ایران - تهران - خ ولیعصر سه راه زعفرانیه - ساختمان پزشکان زعفرانیه - طبقه ۲ - واحد ۱۰

دکتر اعظم السادات مهدوی » بیماری های زنان » همه چیز درباره اندومتریوز
آندومتریوز چیست

همه چیز درباره اندومتریوز

از شایع ترین بیماری های زنان می توان به اندومتریوز اشاره کرد. آندومتریوم بافت طبیعی است که در داخل رحم وجود دارد و در طول پریود تحت تاثیر هورمون ها می تواند تغییر کند. قاعدگی که در ابتدا سیکل اتفاق می افتد

در ابتدای سیکل که قاعدگی اتفاق می افتد، کل آندومتر فرو می ریزد و سپس در فاز فولیکولر (اولین مرحله از چرخه تخمدانی سیکل قاعدگی و فازی که در آن هورمون های استروژن وجود دارند) شروع به تکثیر می کند. اگر فاز اندومتر در خارج از جای طبیعی خود قرار بگیرد و رشد کند، یک بیماری ایجاد می شود که این بیماری آندومتریوز نام دارد. در واقع آندومتریوز زمانی رخ می دهد که این بافت به داخل مثانه، روده، لگن و دیواره های رحم می رود و در آن ها به اشتباه رشد می کند.

علائم بیماری آندومتریوز خانم ها چیست؟

علائم-بیماری-اندومتریوز

شدت بیماری اندومتریوز بسته به بافت ها و نوع آن، شدت آن در هر فردی متفاوت با فردی دیگر است.

• اگر آندومتریوز در قسمت مثانه باشد، ممکن است که فرد در هنگام دفع ادرار دچار درد شود و در دوران قاعدگی این درد شدیدتر شود. زیرا در زمان قاعدگی این بافت شروع به ریزش می کند و در آن دوران درد بیشتری اتفاق می افتد.
  • اگر آندومتریوز در قسمت روده باشد، باعث درد در هنگام دفع مدفوع می باشد.
  • اگر آندومتریوز در قسمت لگن باشد، باعث بروز درد در هنگام مقاربت، درد شدید در هنگام قاعدگی و ایجاد مشکلات در رابطه جنسی شود.
  • اگر آندومتریوز بر روی لوله ها رشد کند، باعث چسبندگی لوله ها و در نتیجه نازایی می شود و امکان لقاح تخمک و اسپرم را در داخل لوله نمی دهد.

از دیگر علائم این بیماری می توان به خستگی و بی حالی، اسهال، یبوست، تهوع و نفخ اشاره کرد که ممکن است در طول عادت ماهیانه شدت آن ها بیشتر شود. بنابراین بر حسب این که آندومتریوز در کدام ناحیه قرار دارد، علائم فرق می کند.

آندومتریوز سبب بروز اختلالات فراوانی می شود از جمله اینکه  سن باروری بانوان را در دهه۱۵ تا ۵۰ سال با مشکل مواجه می کند ،این بیماری درد های شدید  و نازایی را برای بیماران ایجاد می کند  و تقریبا  طبق آماری که به دست امده  است ،۲ میلیون  افراد در کشور ما مبتلا به آندومتریوز هستند .

در کشور های پیشرفته برای درمان این بیماری  مراکز پیشرفته آندومتریوز را  ایجاد کرده اند ، زیرا  تشخیص ، درمان و عمل  جراحی آندومتریوز کاری آسوده نیست ، لازم به ذکر است  که تشخیص زود به هنگام این بیماری  در درمان  آن بسیار  مهم است .

آندومتریوز در دسته بیماری های خوش خیم قرار دارد ، اما رو به پیشرفت است ،به این معنی که اگر ضایعه  کوچک باشد، به مرور زمان و عدم درمان آن  به مراتب  این بیماری پیشرفت می کند .

علائم  بیماری آندومتریوز

درد زمان قاعدگی ،یکی از علائم مهم این بیماری است ، به طور طبیعی در دو روز اول قاعدگی تمام بانوان درد دارند  ولی  دردی که  واقعا  شدید باشد  و سبب اختلال  در روند زندگی  او می گردد . متاسفانه  خیلی از بیماران  این درد های شدید  را تشخیص  بر آندومتریوز نمی دانند و تصور می کنند که  درد قاعدگی است ،در نتیجه امر باید گفت تشخیص  زود به هنگام این بیماری باید توسط خود شخص انجام شود .

دردهایی همچون  درد روده ای ، سوزش ادرار  و نازایی  نیز می توانند از علائم  بروز آندومتریوز باشد .

ارتباط آندومتریوز و نازایی

همانطور که گفته شد ، این بیماری سبب بروز نازایی در فرد می گردد ، ابته این بدان معنا نیست که تمام بیماران آندومتریوز دچار نازایی می شوند ، به هر حال درصدی از این  بیماران به دلیل چسبندگی های لگن و بسته شدن مسیر لوله ها  و بروز اختلالات در روند تخمک گذاری  و جایگذاری جنین، دچار نازایی می شوند . در صورتی که بیماری در مراحل ابتدایی خود باشد می توان با کمک درمان دارویی زیر نظر متخصص در این زمینه  ،ناباروری را درمان کرد .

در برخی موارد هم ممکن است لازم باشد، تا این بیماری را  به صورت جدی تر درمان کرد و با کمک روش هایی همچون IVF،IUI و  یا با کمک عمل جراحی لاپاراسکوپی  نازایی را درمان کرد .  بهتر است تا جراحی لاپاراسکوپی توسط افراد متخصص در این زمینه انجام شود .

راه های تشخیص آندومتریوز چیست ؟

مراجعه به پزشک متخصص زنان  به تنهایی نمی تواند این بیماری را تشخیص دهد ، در کنار  مراجعه به متخصص زنان و  معاینه بیمار، بررسی علائم او و  انجام سونوگرافی های خاصی که  توسط پزشک تجویز می گردد ،در تشخیص بیماری آندومتریوز کمک کننده هستند .