ایران - تهران - خ ولیعصر سه راه زعفرانیه - ساختمان پزشکان زعفرانیه - طبقه 2 - واحد 25

دکتر اعظم السادات مهدوی » بیماری های زنان » لاپاراسکوپی کیست تخمدان

5 / 5. 2

لاپاراسکوپی کیست تخمدان

همانگونه که در مقالات قبلی ذکر گردید و می دانیم ، کیست تخمدان توموری خوش خیم ویک کیست درموئید است که در داخل تخمدان به وجود می آید. متاسفانه این کیست بین خانم ها خصوصا خانم های جوان بسیار شایع می باشد.

کیست تخمدان چیست ؟

اگر بخواهیم تعریفی برای کیست تخمدان ارائه دهیم ، باید بگوییم که کیست ها ، کیسه های کوچک حاوی مایع هستند که در تخمدان ها ایجاد می شود. این عارضه که یکی از بیماری های شایع در میان خانم ها می باشد ، زمانی اتفاق می افتد که در چرخه تخمک گذاری یا تخمک آزاد نشده باشد و یا فولیکولی که تخمک در آن شکل می‌گیرد، پس از آزاد شدن تخمک از بین نرفته است. شایع ترین نوع کیست ، کیست عملکردی است که معمولا در دوران تخمک‌ گذاری ایجاد می شود.

سایز کیست تخمدان

کیست های درموئید اغلب ابعاد و شکل و شمایل مختلفی دارند که ممکن است برخی دارای ابعاد بزرگی باشند، یعنی سایزی حدود 15 سانتی متر و یا حتی بیشتر. در داخل کیست تخمدان ماده چربی وجود دارد که گاهی ممکن است حاوی مو نیز باشد. کیست درموئید گاهی اوقات هر دو تخمدان  خانم ها را درگیر خود می نماید.

کیست های تخمدان  گاهی اوقات بدخیم نیز هستند که این نوع کیست ها بیشتردر خانم های میانسال به صورت تومورهای سرطانی ظهور می کنند.

علائم کیست تخمدان

در بیشتر موارد ، کیست های تخمدان علائم خاصی نداشته و ممکن است که بیمار متوجه نشود که در تخمدان او کیست وجود دارد. زمانی علائم کیست تخمدان خود را نشان می دهد که این کیست ها دچار پارگی یا خونریزی شده و مشکلاتی را ایجاد نمایند. از علائم احتمالی کیست تخمدان می توان به درد یا نفخ در ناحیه شکم ، اشکال در دفع ادرار یا نیاز مکرر به دفع ادرار ، درد مبهم در ناحیه کمر ، درد در حین رابطه جنسی ، قاعدگی دردناک و خونریزی غیر طبیعی ، حالت تهوع یا استفراغ و از دست دادن اشتها یا احساس سیری سریع اشاره نمود که در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر بهتر است که سریعا به پزشک متخصص زنان مراجعه نمایید.
توصیه اکید ما بر این است که در صورت مشاهده هر نوع علائم ناشی از کیست درموئید حتما به یک متخصص مراجعه نمایید.تا سریعا مورد بررسی و درمان قرار بگیرید تا از بروز عوارض و مشکلات بعدی پیشگیری گردد.

عواقب و خطرات عدم درمان بموقع کیست تخمدان

برخلاف تفکر برخی از افراد که عقیده دارند کیست تخمدان خود به خود از بین میرود.باید در نظرداشت که کیست خود به خود به وجود نیامده است که خود به خود از بین برود و اگر به پزشک مراجعه نکنید علت بروز آن نیز مشخص نمی گردد بنابرین هرچه دیرتر به پزشک متخصص مراجعه شود درمان نیز سخت تر می شود.حتی ممکن است به دلیل عدم مراجعه و تحت درمان صحیح قرار گرفتن باعث شود کیست در داخل رحم چرخش و یا حتی خونریزی نماید که در نهایت باعث قطع شدن ذخیره خونی شما می گردد، در این حالت تنها راه درمانی عمل جراحی اورژانسی می باشد

جراحی کیست تخمدان با لاپاروسکوپی

گاهی ممکن است که کیست های تخمدان رشد کرده و درد شدید در بدن بیمار ایجاد نماید . درصورتی که این کیست ها به درمان های دارویی و سایر روش های جراحی پاسخ ندهد ، پزشک ،برای برداشتن کیست تخمدان ، روش جراحی را انتخاب می نماید.

جراحی لاپاراسکوپی تخمدان  یک روش جراحی است که می تواند باعث تخمک گذاری در زنانی شود که دارای سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) هستند. ازاین روش برای تخریب قسمت هایی از کیست های تخدان از لیزر استفاده می شود.

این جراحی معمولاً مورد استفاده قرار نمی گیرد. اما می تواند گزینه ای برای خانم هایی باشد که پس از کاهش وزن و آزمایش داروهای باروری هنوز تخمک گذاری نمی کنند.

نحوه انجام لاپاراسکوپی کیست تخمدان

برای عمل جراحی و برداشتن کیست ها از سیستکتومی تخمدان به روش لاپاروسکوپی استفاده می شود . این عمل جراحی ، یکی از جراحی های با کم ترین مقدار تهاجم است که در آن پزشک جراح برای دسترسی به تخمدان ها ، برش‌های کوچکی بین 5/0 تا 1 سانتیمتر در دیواره شکم ایجاد می نماید که از طریق این برش ها لاپاروسکوپ را وارد بدن بیمار نماید. برای مشاهده درون شکم و لگن ، حفره شکمی با یک گاز قابل جذب که معمولا این گاز دی‌اکسیدکربن می باشد ، پر می شود تا به وسیله لاپاروسکوپ قابل دیدن باشد. پزشک از لاپاروسکوپ برای تعیین محل دقیق کیست استفاده کرده و سپس از طریق براش های دیگر کیست را از شکم بیمار خارج می نماید.

در حین انجام لاپاراسکوپی کیست تخمدان بیمار کاملا بیهوش بوده وهیچ گونه درد و ناراحتی حین عمل احساس نخواهد نمود. از آنجایی که تخمدان ها در باروری بسیار حائز اهمیت هستند ، سعی می شود که قسمت اعظم تخمدان ها دست نخورده باقی بماند.

چرا باید لاپیاراسکوپی تخمدان انجام داد؟

لاپاراسکوپی تخمدان بیشتر مواقع برای خانم هایی که به PCOS دارند بعد از تلاش برای کاهش وزن  ومصرف دارو ها، در صورتی که تخک گذاری انجام نشود، از بین بردن بخشی از کیست ها، می تواند باعث چرخه ی منظم تخک گذاری شود.

چه کسانی می توانند تحت این جراحی قرار بگیرند؟

• خانم هایی که دارای سن 35 سال به بالا هستند ،بیشتر در معرض سرطان رحمی و تخمدان قرار دارند.
  • خانم هایی که به دلیل وجود کیست تخمدان دچاردرد شدید و خونریزی های شکمی می شوند.
  • خانم هایی که کیست تخمدان آنها بزرگتر از 3 اینچ می باشد.

مزایای لاپاراسکوپی کیست تخمدان

از مواردی که باعث شده تا عمل لاپاراسکوپی نسبت به جراحی سیستکتومی سنتی تخمدان محبوب تر بوده و بیشتر مورد توجه بیماران و پزشکان قرار بگیرد می توان به این نکته اشاره نمود که در جراحی لاپاراسکوپی بیمار مدت زمان کمتری را در بیمارستان می ماند و زمان ریکاوری بعد از عمل آن کوتاه تر بوده و بیمار متحمل درد کمتری می شود. از آن جایی که برای لاپاراسکوپی از ابزارهای کوچکی و ظریفی استفاده می شود ، بیشترین قسمت بافت تخمدان ها در امان بوده و بعد از جراحی چسبندگی کمتری ایجاد می شود.

خطرات عمل لاپاراسکوپی تخمدان

خطرات لاپاروسکوپی شامل موارد زیر است:

•  عفونت در برش ها
  • خونریزی از برش
  • خونریزی داخلی
  • آسیب تصادفی به اندام های داخلی یا رگ های خونی اصلی ، توسط لاپاروسکوپ یا ابزار جراحی
  • درد بعد از عمل ، از تورم شکم با گاز
  • مشکلات ناشی از بیهوشی
  • چسبندگی یا جای زخم در داخل بدن

سوراخ شدن تخمدان ممکن است بر تعداد تخمک هایی که شما گذاشته اید تأثیر بگذارد یا ممکن است باعث یائسگی زودرس شود. در مورد این خطرات احتمالی با جراح زنان و متخصص لاپاراسکوپی خود صحبت کنید.

مراقبتهای از جراحی لاپاراسکوپی تخمدان

• دوره نقاهت این جراحی بسیار کوتاه می باشد و اغلب پس از یک ماه بیمار به حالت عادی خود برمی گردد.
  • احساس سرگیجه و حالت تهوع و خواب آلودگی ممکن از از24 ساعت تا 72 ساعت پس از جراحی برای بیمار رخ دهد که جای نگرانی وجود ندارد و کاملا طبیعی است.
  • احساس درد شدید در ناحیه شکم وخونریزی یکی دیگر از مواردی است که بیمار بعد از جراحی تجربه خواهد کرد.

آیا بعد از لاپاراسکوپی می توان به فعالیت های روزانه پرداخت؟

اگرعمل لاپاروسکوپی انجام دهید ، به احتمال زیاد همان روز به خانه می روید و می توانید طی 24 ساعت فعالیت های عادی خود را انجام دهید. بازگشت شما به فعالیتهای عادی بستگی به میزان بهبودی بعد از جراحی دارد که ممکن است بین 4 روز تا 4 هفته زمان ببرد.

دکتر اعظم السادات مهدوی ، جراح و متخصص زنان و زایمان از جمله پزشکانی هستند که فلوشیپ لاپاراسکوپی و نازایی  از کشور فرانسه داشته  و عمل های لاپاراسکوپی را به صورت کاملا حرفه ای و با کادر مجرب انجام می دهند. لاپاراسکوپی کیست تخمدان از جمله مواردی است که دکتر مهدوی برای خانم هایی که دارای کیست تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک هستند ، انجام می دهند.

لوگو دکتر اعظم السادات مهدوی

3 پاسخ

1. دکتر جان من جراحی لاپاراسکوپی انجام دادم .. ولی همچنان نگران هستم که مجدد مبتلا به کیست تخمدان بشم چه کنم ؟؟؟