شماره تماس

۰۲۱ - ۲۲۷۴۲۲۶۳

نشانی

ایران - تهران - خ ولیعصر سه راه زعفرانیه - ساختمان پزشکان زعفرانیه - طبقه ۲ - واحد ۱۰

دکتر اعظم السادات مهدوی / لاپاراسکوپی / تفاوت لاپاراسکوپی با جراحی باز
۷ دقیقه

تفاوت لاپاراسکوپی با جراحی باز

آنچه می خوانید...
تفاوت جراحی باز با لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی به عنوان شیوه ای نوین در تشخیص و درمان بیماری های زنان جایگزین جراحی باز شده است. امروزه افراد به دنبال شیوه های برای درمان بیماری می باشد که خطری نداشته و دارای کمترین عوارض باشد. همچنین در نظر گرفتن هزینه درمان از جمله مواردی است که افراد در انتخاب روش جراحی بدان توجه می کنند.در ادامه به بررسی و تفاوت های جراحی باز و لاپاراسکوپی به طور مفصل می پردازیم. لاپاراسکوپی با جراحی باز تفاوت های زیادی دارند که در این مطلب قصد داریم به بررسی آنها بپردازیم.

تعریف جراحی باز با لاپاراسکوپی

در قالب کلی جراحی باز به عملی گفته می شود که در آن ۸ و ۱۰ سانت از ناحیه مد نظر برش داده شود. در این برش اندام های داخلی بدن مشخص خواهند بود. این برش عمیق باعث درد بیمار خواهد شد و تا بعد از دوره نقاهت این درد به همراه وی خواهد بود. بنابراین ما به تفاوت لاپاراسکوپی با جراحی باز می پردازیم تا شما با دید باز بتوانید در مورد هر یک از این دو تصمیم بگیرید. با بررسی مزایا و معایب لاپاراسکوپی و جراحی باز اطلاعات خود را تکمیل خواهید کرد.یکی از بزرگ‌ترین تفاوت های لاپاراسکوپی با عمل جراحی باز اندازه برش جراحی می باشد. همانطور که در قسمت اول نیز گفتیم در جراحی باز برش ایجاد شده ۸ تا ۱۰ سانتیمتر است که در محل جراحی صورت می گیرد. با توجه به اندازه برش ها دوره نقاهت زیادی برای بیمار پیش بینی می شود. بعد از عمل نیز باید یک هفته بیمار در بیمارستان بماند. این روش احتمال عفونت و چسبندگی را نیز دارد. اما لاپاراسکوپی داستانی جداگانه دارد و مستقیماً به مهارت پزشک شما بستگی دارد.

مقایسه لاپاراسکوپی و جراحی باز

  1. در جراحی باز برش زیادی در ناحیه شکم زده می شود اما در لاپاراسکوپی برش های کمی در ناحیه تحتانی کم زده می شود.
  2. مدت زمان بهبودی در جراحی باز به دلیل برش های زیاد و مدت زمان طولانی جراحی زیاد می باشد در صورتی که بهبودی در لاپاراسکوپی در کوتاه مدت صورت می گیرد.
  3. در جراحی باز عوارضی بیشتری بعد از جراحی متوجه فرد می شود. ورود میکروب و باکتری از طریق زخم های عمیق امکان ابتلا به عفونت و بیماری های عفونی را برای فرد ایجاد می کند. در صورتی که در لاپاراسکوپی عوارضی مانند درد در ناحیه شکم و نفخ شکم برای فرد ایجاد می شود که در کوتاه مدت بهبودی حاصل می شود.
مقایسه لاپاراسکوپی و جراحی باز
  1. قبل از جراحی باز برای تشخیص نیاز به روش تصویربرداری و صرف هزینه برای دو مرحله تشخیص و جراحی وجود دارد در صورتی که تشخیص و درمان را می توان در لاپاراسکوپی به طور همزمان انجام داد که از لحاظ هزینه مقرون به صرفه می باشد.

توضیح مختصر درباره نحوه انجام جراحی لاپاراسکوپی

در لاپاراسکوپی ابتدا برش کوچکی در ناحیه تحتانی شکم ایجاد می شود. ابزاری لوله مانند که سر آن مجهز به دوربین می باشد وارد حفره شکم کرده تا اعضای شکم به طور دقیق مشاهده و بررسی شود . تصاویر به مانیتور منتقل شده و به وضوح قابل رویت می باشد.

در جراحی لاپاراسکوپی به جای اینکه شکم بیمار باز شود و شکاف بزرگی در شکم ایجاد شود با استفاده از دوربین احشاء شکم دیده می شود و ابزار جراحی از طریق سوراخ هایی ( یک سانتیمتر ) که در شکم ایجاد می شود وارد بدن می شود . با بزرگنمایی دوربینی که در داخل شکم قرار دارد و به مانیتور منتقل می کند جراحی به درستی انجام می شود . در واقع این روش در بسیاری از موارد که نیاز به جراحی باز داشت، شد.

مزایای عمل لاپاراسکوپی نسبت به جراحی باز

در قدم اول دانستن تفاوت لاپاراسکوپی با جراحی باز باید مزایا و معایب هر کدام را دانست سپس تصمیم گیری کرد. با توجه به صلاحدید پزشک شما می توانید هر یک از این روش ها را انتخاب کنید. مزایای لاپاراسکوپی عبارتند از:

  • کوچکتر بودن جای عمل نسبت به جراحی باز
  • فرایند بهبود سریع تر
  • زمان کوتاه تر بستری
  • درد کمتر نسبت به جراحی باز
  • کاهش احتمال چسبندگی در لگن و شکم
  • کاهش خطر بسته شدن روده ها
  • کاهش احتمال عفونت زخم
  • نگهداری زیبایی پوست بیمار

لاپاراسکوپی و جراحی باز با توجه به نوع عمل

برای دانستن تفاوت لاپاراسکوپی با جراحی باز و بدانید چه عمل هایی با استفاده از لاپاراسکوپی انجام می شوند :
به طور کلی برای عمل فتق دوطرف از لاپاراسکوپی استفاده می شود. در این روش دید پزشک نسبت به بدن بیمار بیشتر از و برش کمتری روی سطح بدن او صورت می گیرد. به راحتی می توان با یک برش عمل فتق را در دو طرف انجام داد. بنابراین این تفاوت لاپاراسکوپی با جراحی باز بسیار سودمند می باشد.
عمل دیگر جراحی کیسه صفرا می باشد که این عمل نیز با لاپاراسکوپی صورت می گیرد. جالب است بدانید که در لاپاراسکوپی کیسه صفرا فرد می‌تواند در همان روز مرخص شود. در حالی که هنگام جراحی باز حداقل یک هفته بیمار باید بستری می ماند.
برای تشخیص آپاندیس و یا مشکلات مربوط به تخمدان بانوان از لاپاراسکوپی استفاده های زیادی می شود. تفاوت لاپاراسکوپی با جراحی باز در این قسمت نمایان خواهد شد. در این حالت شما بدون آسیب به بیمار هم می توانید تشخیص دهید و هم درمان را انجام دهید.
برای جراحی بیماری هایی مانند ریفلاکس معده یا سرطان های مربوط به انتهای مری یا درون معده، جراحی نیازمند یک دید کامل است. این دید در قالب جراحی باز به جراح داده نمی شد. اما با استفاده از لاپاراسکوپی به راحتی می توان تشخیص بیماری را داد و به درمان آن رسیدگی کرد که خود یکی از هزاران تفاوت لاپاراسکوپی با جراحی باز می باشد.

در رحم نیز با توجه تشخیص پزشک می تواند لاپاراسکوپی رحم و یا جراحی باز انجام شود، ولی معمولا از لاپاراسکوپی بیش تر استفاده می شود.
بنابراین به راحتی می توانید با دانستن موارد مختلف مربوط به تفاوت لاپاراسکوپی با جراحی باز یک تصمیم مناسب بگیرید و بیماری خود را به پزشک اطلاع دهید.

مقایسه لاپاراسکوپی با جراحی باز به لحاظ زمانی

به طور کلی تشخیص اینکه شما جراحی باز انجام دهید و یا لاپاراسکوپی کاملاً بر عهده پزشک می باشد. اما باید بدانید که زمان عمل لاپاراسکوپی نسبت به جراحی باز بیشتر است. افراد مختلفی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری قلبی یا آپنه شدید دارند نباید طولانی‌مدت تحت عمل جراحی باشند. بنابراین به تصمیم پزشک جراحی باز را انجام میدهند که مدت زمان کمتری نسبت به لاپاراسکوپی دارد. افرادی که اضافه وزن دارند و در ناحیه شکم شان قبل از جراحی انجام داده اند نمی توانند لاپاراسکوپی را انجام دهند. افراد بسیار چاق که چربی در ناحیه شکم شان بیش از اندازه است نمی توانند لاپاراسکوپی را انجام دهند.

انجام لاپاراسکوپی یا جراحی باز در کشور ما بهتر است؟

آیا یکی از سال هایی که در زمینه تفاوت لاپاراسکوپی با جراحی با ذهنتان را مشغول کرده است همین تیتری باشد که قصد داریم در مورد آن صحبت کنیم. کشور ما یک کشور پیشرفته است و به طور کل از ۹۰ درصد کشورهای اروپایی و آمریکایی در زمینه پزشکی بالاتر می باشد. پزشکان و متخصصان با داشتن دستگاه های فول اچ دی و کیفیت بالا به راحتی میتواند لاپاراسکوپی را انجام دهند. در این حالت دسترسی پزشک به اندام های داخلی شما بیشتر از و به راحتی می تواند ارگان های داخل شکم شما را ببیند.

کلام آخر

در انتها باید به شما بگوییم که تفاوت لاپاراسکوپی با جراحی باز به ما نشان می دهد که این عمل ارجعیت بیشتری نسبت به جراحی باز خواهد داشت. شما با انجام لاپاراسکوپی می توانید سلامت بدنتان را تضمین کنید. در این حالت پزشک شما با اعتماد به نفس بیشتری می تواند عمل را انجام دهد زیرا دید بیشتری نسبت به اندام های داخلی شما دارد. امیدوارم از این مطلب لذت برده باشید و مطالب آن برای شما مفید واقع شده باشد.

 

عکس دکتر مهدوی1

دکتر اعظم السادات مهدوی

متخصص زنان، زایمان و نازایی ، جراح زیبایی زنان درسابقه كاري ايشان خدماتي مانند مدرس مركز اندومتريوز ابن سينا براي آموزش جراحي لاپاراسكوپي اندومتريوز ومسئول آموزش لاپاراسكوپي دربيمارستان ميلاد تهران ديده مي شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *