ایران - تهران - خ ولیعصر سه راه زعفرانیه - ساختمان پزشکان زعفرانیه - طبقه ۲ - واحد ۱۰

دکتر اعظم السادات مهدوی / بارداری / کیست تخمدان و بارداری
کیست-تخمدان-و-بارداری

کیست تخمدان و بارداری

کیست تخمدان و بارداری

کیست تخمدان چیست؟

کیست تخمدان کیسه ای حاوی مایع می باشد که به دلیل روند تخمک گذاری به وجود می آید .این کیست به طور طبیعی در بیشتر زنان دیده می شود و در صورتی که مشکلات حاد به وجود نیاورد خطرناک نبوده و خود به خود درمان می شود. این کیست معمولا باعث ایجاد نفخ و درد در ناحیه تحتانی شکم می شود و در صورت افزایش اندازه آن باید به پزشک مراجعه کرد.

کیست-تخمدان-و-بارداری

علائم کیست تخمدان

در مواقعی کیست تخمدان دارای هیچ علائم مشخصی نبوده و نیاز به مراجعه به پزشک متخصص زنان دارد. در صورتی که اندازه کیست بزرگ بوده و یا در رحم پاره شود یا عمل خون رسانی به تخمدان ها را دچار مشکل کرده باشد دارای علائمی به شرح ذیل می باشد:

1. تکرر ادرار
  2. احساس کرختی و خستگی مداوم
  3. خونریزی نامنظم در زمان پریود
  4. احساس درد و فشاردر هنگام ادرار
  5. سوء هاضمه
  6. نفخ معده

تاثیر کیست تخمدان بر بارداری

بر اساس تاثیر کیست های تخمدان بر بارداری، کیست ها به دو دسته تقسیم می شوند .گروهی از کیست ها بر باروری تاثیر می گذارند و گروهی از کیست ها بر باروری بی تاثیر هستند. در حالت کلی تنها عامل کیست تخمدان منجر به ناباروری نمی شود .

کیست هایی که بر ناباروری تاثیر می گذارد به شرح ذیل می باشد:

1. کیست تخمدان اندومتریوزیس

زمانی که بافت های اندومتریوزیس به طور غیر عادی خارج از رحم رشد کند باعث ایجاد کیست تخمدان اندومتریوزیس می شود.

1. سندروم تخمدان پلی کیستیک

کیست های زیادی با اندازه کوچک در تخمدان ها ایجاد می شوند که عامل آن نوعی از سندروم می باشد.

کیست هایی که بر باروری بی تاثیرند:

۱.کیست عملکردی

نوعی از کیست ها در زمان پریود به طور مداوم ایجاد می شوند و خطری برای باروری ندارند. کیست های فولیکولار و کیست های لوتئال از جمله این کیست ها می باشند. نکته قابل توجه اینست که وجود این نوع کیست نشان دهنده روال طبیعی بدن در روند بارداری می باشد.

1. کیست تخمدانی آدنوما:

محل رشد این نوع از کیست ها در تخمدان می باشد و باید حتما تحت درمان قرار گیرد. این کیست ها بر روی باروری تاثیر ندارد .

1. کیست تخمدانی درموئید:

نوعی از کیست ها وجود دارند که از لحاظ ظاهری با دیگر کیست ها تفاوت دارند. این کیستها به جای مایع، دارای بافتهای پوست و مو و حتی دندان می باشند. تاثیر کیست تخمدانی درموئید بر باروری صفر است.

با تشکر مدیریت سایت دکتر اعظم السادات مهدوی ، جراح و متخصص زنان و زایمان

عکس دکتر مهدوی1