شماره تماس

۰۲۱ - ۲۲۷۴۲۲۶۳

نشانی

ایران - تهران - خ ولیعصر سه راه زعفرانیه - ساختمان پزشکان زعفرانیه - طبقه ۲ - واحد ۱۰

دکتر اعظم السادات مهدوی / بیماری های زنان / انتخاب بهترین متخصص زنان در تهران
۲۳ دقیقه
بهترین جراح بیماری های زنان

انتخاب بهترین متخصص زنان در تهران

آنچه می خوانید...

از گذشته تا به امروز، یکی از مشکلاتی که در تمامی جوامع و به خصوص در ایران وجود داشته و سبب شده تا خانم ها سال ها با آن دست و پنجه نرم کنند، وجود تابوهایی مربوط به عدم ابراز مشکلات و بیماری های زنانه و خجالت از بیان آن ها و تبع آن اجتناب از مراجعه به موقع به پزشک در هنگام مواجهه با چنین عارضه هایی است. این بیماری ها می تواند به دلیل تغییراتی باشد که در دوران بارداری و یا به موجب عمل های زایمانی که تجربه کرده اند، اتفاق بیفتد. از جمله این موارد می توان به مشکلات و بیماری هایی در نواحی سینه و پستان ها و یا ناحیه تناسلی، وجود توده هایی در ناحیه سینه و ناحیه تناسلی نظیر تشکیل کیست ها، ابتلا به کیست درموئید تخمدان، وجود فیبروهای رحمی، عفونت های واژینال و … که از شایع ترین بیماری ها در خانم هاست، اشاره کرد. انتخاب بهترین پزشک متخصص زنان می تواند کمک بسیاری به افراد کند، چرا که پزشک متبحر و با تجربه علاوه بر تشخیص و راه درمانی درست، می تواند به عنوان یک مشاور خوب عمل کند تا افراد بدون هیچ گونه ترس و دلهره و استرسی بتوانند به درمان بیماری های خود بپردازند.

انواع بیماری های زنان

در این بخش قصد داریم به بیماری های زنان و توضیح مختصر درباره هر کدام از آن ها بپردازیم :

  • درد و خونریزی های غیر طبیعی دوران قاعدگی
  • فیبروئیدها و میوم های رحمی
  • دردهای ناحیه لگن
  • بروز آندومتریوز
  • افتادگی رحم

درد و خونریزی های غیر طبیعی دوران قاعدگی

از شایع ترین عللی که سبب بروز خونریزی های غیر طبیعی قاعدگی

می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • سرطان
  • عفونت رحمی
  • مشکل پولیپ رحمی
  • مشکلی در فیبروئیدها
  • به هم خوردن تعادل در هورمون ها

این مشکلات می توانند سبب خونریزی های طولانی مدت و شدید همراه با

دردهای مزمن و حاد بعد از یائسگی و یا در حین پریود شوند.

فیبروئیدها و میوم های رحمی

فیبروئیدها و یا میوم های رحمی تومورهایی هستند غیر سرطانی، که بعد از یائسگی کوچک می شوند. فیبروئیدها در حالت عادی به درمان نیاز ندارند. اما در صورتی که همراه با علائم باشند، باید درمان شوند. همچنین بزرگ شدن فیبروم های رحمی باعث می شوند تا به اعضای داخل لگن فشار وارد شود و موجب مشکلاتی شود. این مشکلات عبارتند از :

  • کم خونی
  • دردهای لگنی
  • فشار آمدن به مثانه
  • درد هنگام برقراری رابطه جنسی
فیبروئیدهای رحمی

دردهای ناحیه لگن

علل زیادی می تواند سبب دردهای لگنی باشد. دردهای این ناحیه شامل علائمی همچون درد دهنگام رابطه جنسی و یا پریود را به همراه دارد. همه این موارد نمی توانند توسط هیسترکتومی برطرف شوند. به همین دلیل ابتدا باید به درستی تشخیص داده شوند و سپس در صورت نیاز این عمل صورت بگیرد.

بروز آندومتریوز

آندومتریوز در معنای لغوی به معنای رشد بافت داخل رحمی در جایی خارج از رحم است. به عبارت دیگر، در این نوع بیماری، لایه داخلی رحم خارج از خود رحم شکل می گیرد. بیماری آندومتریوز می تواند در بیش تر بافت های بدن به وجود بیاید. اما باید بدانید که این بیماری در لگن بیش از سایر بافت های بدن به وجود می آید و تخمدان ها در این قسمت بیش تر درگیر آن می شوند. توجه داشته باشید که طحال تنها نقطه ای از بدن است که این بیماری در آن شکل نمی گیرد. در ادامه قصد داریم بیش تر درباره این بیماری توضیح دهیم.

صحبت های دکتر مهدوی در خصوص بیماری اندومتریوز از شبکه ۲ سیما

آندومتریوز چگونه شکل می گیرد؟

بافت آندومتر در بیماری آندومتریوز تغییر جا می دهد و به همین صورت نیز به کار خود ادامه می دهد. در هر سیکل قاعدگی بافت ضخیم تر شده و سبب خونریزی می شود. همچنین بافت های اطراف نیز تحریک شده که در نهایت سبب ایجاد زخم و چسبندگی می گردد. از مشکلاتی که این بیماری ایجاد می کند، درد شدید به خصوص در دوران قاعدگی است.

علائم آندومتریوز

در بسیاری از مواقع به دلیل شباهت آندومترویز با بیماری های التهابی لگن و کیست های تخمدان ممکن است اشتباه گرفته شود. اما از علائمی که این بیماری می تواند داشته باشد، عبارتند از :

دردهای شدید قاعدگی

همانطور که گفته شد، درد شدید یکی از علائم این بیماری است، اما دلیل محکمی بر قطعیت این بیماری هم نیست، چرا که ممکن است برخی از افراد مبتلا به این بیماری درد کمی داشته و یا اصلا دردی نداشته باشند. ولی دردهای شدید پریود می تواند همچنان به عنوان یکی از نشانه های این بیماری باشد.

سندروم روده تحریک پذیر

این بیماری می تواتد همراه با سندروم روده تحریک پذیر همره باشد که از علائم آن می توان به دردهای شکمی، اسهال و یبوست اشاره نمود.

کیست تخمدان

در صورتی که در سونوگرافی تخمدان ها، کیست مشاهده شود، می تواند نشانه ای از بیماری آندومتریوز باشد. کیست ها به گونه ای هستند که می توانند بعد از ظاهر شدنشان مدتی از بین روند و دوباره ظاهر شوند و یا می توانند پایدار باشند که اصطلاحا به آن ها کیست های شکلاتی گفته می شود. تشخیص کیستی که حاکی از آندومتریوز باشد را فقط یک پزشک مجرب و متخصص تشخیص دهد.

با از بین رفتن کیست های تخمدان، همچنان باید بررسی های لازم در خصوص بیماری آندومتریوز انجام شود. اگر کیست ها از نوع شکلاتی باشند، نه تنها بهبود پیدا نمی کنند، بلکه باز شده و هر آنچه که درون آن وجود دارد، به لگن ریخته می شود که خطرات فراوانی دارد و می تواند منجر به ملتهب شدن ناحیه لگن شود. با باز شدن کیسه و ترکیدن آن، مایعی که داخل لگن جمع می شود، می تواند باعث بروز کیست طی چند ماه آینده شود.

صحبت های دکتر مهدوی را در خصوص کیست های تخمدان با هم ببینیم و بشنویم :

نکته : علائمی که نشان از بروز بیماری آندومتریوز است، می تواند به صورت موقت با بارداری و یا یائسگی از بین برود. اما در صورت مصرف استروژن این امر میسر نیست.

خطرات و عوارض آندومتریوز

آندومتریوز خطرات و عوارض متعددی می تواند داشته باشد که عبارتند از :

عوامل خطرزا

  • انسداد راه خروجی خون دوران قاعدگی از بدن به طور طبیعی
  • سابقه بیماری آندومتریوز در افراد خانواده
  • سابقه ابتلا به عفونت های لگنی
  • عدم بارداری بعد از ازدواج
  • اختلالات رحمی

عوارض بیماری آندومتریوز

  • نازایی
  • سرطان تخمدان

نازایی

از مهم ترین و شایع تری عوارضی که این بیماری می تواند ایجاد کند، عدم بارداری و نازایی است. برای باردار شدن، تخمکی که از تخمدان آزاد می شود، باید توسط سلول های حاوی اسپرم در لوله های فالوپ رحمی باردار شو و سبب ایجاد تخم شود. با متصل شدن و چسبیدن این تخم به دیواره رحم، می تواند در همانجا رشد کند.

با بروز بیماری آندومتریوز، لوله های رحمی انسداد پیدا کرده و بسته می شوند که همین امر باعث می شود تا تخم و اسپرم از هم جدا شوند و یا سبب آسیب به آن ها شود. در صورتی که آندومتریوز خفیف یا متوسط باشد، برای برخی از زنان همچنان امکان باردار شدن وجود دارد.

بسیاری از متخصص زنان به خانم هایی که ازدواج کرده اند توصیه می کنند چنانچه دچار بیماری آندومتریوز بوده و قصد بارداری دارند، هر چه زودتر اقدام به بارداری کنند تا شرایط بیماری بدتر نشود.

سرطان تخمدان

برای خانم هایی که ابتلا به آندومتریوز هستند، امکان سرطان تخمدان در آن ها بیش تر است.

روش های تشخیصی آندومتریوز

درست است که درد و خونریزی می تواند از نشانه های بیماری آندومتریوز باشد، اما مساله تشخیص آن نیز خود مساله مهم و چالشی است که با بررسی های بیش تر امکانپذیر است.

درد و خونریزی مشکلی است که ممکن است در بسیاری از بیماری ها اتفاق بیفتد، بنابراین نمی توان این مشکلات را مختص آندومتریوز دانست. از جمله روش های تشخیصی که برای آندومتریوز وجود دارد، می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • سندروم دردهای اسکلتی و عضلانی
  • سندروم روده تحریک پذیر
  • سندروم مثانه دردناک

هر یک از موارد ذکر شده ممکن است علائم آندومتریوز را داشته باشند و لی در عین حال هیچ ضایعه ای در ان ها یافت نشود. برعکس این مورد نیز صحت دارد، به طوریکه ممکن است بعضی از خانم ها هیچ نشانه ای از این بیماری نداشته باشند و عین حال ضایعه ای بسیار بزرگ داشته باشند. همین مسائل باعث می شود تا بعضی از پزشکان که تجربه کافی نداشته باشند، نتوانند تشخیص درست و به موقعی در رابطه با این بیماری دهند.

بر اساس تجربه و بررسی های انجام شده، زمان تشخیص آندومتریوز از شروع اولین علامت تا زمان تشخیص آن، ما بین ۴ الی ۷ سال است که این خود زمان کمی نیست. به همین دلیل کارشناسان و پزشکان با تغییر تعریف آندومتریوز، تشخیصی که بر اساس خصوصیات میکروسکوپی انجام میشد را بیش تر بر روی عدم وجود ضایعه، وجود علائم و یا کم بودن علائم قرار دادند.

راه های تشخیصی زیادی برای آندومتریوز وجود دارد که برخی از آن ها عبارتند از :

  • تشخیص آندومتریوز  از طریق معاینه
  • تشخیص آندومتریوز از طریق آزمایش
  • تشخیص آندومتریوز با تصویربرداری
  • تشخیص آندومتریوز با استفاده از لاپاراسکوپی

تشخیص آندومتریوز از طریق معاینه

برای بررسی آندومتریوز در مرحله اول، نیاز به بررسی ها و علائم این بیماری با معاینه است.  دو روش برای معاینه وجود دار که این روش ها عبارتند از :

  • روش معاینه دستی
  • معاینه با اسپکولوم

روش معاینه دستی

  • برای اینکار پزشک از فرد درخواست می کند تا از قسمت کمر به پایین لباس خود را درآورند.
  • ممکن است معاینه قسمت های زیر شکم و معاینه رکتوواژینال نیز صورت گیرد.
  • معاینه باید با دو دست انجام بگیرد به طوریکه با یک دست داخل واژن و با دست دیگر بافت و قسمت بیرونی آن ارزیابی شوند.
  • به کمک چنین معاینه هایی، پزشک می تواند قسمت های ضخیم رباط ها، برآمدگی ها و یا هایپر آلرژی ها را که از نشانه های بروز آندومتریوز هستند، تشخیص دهد.
  • برای تشخیص لگن منجمد که همان ایجاد زخم هایی در اطراف رباط لگن است و همچنین رحم ثابت که در آن رحم آزادنه حرکت نمی کند از دیگر نشانه های شایع این بیماری هستند، از روش معاینه استفاده می شود.

معاینه با اسپکولوم

معاینه می تواند با استفاده از ابزاری به نام اسپکولوم انجام شود تا به طور دقیق تری درون واژن مورد بررسی و ارزیابی واقع شود. با استفاده از این روش می توان تغییرات دهانه رحم به دلیل ایجاد زخم ها و یا همان رشد بیش از حد بافت ها را تشخیص داد. به طور کلی معاینه دستی بسیار مفیدتر و کارساز تر از معاینه از طریق اسپکولوم است، چرا که اسپکولوم در تشخیص آندونتریوز پیشرفته ناتوان است.

تشخیص آندومتریوز از طریق آزمایش

آزمایش های زیر برای تشخیص آندومتریوز به کار می رود :

آزمایش ضد ژن سرطان

تشخیص آندومتریوز می تواند با انجام یک تست آزمایشگاه که ضد ژن سرطان نام دارد، انجام شود.

آزمایش CA-125

برای افرادی که مشکوک به سرطان تخمدان ها هستند، آزمایش CA-125 می تواند راه حل مفیدی برای تشخیص باشد. همچنین این آزمایش می تواند برای تشخیص بسیاری از بیماری های مربوط به ناحیه تناسلی خانم ها نظیر فیبروم ها، سرطان آندومتر، تومورهای خوش خیم رخم و سرطان لوله های داخلی رحمی به کار برده شود. مهم ترین کاری که ایین آزمایش می تواند انجام دهد، تشخیص آندومتریوز به صورت دقیق تر و در مراحل پیشرفته تر است.

از این آزمایش برای احتمال وجود آندومتریوز در معاینه های لگنی نیز استفاده می شود. نتیجه این آزمایش می تواند کمک بسیاری در تصمیم پزشک برای درمان این بیماری نماید.

تشخیص آندومتریوز با تصویربرداری

در صورتی که ضایعه های آندومتریوز به دلیل عمق زیاد و وسیع بودن آن قابل مشاهده نباشد، پزشک آزمایش های تصویربرداری را تجویز می نماید. آزمایش های تصویربرداری عبارتند از :

  • تصویربرداری با سی تی اسکن
  • تصویربرداری با سونوگرافی
  • تصویربرداری با ام آر آی

تصویربرداری با سی تی اسکن

سی تی اسکن (CT-SCAN) نوعی تصویربرداری با اشعه ایکس است که می تواند برش های مقطعی از قسمت های مختلف بدن شما را به پزشک دهد و تصاویری ۳ بعدی ایجاد نماید. این روش نمی تواند روش مفیدی برای تشخیص آندومتریوز باشد ولی در عوض می تواند برای تشخیص انسداد مجرای ادرار و بیماری های کلیوی مفید واقع شود.

تصویربرداری با سونوگرافی

با استفاده از فناوری اولتراسوند که با استفاده از امواج صوتی صورت می پذیرد، می توان تصویر جزئی و دقیق تری از ناحیه مورد نظر به دست آورد. برای سونوگرافی از فشار دادن نوعی مبدل بر روی شکم و یا داخل واژن استفاده می شود. برای تشخیص اندومتریوز از سونوگرافی واژینال و با وارد کردن مبدل درون واژن می توان بافت های ضخیم و غیر عادی و همچنین توده های کیست های تخمدان عمانند کیست های شکلاتی را تشخیص داد.

تصویربرداری با ام آر آی

تصویربرداری با ام آر آی (MRI) که با استفاده از امواج رادیویی و مغناطیسی میسر است، می تواند تصاویر بسیار دقیق همراه با جزئیات را از بافت های نرم بدن ارائه دهد. این نوع تصویربرداری از سونوگرافی دقیق تر است اما هزینه بالایی دارد. در صورتی که فردی شدیدا مشکوک به آندومتریوز باشد، پزشک برای آن ها ام آر آی تجویز می نماید.

تشخیص آندومتریوز با استفاده از لاپاراسکوپی

روش دیگری که مطمئن تر از هر روش دیگری برای تشخیص آندومتریوز است، استفاده از روش های جراحی است. لاپاراسکوپی یکی از همین روش ها است که غیر تهاجمی بوده که با استفاده از اسکوپ فیبرنوری می تواند اندام های داخلی بدن را با آن مشاهده کرد. اگر از این روش به عنوان روش تشخیصی برای بیماری آندومتریوز استفاده شود، می توان به طور دقیقی رشد بیش از حد بافت ها را با آن مشاهده نمود. برای درمان این مشکلات می توان از جراحی هیسترکتومی کمک گرفت.

افتادگی رحم

موارد مختلفی می تواند سبب افتادگی و پرولاپس رحم شود که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • تغییرات هورمونی نظیر یائسگی
  • سرفه های مداوم
  • با فشار زور دادن
  • زایمان
  • چاقی

صحبت های دکتر مهدوی در خصوص افتادگی رحم را با هم بشنویم.

روش های درمانی جراحی برای انواع بیماری های زنان

  • لاپاراسکوپی
  • هیسترکتومی
  • هیستروسکوپی
  • میومکتومی

لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی یک روش جراحی جدید و پیشرفته است که بدون نیاز به عمل جراحی باز، می توان از آن در اکثر جراحی ها استفاده کرد. در رشته های تخصصی زنان نیز این عمل برای درمان بسیاری از موارد کاربرد دارد و تقریبا تمام مشکلات و بیماری های زنان که باید با جراحی انجام شوند را می توان با لاپاراسکوپی انجام داد. این عمل ها می توانند شامل خارج کردن رحم، کیست های تخمدان ها، باز کردن و رها سازی چسبندگی لاپاراسکوپی خارج کردن فیبروم های رحمی، آندومتریوز و …. باشند. باید به این نکته اشاره کرد که درصد موفقیت در این عمل نسبت به جراحی باز بالاست و دوره نقاهت کم تری نسبت به آن دارد. به شرط اینکه توسط پزشک متخصص، متبحر و با تجربه در زمینه انجام شود.

لاپاراسکوپی زنان

جراحی لاپاراسکوپی به چه صورتی انجام می شود؟

ابتدا بیمار را طوری قرار می دهند که پاها به سمت بالا بوده و سر رو به پایین. ممکن است در بعضی از جراحی ها، بیمار دو الی سه ساعت در این وضعیت قرار بگیرد.

روش انجام جراحی لاپاراسکوپی به این صورت است که بر روی شکم چند حفره کوچک ایجاد می شود. دوربین کوچکی که بر روی دستگاهی به نام لاپاراسکوپ قرار گرفته است، از طریق این حفره ها وارد شکم می شوند. سپس داخل شکم را با گاز پر کرده و ابزار وسایل لاپاراسکوپ را نیز داخل شکم قرار می دهند. دوربین ها تصاویر بزرگی را بر روی مانیتور قرار می دهند که سبب می شود ضایعه های کوچک نیز برای پزشک متخصص قابل مشاهده باشد.

برای این جراحی نیاز است تا بیمار را تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرد. باید به این نکته توجه داشت که ابزاری که برای داخل شکم استفاده می شود بسیار طریق بوده تا کم ترین آسیب را به بافت های شکمی وارد نماید و عوارض کم تری را ایجاد کند.

در این قسمت شما می توانید صحبت های دکتر اعظم مهدوی را در خصوص عمل لاپاراسکوپی گوش کنید.

مزایا و معایب لاپاراسکوپی

در این قسمت قصد داریم به طور مختصر درباره مزایا و معایب جراحی لاپاراسکوپی برای بیماری های زنان صحبت نماییم.

مزایا

در عمل جراحی باز، به دلیل برش های بزرگ تر و باز کردن کل شکم، عصب های حسی که در سطح پوست قرار دارند، دچار صدمه و آسیب دیدگی می شوندو همین امر درد پس از جراحی را بیش تر می کند. اما در لاپاراسکوپی به دلیل ایجاد حفره های ریز بر روی پوست، آسیب و زخم را به حداقل زسانده و فرد درد کم تری را متحمل شود. دوره نقاهت در این نوع جراحی نیز کوتاه تر است.

عوارض

این جراحی همانند سایر جراحی های دیگر نیز می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد. اما در صورتی که در انتخاب نوع پزشک و میزان تجربه ای که او دارد دقت شود، این عمل کم ترین عارضه را خواهد داشت. با این حال، شایع ترین خطری که این جراحی می تواند به همراه داشته باشد، DVT یا همان روز لختگی در خون است که می تواند سبب آمبولی شود.

هزینه های مربوط به جراحی لاپاراسکوپی

هزینه جراحی های زنان به روش لاپاراسکوپی به عوامل متعددی بستگی دارد. برخی از این عوامل عبارتند از :

  • تخصص، تبحر و تجربه پزشک
  • شهرت پزشک متخصص
  • مکان انجام عمل لاپاراسکوپی

به صورت کلی هزینه های جراحی لاپاراسکوپی نسبت به روش باز بیش تر خواهد بود، چرا که از ابزارهای بیش تری در جهت این کار استفاده می شود. اما این هزینه در مقایسه با سلامتی بیمار ناچیز است. چرا که اگر مقایسه شوند، برای درمان آندومتریوز که اگر به روش باز صورت بگیرد، ممکن است دوباره عود کند، در حالیکه با لاپاراسکوپی به حداقل مقدار ممکن می سرد.

همچنین بعد از عمل برداشتن رحم نیاز است تا فرد سه هفته در بیمارستان بستری بماند و درد زیادی را متحمل شود، در حالیکه با لاپاراسکوپی فقط چند روز کوتاه (۴-۳)  فرد مرخص می شود و درد زیادی را نیز متحمل نمی شود.

هیسترکتومی

از این جراحی برای بیرون آوردن رحم از بدن استفاده می شود. اما موارد استفاده و درمانی دیگری نیز دارد که از جمله آن ها می توان به :

  • مشکلات دوره قاعدگی
  • دردهای ناحیه لگن
  • تومورها

و …. اشاره کرد.

این روش بسته به موقعیت و مشکل بیمار، می تواند برای برداشتن تخمدان ها و یا لوله های فالوپ نیز مورد استفاده قرار گیرد.

انواع هیسترکتومی

هیسترکتومی به انواع زیر تقسیم بندی می شوند :

هیسترکتومی کامل (Total Hysterectomy )

این نوع از جراحی هیسترکتومی فقط برای برداشتن و خارج کردن رحم و دهانه رحم به کار می رود.

هیسترکتومی نیمه کامل  (Sub Total Hysterectomy)

در این نوع جراحی، قسمت بالایی رحم برداشته می شود و سایر قسمت های رحم از جمله دهانه آن در جای خودش باقی می ماند.

هیسترکتومی ریشه ای (Radical Hysterectomy)

در این نوع از هیسترکتومی، رحم و دهانه آن، قسمت بالای واژن، غدد لنفاوی لگن و بافت های حمایتی از بدن خارج می شود که بیش تر برای درمان انواع سرطان ها به کار برده می شود.

عمل هیسترکتومی به چه صورتی انجام می گیرد؟

این نوع جراحی به سه طریق قابل انجام است :

واژینال هیسترکتومی

در مواردی مانند افتادگی رحم که رحم در حالت خاص خود قرار دارد و رحم از پایین دچار افتادگی شده است، می توان رحم را از واژن بیرون آورد.

هیسترکتومی با لاپاراسکوپی

با استفاده یک دوربین مخصوص رحم را بیرون می آورند.

هیسترکتومی با لاپاراتومی

با استفاده از شکافتن و باز کردن شکم، رحم را از بدن خارج می کنند.

برای اینکه بدانید لاپاراسکوپی هیسترکتومی چگونه انجام می شود، می توانید نمونه فیلم واقعی از این جراحی که توسط دکتر مهدوی صورت گرفته است را در قسمت زیر مشاهده بفرمایید.

هیستروسکوپی

عمل هیستروسکوپی جراحی است که با استفاده از یک دستگاه کوچکی که حاوی نور و دوربین است وارد رحم شده و به تشخیص و درمان مشکلات مربوط به این ناحیه می پردازد.

هیستروسکوپی به دو دلیل می تواند انجام شود :

  • تشخیص مشکلات و بیماری ها
  • درمان بیماری های رحمی

تشخیص مشکلات و بیماری ها

  • تشخیص دردهای لگنی
  • تشخیص مشکلات ناباروری
  • تشخیص علل سقط های پی در پی
  • تشخیص مشکلات و بیماری هایی از قبیل فیبروم ها، پولیپ های رحمی

درمان بیماری های رحمی

  • برطرف کردن چسبندگی های داخل رحم ناشی از عفونت
  • تعیین قرار گرفتن دستگاه IUD در داخل رحم
  • برطرف کردن مشکلات بی نظمی های قاعدگی
  • برداشتن پولیپ و فیبروم های رحمی
  • رفع مشکلات ناباروری
  • بیوپسی

میومکتومی

برای برداشتن فیبروم ها و یا همان توده های خوش خیم رحمی از دیواره رحم، از جراحی میومکتومی استفاده می شود. فیبروم ها سبب درد و خونریزی های شدید قاعدگی می شوند و همچنین می توانند در باروری تاثیر بگذارند. در صورت بزرگ شدن آن ها و تحت فشار قرار دادن بافت های مجاور آن ها، باید جراحی میومکتومی انجام شود.

عمل میومکتومی انواع مختلفی دارد که عبارتند از :

  • میومکتومی شکمی
  • میومکتوی لاپاراسکوپی
  • میومکتومی هیستروسکوپی

انتخاب روش جراحی بسته به موارد مختلفی دارد که بعضی از آن ها به شرح زیر برای شما توضیح خواهیم داد :

  • خوش خیم و یا بدخیم بودن فیبروم ها
  • موقعیت قرار گیری فیبروم های رحمی
  • تمایل فرد برای بارداری های بعدی
  • اندازه و سایز فیبروم ها
  • شرایط بیمار

با شرایط ذکر شده جراح می تواند لاپاراسکوپی و یا لاپاراتومی را برای درمان در نظر بگیرد.

میومکتومی شکمی

این نوع جراحی میومکتومی با استفاده از برشی وسیع بر روی شکم آغاز می شود. این برش به صورت افقی بوده که روی خط بیکینی داده می شود. بعضی اوقات، بسته به نظر پزشک، به برش عمودی نیز نیاز خواهد بود. نحوه انجام این جراحی بدین صورت است که با برداشته شدن فیبروم های رحمی از داخل شکم، پوست، دیواره رحم و خود رحم باید بخیه زده شوند. باید این نکته را بدانید که این نوع از جراحی میومکتومی برای فیبروهایی که در جای عمیق تر بوده و یا تعداد آن ها زیاد است، انجام می گیرد. به همین دلیل دوره نقاهت پس از آن زیاد خواهد بود.

میومکتومی لاپاراسکوپی

با ایجاد چند برش با سایز کوچک و وارد کردن دستگاهی کوچک حاوی نور و دوربین، فیبروم های رحمی برداشته شده و سپس بخیه ها زده می شوند. دوره نقاهت این روش به نسبت روش شکمی کم تر است.

میومکتومی هیستروسکوپی

برای برداشتن فیبروم های درون حفره ای که ساب موکوزال نام دارند، از جراحی میومکتوکی هیستروسکوپی استفاده می شود. روش انجام این جراحی به این صورت است که دهانه رحم را گشاده کرده و سپس اقدام به برداشتن فیبروم ها می کنند. هیچ برشی در این روش وجود ندارد و فقط برای گشاد کردن دهانه رحم و برداشتن فیبروم ها از دستگاهی به نام هیستروسکوپ استفاده می شود.

فیلم واقعی میومکتومی لاپاراسکوپی

بهترین پزشک متخصص زنان

بهترین متخصص دارای ویژگی هایی است که سبب می شود او را از دیگر متخصصین متمایز کند عبارت است از :

  • آپدیت و به روز باشد.
  • محرم اسرار بیمار خود باشد.
  • توانایی تشخیص درست و به موقع داشته باشد.
  • از پیشرفته ترین و به روز ترین ابزارها استفاده نماید.
  • بیش از هر چیزی، سلامتی بیمار را در نظر داشته باشد.
  • بتواند بهترین و مناسب ترین روش جراحی را انتخاب کند.
  • صبور باشد و به تمامی صحبت ها و مشکلات بیمار به دقت گوش دهد.
  • بتواند مشاور و همراهی خوب برای بیمار خود باشد تا بیمار بتواند با او راحت باشد.

سوالات متداول

عکس دکتر مهدوی1

دکتر اعظم السادات مهدوی

متخصص زنان، زایمان و نازایی ، جراح زیبایی زنان درسابقه كاري ايشان خدماتي مانند مدرس مركز اندومتريوز ابن سينا براي آموزش جراحي لاپاراسكوپي اندومتريوز ومسئول آموزش لاپاراسكوپي دربيمارستان ميلاد تهران ديده مي شود.

4 پاسخ
  1. سلام خانم دکتر
    من مبتلا به اندومتریوز هستم و در حال درمان هستم، آیا امکان داره به سرطان مبتلا بشم ؟ خیلی می ترسم

  2. سلام خانم دکتر
    مامانم چند سالی میشه که تخمدان شو برداشتن ولی هنوزم استخوانهاش درد میکنه ! چیکار باید بکنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *