین عمل

عوارض بیهوشی

قبل از شروع هیستروسکوپی، برای بیمار از بیهوشی استفاده می‌شود تا روند جراحی بدون مشکل طی شود. حال ممکن است تحت تاثیر بیهوشی عوارضی برای شما رخ دهد. این مشکلات بیش‌تر در زنان یائسه یا باردار دیده می‌شود. همچنین اگر در هنگام جراحی از اسکوپ‌های بزرگ‌تر از حد معمول استفاده شود این اتفاق رخ می‌دهد. درد شدید از جمله علائم آن است که به سرعت فشار خون را پایین می‌آورد. بعد از بیهوشی ممکن است تهوع یا استفراغ داشته باشید که کاملا طبیعی است و از عوارض خود بیهوشی به ساب می‌آید.

پارگی دهانه رحم

این اتفاق اگر چه نادر است، اما رخ دادن آن با خطرات جدی همراه است. در طول این فرآیند اگر فشار بیش از حد به واژن یا رحم وارد شود، احتمال دارد که رحم دچار پارگی شود. در صورت بروز این عوارض هیستروسکوپی، خونریزی شدید اتفاق می‌افتد و باید به سرعت تحت جراحی قرار بگیرید.

سوراخ شدن رحم

از شایع‌ترین عوارض هیستروسکوپی در حین عمل می‌توان به این مورد اشاره کرد. برخی شرایط مانند پوچ بودن، یائسگی، سابقه جراحی قبلی یا سینکیای داخل رحمی احتمال سوراخ شدن رحم را افزایش می‌دهند. اگر رحم در حین حراجی سوراخ شود، باید به موقع تشخیص داده شود تا بتوان از بروز عوارض شدیدتر جلوگیری کرد. اگر متوجه این موضوع نشوید ممکن است در نهایت باعث مرگ شود.

آمبولی گازی

همان طور که می‌دانید آمبولی در جراحی‌های مختلف بسیار نادر است، اما اگر اتفاق بیفتد خطر زیادی خواهد داشت. اگر قبل از هیستروسکوپی سیستم‌های مایع اتساع به خوبی پاکسازی نشوند، در حین عمل هوا وارد رحم می‌شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که دهانه رحم یا واژن باز باشد و هوا به سیستم وریدی نفوذ کند. آمبولی گازی به محض مشاهده مشکل تنفسی یا درد قفسه سیه قابل تشخیص است. پس سریعا باید هیستروسکوپی را متوقف کنید تا جریان بیشتری از هوا به درون رحم فرستاده نشود.

عوارض هیستروسکوپی بعد از عمل

بعد از این عمل ممکن است باز هم با عوارض هیستروسکوپی مواجه شوید که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

عفونت

در بسیاری از عمل‌ها و جراحی‌ها احتمال بروز عفونت وجود دارد که هیستروسکوپی نیز از این قاعده مستثنی نیست. این عفونت بیشتر به شکل عفونت لگنی خود را بروز می‌دهد. تعداد افرادی که دچار عفونت لگنی بعد از هیستروسکوپی می‌شوند بسیار کم هستند و می‌توان گفت که این مشکل نادر است. علائم آن با درد شدید شکم شروع می‌شود.

درد

زمانی که از بیهوشی خارج می‌شوید، ممکن است درد زیادی را حس کنید. این درد معمولا با تورم همراه بوده و بسیار هم شایع است. ممکن است در مواجهه با این درد در ناحیه عمل احساس نگرانی کنید، اما معمولا خود به خود پس از مدتی از بین می‌رود و می‌توانید به فعالیت‌های عادی خود بازگردید. اگر حس می‌کنید درد ایجاد شده بسیار شدید است، بهتر است با مصرف داروهای ضد درد از شدت آن بکاهید.

تحریک سیستم تنفسی

پس از انجام این جراحی بیشتر بیماران از داروهای ضددرد و آرام‌بخش استفاده می‌کنند که معمولا احساس سرگیجه و تهوع را به همراه دارد. در حقیقت این داروها باعث تحریک سیستم تنفسی شده و این عوارض را به وجود می‌آورند. اگر دچار این علائم شدید بهتر است صبور باشید، چرا که پس از مدتی رفع می‌شود. زمانی باید پیگیر آن باشید که پس از مدت طولانی هنوز برطرف نشده باشند.

آلرژی

گاهی اوقات پس از هیستروسکوپی ترشحات رحم به وجود می‌آید که برای برطرف کردن داروهایی تجویز می‌شود. این داروها در برخی افراد واکنش‌های آلرژیک ایجاد می‌کنند که اغلب دارای نشانه‌های قرمزی، خارش و تورم هستند. این عوارض قابلیت تشدید شدن را دارند، سپس در صورت مشاهده باید فورا با پزشک خود مطرح کنید.

آیا همه عوارض هیستروسکوپی خطرناک هستند؟

خیر بعضی از آن‌ها خود به خود از بین می‌روند. در حالی که برخی دیگر جدی بوده و پزشک باید در جریان موضوع قرار بگیرد.

آیا خونریزی زیاد پس از جراحی طبیعی است؟

خیر، خونیریزی باید کم باشد و به سرعت از بین برود. در غیر این صورت با پزشک خود در تماس باشید.

پزشک چگونه عوارض احتمالی را تشخیص می‌دهد؟

گاهی اوقات با معاینه ساده قابل تشخیص است، اما اگر نباشد باید آزمایش‌هایی مربوط به شرایط خاص انجام شود.

یافتن پزشکی باتجربه و ماهر برای کاهش عوارض هیستروسکوپی

عکس دکتر مهدوی1