ایران - تهران - خ ولیعصر سه راه زعفرانیه - ساختمان پزشکان زعفرانیه - طبقه ۲ - واحد ۱۰

بیماری-های-شایع-زنان

بیماری های شایع زنان

بیماری های زنان و شناخت انواع آنها افراد را در جهت درمان به موقع و جلوگیری از بروز مشکلات آن کمک می کند. برخی از بیماری های زنان در صورتی که در زمان مناسب خود درمان نشوند باعث ناباروری آنان می شود. در صورتی که علائمی از بیماری در فرد وجود داشته باشد برای تشخیص درست باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کرد تا برای درمان آن اقداماتی صورت بگیرد. دکتر اعظم السادات مهدوی در اینجا به بررسی انواع بیماری های شایع زنان می پردازد.

بیماری-شایع-زنان

اهمیت سلامت زنان

بسیاری از تهدیدات اصلی برای سلامت زنان قابل پیشگیری است اگر بدانید چگونه .بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، مهم ترین علل مرگ در میان زنان بالغ در بیماری قلبی، سرطان، بیماری مزمن تنفسی تحتانی، سکته مغزی، بیماری آلزایمر و صدمات غیرعمدی است. با صحبت کردن با پزشک خود در مورد عوامل خطر برای این شرایط، کنترل خود را در دست بگیرید. سپس در مورد کاهش ریسک خود جدی بگیرید. اگر مشکلات سلامتی دارید، مانند کلسترول بالا، فشار خون بالا یا دیابت که خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته را افزایش می دهد، توصیه های درمانی پزشک را دنبال کنید. همچنین، در مورد زمان انجام ماموگرافی و سایر غربالگری های سرطان با پزشک خود مشورت کنید.

بیماری های شایع زنان

در این قسمت، نگاهی جامع به بیماری های رایج زنان می پردازیم :

بیماری های دستگاه تناسلی

بیماری های دستگاه تناسلی عبارتند از :

در صورت داشتن هر گونه علائم بهتر است بدون اتلاف وقت به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید زیرا به تعویق انداختن درمان و درمان های خودسرانه نه تنها به فرد و بیماری کمکی نمی کند بلکه در مواردی موجب پیشرفت بیماری می شود.

سرطان تخمدان

یکی دیگر از بیماری های شایع در میان زنان سرطان تخمدان می باشد که این بیماری خاموش بوده و زمانی که بیماری به حد زیادی پیشرفت کرده باشد علائمی همچون نفخ شکم، درد در ناحیه شکم و زیر شکم، تکرر ادرار و … را از خود نشان می دهد.

لازم به ذکر است، برخی از بیماری های زنان نظیر سرطان تخمدان در ابتدایی بیماری بدون علامت خواهد بود لذا به منظور تشخیص و درمان به موقع چکاپ های سالانه و مراجعه به متخصص زنان و زایمان را فراموش نکنید.

سرطان پستان

این بیماری در زنان به نسبت مردان شیوع بیشتری دارد. در صورتی که این بیماری به موقع تشخیص داده شود می توان از پیشرفت بیماری پیشگیری نمود و به درمان آن پرداخت. علائم سرطان سینه عبارت است از : وجود توده در پستان، ترشح یا خونریزی از سینه، تغییرات پوستی و بزرگ شدن غدد لنفاوی زیر بغل می توان اشاره نمود.

یائسگی

یکی از واقعیت هایی که وجود دارد این است که خانم ها پس از سال ها و در سنین بالا دچار یائسگی می شوند. هیچ یک از خانم ها دوس ندارند دچار گر گرفتگی، نوسانات خلقی، تعرق های شبانه و مشکلات خواب شوند، اما چاره ای جز مقابله با آن ندارند. برخی از خانم ها هم این علائم را ندارند و یا این علائم در آن ها کم تر است. گذار یائسگی را پیش یائسگی نیز می گویند.

قاعدگی چند سال تا ۱۲ ماه بعد از آخرین قاعدگی طول می کشد. در این مدت لازم است تا از سلامتی خود مراقبت کنید. هدف شما باید رسیدن به وزن مناسب، رژیم غذایی متعادل، مراجعه به موقع به پزشک و همچنین مدیریت استرس باشد. هدف خود را حفظ وزن مناسب، داشتن یک رژیم غذایی متعادل، ورزش فراوان، مدیریت استرس و مراجعه منظم به پزشک خود کنید.

تومورهای بدخیم

به طور طبیعی در رحم زنان توده هایی رشد می کنند که برخی از آنها خوش خیم بوده و به طور خودکار بهبود می یابد و برخی از آنها بدخیم بوده و خطرناک می باشند. در صورتی که تومورها دارای علائمی نظیر ذیل باشد باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کرد :

• مشاهده خونریزی زیاد و ترشحات غیر طبیعی مخصوصا در دوره یائسگی و پریود
  • احساس درد در زمان ادرار
  • داشتن درد در رابطه جنسی
  • احساس درد در قسمت لگن

رحم واژگون

این بیماری دارای علائم خاصی نبوده و در مواردی فرد در قسمت کمر دردهایی را احساس می کند. همچنین فرد در قسمت پایین لگن خاصره نیز احساس سنگینی می کند. این بیماری خطرناک نبوده و در مواردی نیاز به درمان ندارد.

بیماری آندومتریت

نوعی از عفونت در قسمت مخاط رحم می باشد این بیماری را باید درمان کرد. علائم آندومتریت شامل :

• مشاهده خونریزیز های نامرتب
  • خروج ترشحات از مهبل
  • احساس درد در ناحیه تحتانی شکم
  • احساس تب و ضعف عضلانی
  • مشکلات در ادرار
  • پولیپ رحم
  • سرطان رحم

پولیپ رحم

این بیماری در ناحیه مخاط رحم ایجاد می شود. از علائم آن می توان به گرفتگی عضلات در زمان پریود، مشاهده خونریزی کم یا زیاد در طول پریود و ترشحات مهبلی اشاره کرد.

سرطان رحم

این سرطان در ناحیه تناسلی زن به وجود می آید و از نوع سرطان های رایج در بین زنان می باشد. سرطان رحم کمتر از سرطان دهانه رحم در افراد دیده شده و بیشتر در زنان بالای ۵۰ سال مشاهده می شود. سرطان رحم دارای علائمی به شرح ذیل می باشد:

• بزرگ شدن رحم
  • مشاهده خونریزی نامنظم در افرادی که پریود منظم دارد.
  • مشاهده خونریزی بعد از یائسگی

چسبندگی رحم

نزدیک به نیمی از زنان مبتلا به چسبندگی رحم می باشند. این بیماری در اثر نازایی، نامنظم بودن پریود (کاهش یا قطع خونریزی، دردهای مکرر در ناحیه لگن، سقط جنین های متعدد به وجود می آید.

عکس دکتر مهدوی1