ایران - تهران - خ ولیعصر سه راه زعفرانیه - ساختمان پزشکان زعفرانیه - طبقه ۲ - واحد ۱۰

دکتر اعظم السادات مهدوی / لاپاراسکوپی / علت پا درد بعد از عمل هیسترکتومی

علت پا درد بعد از عمل هیسترکتومی

علت پا درد بعد از هیسترکتومی

دلایل پا درد بعد از عمل هیسترکتومی

• در حین عمل جراحی، تحریک عصب‌ها و بافت‌های اطراف منطقه جراحی ممکن است ایجاد شود.
  • وقوع ترومبوز ورید عمقی یا آسیب اعصاب نیز ممکن است عامل درد پا باشد.
  • عفونت پس از جراحی هیسترکتومی تغییرات در ترکیب هورمون های بدن، اختلال در سیستم عصبی و درد در نواحی مختلف بدن – کاهش گردش خون در پاها و خطر تشکیل لخته خونی در عروق عمقی یا سطحی

آیا پا درد پس از جراحی هیسترکتومی طبیعی است؟

برای پیشگیری از لخته شدن خون در پاها  (DVT) بعد از هیسترکتومی چه اقدامی انجام دهیم؟

نحوه درمان پا درد بعد از هیسترکتومی

برای درمان درد پا بعد از هیسترکتومی، اقدامات زیادی وجود دارد و مهمترین آن، همان وردی است که پزشک در روز جراحی هم به شما تاکید دارد و بیان می‌کند که طولانی دراز نکشید و حتما در طول روز چندین مرتبه راه بروید. حرکت های پای شما و راه رفتن و برخی تمرینات ساده، سبب می‌شود تا گردش خون بهبود پیدا کند. حتی زمانی که راه نمی‌روید و دراز کشیدید، باید هر ساعت یا هر دو ساعت، زانوی خود را خم و سپس صاف کنید و مچ پای خود را حرکت دهید. ورزش بعد از عمل هیسترکتومی به طور ساده موجب درمان و بهبود پا درد بعد از این عمل خواهد شد. گاهی بسته به شرایط فرد، پزشک داروی رقیق کننده خون هم تجویز می‌کند.

نتیجه گیری

با خواندن این مقاله دانستید که پا درد بعد از عمل هیسترکتومی یک امر عادی بوده که تقریبا همه افراد آن را تجربه می‌کنند اما دلیل آن کاهش گردش خون در این نواحی است و شما نباید بگذارید که این امر طولانی شود و با تمرینات ذکر شده در مقاله، می‌توانید بهبود این درد را برای خود رقم بزنید. اگر هرگونه علائم غیر طبیعی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

از چه زمانی بعد از هیسترکتومی پاهای خود را ورزش دهم؟

از همان روز جراحی به بعد شما باید برخی تمرینات ساده مانند تکان دادن یا خم کردن و صاف کردن و … را انجام دهید تا دچار لخته خون در پاها نشوید.

درد پا پس از هیسترکتومی نیاز به مراقبت پزشکی دارد؟

اگر درد پا شما بسیار شدید است، باعث محدودیت شدید در حرکت شده یا باعث اختلال در فعالیت ‌های روزمره می‌شود، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید.

چه داروهایی برای درمان درد پا پس از هیسترکتومی استفاده می‌شود؟

داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن را برای کنترل درد پا تجویز می‌کنند اما گاهی هم پزشک مصرف این داروها را مناسب نمی‌داند، بنابراین خودسرانه استفاده نکنید.

عکس دکتر مهدوی1