شماره تماس

۰۲۱ - ۲۲۷۴۲۲۶۳

نشانی

ایران - تهران - خ ولیعصر سه راه زعفرانیه - ساختمان پزشکان زعفرانیه - طبقه ۲ - واحد ۱۰

دکتر اعظم السادات مهدوی / لاپاراسکوپی / مراقبت های قبل و بعد از جراحی هیسترکتومی
۶ دقیقه
مراقبت های قبل وبعد هیسترکتومی

مراقبت های قبل و بعد از جراحی هیسترکتومی

آنچه می خوانید...

برداشتن رحم با لاپاراسکوپی یکی از بهترین و جدیدترین جراحی هایی است که باید توسط پزشک متخصص صورت بگیرد. در صورتی که آمادگی های لازم و کافی قبل و بعد برای هیسترکتومی صورت گیرد، می تواند به تسریع بهبودی بعد از عمل هم کمک کند. در اینجا چند مرحله وجود دارد که باید از یک ماه تا یک ساعت قبل از عمل انجام شود. در این مقاله قصد داریم به مراقبت های قبل و بعد هیسترکتومی بپردازیم.

یک ماه قبل از انجام عمل هیسترکتومی

جمع آوری اطلاعات

تا جایی که می توانید درباره انجام هیسترکتومی اطلاعات کافی جمع کنید و مطمئن شوید که نحوه انجام این روش و همچنین آنچه در روند بهبودی دخیل است را به طور کامل درک کرده اید.

اگر اضافه وزن دارید وزن کم کنید

 اضافه وزن می تواند خطرات مرتبط با جراحی و بیهوشی را افزایش دهد و چاقی شدید می تواند خونریزی را افزایش دهد. اگر اضافه وزن دارید، با پزشک خود در مورد بهترین راه برای کاهش وزن قبل از جراحی صحبت کنید.

از سیگار پرهیز نکنید

ترک یا کم کردن سیگار تا حد امکان می تواند به بیهوشی عمومی و بهبودی پس از جراحی کمک کند. افراد سیگاری ممکن است در حین جراحی دچار مشکلات تنفسی شوند و بعد از آن به صورت آهسته تر بهبود یابند.

داروهای مصرفی خود را با پزشک خود در میان بگذارید

با پزشک خود در مورد اینکه آیا قبل از انجام هیسترکتومی نیاز به تغییر روال معمول دارویی خود دارید یا خیر صحبت کنید. همچنین باید پزشک خود را در مورد داروهای بدون نسخه مانند آسپرین یا مکمل های غذایی که مصرف می کنید، مطلع کنید. برخی از مکمل ها می توانند به شما در آماده شدن برای هیسترکتومی کمک کنند. به عنوان مثال، مصرف روزانه یک قاشق شربت خوری مولتی ویتامین و همچنین ویتامین C می تواند به بهبود سلامت عمومی کمک کند. با پزشک خود در مورد مکمل های توصیه شده که ممکن است قبل از جراحی هیسترکتومی مصرف کنید، صحبت کنید.

مطمئن شوید که سایر مسائل پزشکی مربوط به سابقه بیماری کنترل می شوند.

 اگر دیابت، فشار خون بالا، آپنه خواب یا سوابق بیماری های دیگری هستنید، قبل از انجام هیسترکتومی با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که تحت کنترل هستند. زمانی که سایر شرایط از قبل موجود مدیریت می‌شوند، جراحی احتمالاً ایمن‌تر و بهبودی سریع‌تر خواهد بود.

برای بهبودی کامل برنامه ریزی کرده و مرخصی بگیرید. قبل از هیسترکتومی، مدارک لازم برای مرخصی پزشکی را پر کنید. بسته به نوع عمل جراحی انجام شده، زمان بهبودی ممکن است دو تا شش هفته طول بکشد. در این مدت، ممکن است نتوانید رانندگی کنید و یا اجسام سنگین را بلند کنید، بنابراین ترتیبی دهید که شخصی به طور روزانه به شما کمک کند.

یک هفته قبل از جراحی هیسترکتومی

  • مایعات فراوان بنوشید. هیدراته بودن می تواند به جلوگیری از یبوست کمک کند، یبوست یک عارضه جانبی رایج جراحی است که می تواند باعث ناراحتی خاصی بعد از هیسترکتومی شود.
  • نگران سیکل قاعدگی خود نباشید. پریود بودن جراحی شما را به تعویق نمی اندازد یا تاثیری نخواهد داشت.
  • برای هفته‌های بعد از جراحی، غذاهایی را که به راحتی درست می‌شوند، خریداری کرده و آماده کنید. بالا رفتن از پله ها را در دوران نقاهت محدود کنید و وسایل را برای دسترسی آسان تر جا به جا کنید.
  • ترتیبی دهید که کسی بعد از عمل شما را به خانه برساند. پس از انجام بیهوشی اجازه رانندگی ندارید و پس از انجام عمل باید شخصی شما را به خانه برساند. پزشک احتمالاً توصیه می کند که تا دو هفته پس از جراحی رانندگی نکنید.
مراقبت-های-قبل-از-هیسترکتومی

یک روز قبل جراحی هیسترکتومی

یک روز قبل از جراحی باید موارد زیر رعایت شود :

خوردن غذاهای سبک و پرهیز از خوردن غذاهای سنگین

این امر به فرد کمک می کند قبل و بعد از عمل احساس بهتری داشته باشد. تغذیه سالم امری مهم است، اما زمانی که باید عمل جراحی انجام شود مهم تر است.


جمع آوری اطلاعات پزشکی

با جمع آوری اطلاعات پزشکی، از قبیل سوابق پزشکی، فهرستی از هر دارو یا مکمل، نتایج تصویربرداری مانند اشعه ایکس و اطلاعات آلرژی می توان روز عمل را تعیین کرد.


دنبال کردن دستورالعمل های پزشک در خوردن و آشامیدن

در بیشتر موارد، بعد از نیمه شب شب قبل از عمل، نباید هیچ غذای جامد یا مایعاتی مصرف کنید. قبل از هر گونه جراحی شکم، پزشک ممکن است محلول خوراکی پاکسازی روده را تجویز کند. با این حال، اگر شرایط خاصی مانند سوراخ شدن روده، انسداد روده یا یبوست شدید وجود داشته باشد، این مرحله ممکن است برای شما صدق نکند.


استراحت کردن

شب قبل از عمل باید استراحت کرد. جراحی برای برخی از زنان استرس زا است. و در صورت استرس، بدن هورمون استرس ترشح می‌کند که می‌تواند سیستم ایمنی را ضعیف کند و توانایی بدن برای مدیریت درد و عفونت را مختل کند. به همین دلیل، مهم است که شب قبل از جراحی استراحت کامل داشته باشید. در صورت اضطراب زیاد، نفس عمیق بکشید.

خونریزی پس از هیسترکتومی

در صورتی که خونریزی پس از هیسترکتومی بیش تر از شش هفته طول بکشد و با گذشت زمان نیز بدتر شود، می تواند حاکی از مشکل جدی باشد که. نرمال نیست. این خونریزی می تواند ناشی از پاره شدن کاف واژن و یا همواژی باشد.

در صورتی که ماه ها و سال ها پس از جراحی هیسترکتومی، خونریزی داشته باشد، می تواند ناشی از سرطان و یا آتروفی واژن باشد.

همواژی چیست؟

امکان خونریزی پس از جراحی کمتر اتفاق می افتد و در صورت هیسترکتومی با لاپاراسکوپی احتمال خونریزی بیش تر خواهد بود. علت اینکه چرا خونریزی در این موارد بیش تر است، معلوم نیست.

امکان اینکه رگ های دهانه رحم و یا خود رحم سبب منبع خونریزی واژینال باشند، زیاد است. از نشانه های خونریزی پس از خارج کردن رحم می توان به خونریزی های سنگین واژینال و ناگهانی اشاره کرد.

پارگی کاف واژن

تنها در ۰.۱۴ تا ۴ درصد کسانی که عمل هیسترکتومی انجام می دهند دچار پارگی کاف واژن می شوند که همین امر می تواند سبب خونریزی شوند. در صورت انجام هیسترکتومی با لاپاراسکوپی احتمال پاره شدن کاف واژن بیش تر است.

از نشانه های پارگی کاف واژن، می توان به موارد زیر اشاره کرد :

-فشار ناحیه واژن

-ترشحات آبکی از واژن

-درد ناحیه شکم یا لگن

پارگی کاف واژن می تواند ناشی از روابط جنسی، عطسه و یا سرفه کردن باشد. البته امکان اینکه بدون هیچ دلیل پاره سود نیز وجود دارد.

مراجعه به پزشک پس از خونریزی بعد هیسترکتومی

-در صورتی که خونریزی پس از گذشت مدت ها سنگین تر شود.

-در صورتی که خونریزی پس از ۶ هفته بعد هیسترکتومی همچنان ادامه داشته باشد.

-اگر با گذشت زمان خونریزی تیره تر شود.

-خونریزی هایی که علائم غیر طبیعی داشته باشد.

عکس دکتر مهدوی1

دکتر اعظم السادات مهدوی

متخصص زنان، زایمان و نازایی ، جراح زیبایی زنان درسابقه كاري ايشان خدماتي مانند مدرس مركز اندومتريوز ابن سينا براي آموزش جراحي لاپاراسكوپي اندومتريوز ومسئول آموزش لاپاراسكوپي دربيمارستان ميلاد تهران ديده مي شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *