ایران - تهران - خ ولیعصر سه راه زعفرانیه - ساختمان پزشکان زعفرانیه - طبقه 2 - واحد 25

0 / 5. 0

آندومتریوز چیست

یکی از موضوعات  شایع در بین  بانوان  بیماری آندومتریوز است  و تقریبا می توان گفت حدود 10 درصد بانوان  به این بیماری مبتلا می شوند ، به همین دلیل دکتر اعظم السادات مهدوی  متخصص زنان  و فوق تخصص لاپاراسکوپی در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازند .

آندومتریوز سبب بروز اختلالات فراوانی می شود از جمله اینکه  سن باروری بانوان را در دهه15 تا 50 سال با مشکل مواجه می کند ،این بیماری درد های شدید  و نازایی را برای بیماران ایجاد می کند  و تقریبا  طبق آماری که به دست امده  است ،2 میلیون  افراد در کشور ما مبتلا به آندومتریوز هستند .

در کشور های پیشرفته برای درمان این بیماری  مراکز پیشرفته آندومتریوز را  ایجاد کرده اند ، زیرا  تشخیص ، درمان و عمل  جراحی آندومتریوز کاری آسوده نیست ، لازم به ذکر است  که تشخیص زود به هنگام این بیماری  در درمان  آن بسیار  مهم است .

آندومتریوز در دسته بیماری های خوش خیم قرار دارد ، اما رو به پیشرفت است ،به این معنی که اگر ضایعه  کوچک باشد، به مرور زمان و عدم درمان آن  به مراتب  این بیماری پیشرفت می کند .

علائم  بیماری آندومتریوز

درد زمان قاعدگی ،یکی از علائم مهم این بیماری است ، به طور طبیعی در دو روز اول قاعدگی تمام بانوان درد دارند  ولی  دردی که  واقعا  شدید باشد  و سبب اختلال  در روند زندگی  او می گردد . متاسفانه  خیلی از بیماران  این درد های شدید  را تشخیص  بر آندومتریوز نمی دانند و تصور می کنند که  درد قاعدگی است ،در نتیجه امر باید گفت تشخیص  زود به هنگام این بیماری باید توسط خود شخص انجام شود .

دردهایی همچون  درد روده ای ، سوزش ادرار  و نازایی  نیز می توانند از علائم  بروز آندومتریوز باشد .

برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با دکتر اعظم مهدوی متخصص زنان و فلوشیپ لاپاراسکوپی با شماره های 22742263 – 22706370 تماس بگیرید برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید .

ارتباط آندومتریوز و نازایی

همانطور که گفته شد ، این بیماری سبب بروز نازایی در فرد می گردد ، ابته این بدان معنا نیست که تمام بیماران آندومتریوز دچار نازایی می شوند ، به هر حال درصدی از این  بیماران به دلیل چسبندگی های لگن و بسته شدن مسیر لوله ها  و بروز اختلالات در روند تخمک گذاری  و جایگذاری جنین، دچار نازایی می شوند . در صورتی که بیماری در مراحل ابتدایی خود باشد می توان با کمک درمان دارویی زیر نظر متخصص در این زمینه  ،ناباروری را درمان کرد .

در برخی موارد هم ممکن است لازم باشد، تا این بیماری را  به صورت جدی تر درمان کرد و با کمک روش هایی همچون IVF،IUI و  یا با کمک عمل جراحی لاپاراسکوپی  نازایی را درمان کرد .  بهتر است تا جراحی لاپاراسکوپی توسط افراد متخصص در این زمینه انجام شود .

راه های تشخیص آندومتریوز چیست ؟

مراجعه به پزشک متخصص زنان  به تنهایی نمی تواند این بیماری را تشخیص دهد ، در کنار  مراجعه به متخصص زنان و  معاینه بیمار، بررسی علائم او و  انجام سونوگرافی های خاصی که  توسط پزشک تجویز می گردد ،در تشخیص بیماری آندومتریوز کمک کننده هستند .

با تشکر مدیریت سایت دکتر اعظم السادات مهدوی ، جراح و متخصص زنان و زایمان

لوگو دکتر اعظم السادات مهدوی